Gå til innhold

Nye EU-krav til norske hus - dette har ikke folk flest råd til

Helgekarjol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Helgekarjol skrev (På 7.11.2023 den 18.01):

Et nytt EU-direktiv er på full fart inn i norske hus og bygg, med karakterskalaen A-G, hvor A er best.

Alle i energiklasse F og G skal løftes én karakter opp. I 2050 skal alle bygg være nullutslipp.

Hva kommer dette til å kose for den enkelte huseier? Ingen vet sikkert, men myndighetenes estimater er garantert for lave. Antar man må regne med 2-3 milloner pr enebolig.

Konsekvensene er enorme for folks økonomi, byggekostnader, nyboligpriser og leiepriser.

Hvem skal ha råd til denne galskapen? Og hvem skal gjøre jobben?

De gode nyhetene er at det visstnok vil betale seg i løpet av 50 år...

https://www.nettavisen.no/okonomi/boligtopp-har-selv-pusset-opp-rister-pa-hodet/s/5-95-1424870

Kjør debatt!

Gjør som SP, si nei til nye direktiver, meld Norge ut av EØS.

Anonymkode: 4af67...d86

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Energikrav blir vel ofte ettespurdt ved kjøp /salg av boliger, og ikkje noe nytt.  Dei fleste kan energisjekke sin egen bolig, og dei fleste Norske boliger bygd etter 1980 tilfredstiller energikravene. 

Dessuten er det vel bedre prioritering å bruke penger på energiforbedring en, og  fyre til kråka , og bo i trekkfulle boliger. 

Anonymkode: b9a63...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Energikrav blir vel ofte ettespurdt ved kjøp /salg av boliger, og ikkje noe nytt.  Dei fleste kan energisjekke sin egen bolig, og dei fleste Norske boliger bygd etter 1980 tilfredstiller energikravene. 

Dessuten er det vel bedre prioritering å bruke penger på energiforbedring en, og  fyre til kråka , og bo i trekkfulle boliger. 

Anonymkode: b9a63...547

Nå er det ganske mange boliger i Norge som er bygd før 1980. Jeg bor i et sameie i et hus fra 1920. Har en varm leilighet selv om den er gammel. 

Og jeg lurer på hvor miljøvennlig det er å bytte ut vinduer på hundretusenvis av hus, de gamle vinduene er ganske mye avfall som ikke blir brukt igjen. 

Anonymkode: c75fb...47d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det vil komme unntak både for det ene og andre, alder, utførelse, annen tilstandsgrad, beliggenhet etc. Dette er jo hverken gjennomførbart eller bærekraftig, og vil neppe bli innført på maaaaange år uansett. 

Anonymkode: 41b9a...f65

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker det vil komme unntak både for det ene og andre, alder, utførelse, annen tilstandsgrad, beliggenhet etc. Dette er jo hverken gjennomførbart eller bærekraftig, og vil neppe bli innført på maaaaange år uansett. 

Anonymkode: 41b9a...f65

Jeg er enig med deg, men dette er samtidig en farlig antagelse som kan gjøre oss passive og uinformerte. Vi vil ikke bruke så mye mer energi på å sette oss inn i sakene når vi mentalt parkerer slike ting under "la dem bare styre, det ordner seg nok".

Hvordan øke summen av skatter og avgifter, hvordan begrense ditt handlingsrom og i praksis gjøre deg mindre selvstendig over lang tid? Billedelig talt ved hjelp av bittesmå saksekutt i kantene av et papirark. Litt og litt og litt. Hvert kutt for seg gidder vi ikke reagere så mye på. Men over tid blir vårt handlingsrom og vår økonomiske frihet innskrenket i et omfang som er vanskelig å fatte. Delvis fordi vi venner oss til veldig mye. Vi mennesker er svært tilpassningsdyktige.

Anonymkode: 3971d...83b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så Olga på 75 i hus fra 1978 skal måtte ta opp lån for å tekke krav fra EU?? Dame med ca 250 000 kr i årsinntekt/pensjon. De må skamme seg! Ikke alle tjener over 1 mill. De på Løvebakken må stikke fingen i jorda. Jeg spyyyr av dette direktivet her! 

