Gå til innhold

Nye EU-krav til norske hus - dette har ikke folk flest råd til

Helgekarjol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det bærekraftige er å bygge bedre boliger framover, som vi allerede gjør. Den eldre bygningsmassen byttes ut etter hvert uansett. 

Anonymkode: c75fb...47d

Eneboliger blir veldig veldig gamle i norge så jeg tror ikke særlig på den påstanden din..

Selv om det selvsagt kommer an på hvor vi legger lista..et 70talls hus med 2x4 toms vegger...10 cm glava og uten ventilasjonsanlegg blir nok uforholdsmessig dyrt og få opp i energiklasse C f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
LadeJarl skrev (1 time siden):

Ja la oss for all del ikke stoppe sløsing av energi..

Bare å fyre på med flere kullkraftverk vettu.... mye bedre at verden fortsetter i akkurat samme retning som nå..stø kurs mot avgrunnen.

Litt realisme og funksjonalitet i planene er nok lurt, så slipper alle som mister hus og hjem å lage bål av gamle bildekk og glava for å holde varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (18 minutter siden):

Litt realisme og funksjonalitet i planene er nok lurt, så slipper alle som mister hus og hjem å lage bål av gamle bildekk og glava for å holde varmen. 

Nja...bål av glava har vel ikke holdt så mange i varmen da..😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (16 minutter siden):

Nja...bål av glava har vel ikke holdt så mange i varmen da..😂

Min første tanke også. 🤣

Anonymkode: 4ee26...a01

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok av idioter her som tror man redder verden med disse tullete forslagene og ting som allerede er vedtatt. F.eks produksjon og destruering av batteriene til en elbil er verre utslipp enn å kjøre rundt i en dieselbil i åresvis.

Bor selv i et gammelt hus av skikkelig god kvalitet, men som er uisolert osv. Vil koste meg mer enn det er verdt å få det til en godkjent klassifisering.

Anonymkode: 74cb2...ca3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide, la oss rive alle hus hver 50.år for å bygge nye miljøvennlige hus. Eller hva med å gå over til elbiler og lastebiler som veier dobbelt så mye som de gamle og varer halvparten så mange år. Genialt!

Anonymkode: 4a821...dff

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvordan de tenker å kombinere slike nye regler med alle reglene som allerede finnes for husene i de store verneverdige strøkene rundt om i byene. De største bydelene i byen jeg bor i, består i hovedsak av boligstrøk med 100-150 år gamle hus som man ikke har lov til å endre på uten å gå gjennom mangfoldige søknadsprosesser i kommunen. Hvis jeg skal legge inn isolasjon på det lille badet mitt med skråtak uten å endre på fasaden eller bygge ut (som jeg ikke har lov til), må nok veggene endres så mye på innsiden at badet blir for lite til at man kan oppholde seg der. Solcelletak er heller ikke tillatt her, for uteseendet er viktigs når det kommer til bolig, sier kommunen. 

Anonymkode: ed493...271

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvordan de tenker å kombinere slike nye regler med alle reglene som allerede finnes for husene i de store verneverdige strøkene rundt om i byene.

Hvis jeg skal legge inn isolasjon på det lille badet mitt med skråtak uten å endre på fasaden eller bygge ut (som jeg ikke har lov til), må nok veggene endres så mye på innsiden at badet blir for lite til at man kan oppholde seg der.

Ganske søtt at du tror EU eliten bryr seg om eller tenker om vedtakene deres fører til problemer for deg.

Sannheten er nok mer at enten melder vi oss ut av EU, ellers så er landet over. Og, siden folk hevder vi ikke er medlem i EU engang, utgår nok det, så lykke til med huset ditt. 