Anonymkode: cbce3...8e4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det ganske mange boliger i Norge som er bygd før 1980. Jeg bor i et sameie i et hus fra 1920. Har en varm leilighet selv om den er gammel. 

Og jeg lurer på hvor miljøvennlig det er å bytte ut vinduer på hundretusenvis av hus, de gamle vinduene er ganske mye avfall som ikke blir brukt igjen. 

https://www.nrk.no/vestland/xl/den-store-vindaugebloffen_-strid-om-klimagevinsten-ved-a-skifte-vindauge-1.17191053

Anonymkode: 055f4...f73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er vi forresten kommet dit at Arbeiderpartiet skal løse et problem de selv er svært medskyldige til, i form av å døse ned strømkundene (velgerne) ved hjelp av velgernes egne penger. Rotårsaken skal de ikke gjøre noe med, tvert i mot. Hvorfor godtar vi dette, hvorfor bejubler vi dette?

Jeg har vært aktiv i et lite parti utenfor Stortinget. Nå må jeg dessverre gi opp, fordi stortingspartiene har valgt å innføre en ny valglov som gjør at mitt og andres småpartier må samle inn 40 000 underskrifter. Hvis vi ikke får nok underskrifter i hvert eneste fylke, så får vi heller ikke stilt til valg i alle fylkene og da får vi aldri kommet oss over dette nye kravet, som gjør at vi må samle 40 000 underskrifter ved flere påfølgende Stortingsvalg. Det tar lang tid å bygge opp et parti, folk skal trenes opp og politikken skal modnes og justeres noe over tid. Det er bortimot umulig. Men oppmerksomheten rundt dette er bortimot null. Norge skal liksom være et demokrati, men Stortingspartiene har valgt å legge seg akkurat rett på grensen for det Venezia kommisjonen regner som udemokratisk.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget med "ranten" over her, var så enkelt som å synliggjøre:

1. Arbeiderpartiet med fler er selv medskyldige i dagens energisituasjon og strømpriser. De skal bruke våre egne penger til å lokke oss til å stemme på dem i høsten valg, samtidig som rotårssaken ikke skal gjøres noe med.

2. Stortingspartiene, inkludert Høyre og FRP valgte med stor oppslutning å vedta den nye valgloven våren 2023. Journalister som "mitt" parti var i kontakt med var svært overrasket og visste ikke om denne nye loven. Folk vi snakket med visste ikke. Ingen tydelig debatt, ingen mediefokus på noe som har potensielt stor betydning på fremtidens demokrati i Norge. Politiske fenomener og utspring kan kveles ved fødselen.

3. FRP som selv var positive til strømkabler og som helhjertet "solgte" oss inn på dette, fremstår nå som et genuint alternativ. Jeg er riktignok litt innhabil men for meg fremstår det mer som et styrt alternativ. Som om man får 7 avkrysningsbokser og ingen passer det som jeg egentlig ønsker å stemme på. Alle er sosialistiske partier når det kommer til stykket, noen mer enn andre. Men ingen outsidere, svært få reelle nye alternativer.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! Det var en god artikkel, har tenkt mye på akkurat dette. Føles virkelig som bare tull hele dette hysteriet rundt bytte av vinduer. Både avfallet og produksjon av nytt er lite miljøvennlig, i tillegg til at det tar usannsynlig lang tid før det lønner seg økonomisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med deg, men dette er samtidig en farlig antagelse som kan gjøre oss passive og uinformerte. Vi vil ikke bruke så mye mer energi på å sette oss inn i sakene når vi mentalt parkerer slike ting under "la dem bare styre, det ordner seg nok".

Hvordan øke summen av skatter og avgifter, hvordan begrense ditt handlingsrom og i praksis gjøre deg mindre selvstendig over lang tid? Billedelig talt ved hjelp av bittesmå saksekutt i kantene av et papirark. Litt og litt og litt. Hvert kutt for seg gidder vi ikke reagere så mye på. Men over tid blir vårt handlingsrom og vår økonomiske frihet innskrenket i et omfang som er vanskelig å fatte. Delvis fordi vi venner oss til veldig mye. Vi mennesker er svært tilpassningsdyktige.

Nettopp. Nesten ingen giddet å sette seg inn i hva ACER var og hvilke store konsekvenser det fikk. Mange sauer i dette landet, og de fleste har tradisjonelt stolt blindt på H og AP. Håper trenden nå fortsetter og vi får globalistene ned til null.

Anonymkode: 8e8d5...664

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bytte ut kjøkkenet hvert 5. år har vi råd til, men litt ekstra isolasjon blir for dyrt?

Anonymkode: 0e175...0ab

Det er det da ikke alle som gjør. Huset vi bor i er det kjøkken innredning fra 1985 og vi har ikke mulighet til å skifte det ut enda, siden vi er uføre. Da er det andre ting en kjøkken som er viktig

Så bare hos svigers de byttet kjøkken nå og det hadde vært i huset siden 1980

Anonymkode: 9ed8f...f65

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi får selge huset og bo i telt. Er det de vil. Ta husene våre og gi dem til andre.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 18.06):

Bytte ut kjøkkenet hvert 5. år har vi råd til, men litt ekstra isolasjon blir for dyrt?

Anonymkode: 0e175...0ab

Er nok adskillig mere arbeid i å isolere enn å bytte ett kjøkken 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi får selge huset og bo i telt. Er det de vil. Ta husene våre og gi dem til andre.

Er nok det ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er vi forresten kommet dit at Arbeiderpartiet skal løse et problem de selv er svært medskyldige til, i form av å døse ned strømkundene (velgerne) ved hjelp av velgernes egne penger. Rotårsaken skal de ikke gjøre noe med, tvert i mot. Hvorfor godtar vi dette, hvorfor bejubler vi dette?

Jeg har vært aktiv i et lite parti utenfor Stortinget. Nå må jeg dessverre gi opp, fordi stortingspartiene har valgt å innføre en ny valglov som gjør at mitt og andres småpartier må samle inn 40 000 underskrifter. Hvis vi ikke får nok underskrifter i hvert eneste fylke, så får vi heller ikke stilt til valg i alle fylkene og da får vi aldri kommet oss over dette nye kravet, som gjør at vi må samle 40 000 underskrifter ved flere påfølgende Stortingsvalg. Det tar lang tid å bygge opp et parti, folk skal trenes opp og politikken skal modnes og justeres noe over tid. Det er bortimot umulig. Men oppmerksomheten rundt dette er bortimot null. Norge skal liksom være et demokrati, men Stortingspartiene har valgt å legge seg akkurat rett på grensen for det Venezia kommisjonen regner som udemokratisk.

Norge er ikke et demokrati. Det er diktatur under Erna og Støre. 

Anonymkode: b6e86...c0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Spissrotte skrev (På 7.11.2023 den 19.38):

Ingen kommer og kaster en ut av huset om en ikke installerer tilstrekkelig antall varmepumper, varmegjenvinner eller etterisolerer.

Ja om de har råd til varmepumpe selvfølgelig men er man på NAV så har man overlevelsesinntekt ikke inntekt til alt de maser om 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i et tømmerhus. Vi slipper unna det meste.

Anonymkode: 1d0f3...3b4

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i et tømmerhus. Vi slipper unna det meste.

Anonymkode: 1d0f3...3b4

Gjør vi? Har du noe info på at de blir unntatt? Hurra i så fall! 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så Olga på 75 i hus fra 1978 skal måtte ta opp lån for å tekke krav fra EU?? Dame med ca 250 000 kr i årsinntekt/pensjon. De må skamme seg! Ikke alle tjener over 1 mill. De på Løvebakken må stikke fingen i jorda. Jeg spyyyr av dette direktivet her! 

Hehe NAV inntekt er inntektssikring ikke noe en blir feit og rik av så lurer på åssen de skal finansiere oppussingen ? Lurer på hva Huseiernes Landsforening sier når de finner ut at staten ikke har penger til å støtte folk med og får hele regninga sjøl ? Tipper mange kommer til å melde seg ut og ikke glem at i  Huseierne så sitter det en lobbymann nemlig Morten Andreas Meier tidligere Høyre representant og de har lobba ganske mye for dette direktivet 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...