Anonymkode: 05fbb...57b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lurer på hvordan de tenker å kombinere slike nye regler med alle reglene som allerede finnes for husene i de store verneverdige strøkene rundt om i byene. De største bydelene i byen jeg bor i, består i hovedsak av boligstrøk med 100-150 år gamle hus som man ikke har lov til å endre på uten å gå gjennom mangfoldige søknadsprosesser i kommunen. Hvis jeg skal legge inn isolasjon på det lille badet mitt med skråtak uten å endre på fasaden eller bygge ut (som jeg ikke har lov til), må nok veggene endres så mye på innsiden at badet blir for lite til at man kan oppholde seg der. Solcelletak er heller ikke tillatt her, for uteseendet er viktigs når det kommer til bolig, sier kommunen. 

Ja, og gamle bygårder (og andre hus)  i murstein. Skal de tvinge alle beboere til å rive ned alt innvendig for å etterisolere fra innsiden?

Anonymkode: f8d0e...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dette er så ufornuftig. Noe bør jo gjøres uansett. Dersom et hus har G handler det vel bare om å bytte ut ei ytterdør eller noe. Så vil det gradvis bli bedre.

Noe må jo gjøres med sånn man pusser opp i dag. Maler litt utvendig, men inne pusser man opp bad, kjøkken, legger laminat og kjøper masse trendy interiør. Mens ingenting gjøres med selve bygningen.

Anonymkode: 8b26d...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ungkar er dette uaktuelt og det hjelper heller ikke at det tar 50 år å nedbetale det når en ikke har noen arvinger og jeg ser ingen grunn til og betale en renovering av ett hus som Den Norske Stat skal arve 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor dette er så ufornuftig. Noe bør jo gjøres uansett. Dersom et hus har G handler det vel bare om å bytte ut ei ytterdør eller noe. Så vil det gradvis bli bedre.

Noe må jo gjøres med sånn man pusser opp i dag. Maler litt utvendig, men inne pusser man opp bad, kjøkken, legger laminat og kjøper masse trendy interiør. Mens ingenting gjøres med selve bygningen.

Anonymkode: 8b26d...2ba

Dere fremstiller saken som om det er kun en energiklasse man skal opp. Dette stemmer ikke.

Alle boliger skal opp på minimum E innen 2030. Samme bolig må opp på D innen 2033. For så å bli nullutslippsbolig klasse A innen 2050. Noe som selvfølgelig er totalt umulig for mange uten å rive hele huset.

Anonymkode: b2731...cfe

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 27 år så er mange hus der av naturlige årsaker. Nybygg har allerede i over 10 år klasse A-C. Om 27 år har det kommet mange mange nye boliger, og de husene som da er 40 år pluss er nok modne for en oppgradering. Tror ikke vi skal være så bekymret i Norge, er nok mye verre nedover i Europa.

Anonymkode: 5fc69...677

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Blir interresant om feks en med bruttoinntekt på 23 600,- som eier en bolig fra 1970 tallet vil få noe lån ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (44 minutter siden):

Blir interresant om feks en med bruttoinntekt på 23 600,- som eier en bolig fra 1970 tallet vil få noe lån ? 

Uten å ha satt meg inn i detaljene virker det helt håpløst. Leietakere, og da særlig eldre leietakere, er og forblir tapere uansett hvordan man vrir og vender på det. Huseier skal selvsagt ha tjent inn sine utgifter EU-kravene forårsaker.

For en kar i 40-åra som ikke har fått kjøpt seg bolig, så kanskje jeg bare burde fortsette å leie.. Tull til side, dette kommer til å påvirke i såpass stor grad at her må kravene fires på, ev. så vil jeg tenke at det kommer massiv støtte fra statlig hold. Også her tror jeg de som har litt formue/penger på bok/sikkerhet/eiendom vil komme ut av det på en akseptabel måte, da det ser ut som en umulig situasjon PT.

Det vil nok lages løsninger for de som allerede har litt på bok, som Enova. Enova kan jo gi støtte de, til både et og annet. Vel å merke om du først legger ut 75,000,- for solceller eller hva det måtte være og ikke minst eier boligen, selvsagt.

For leietakere derimot er det uaktuelt å verken investere i solceller, effektiv elbillader eller "husbatteri". Så de som har litt, får mer, de som har lite, får mindre.

Anonymkode: 4843d...650

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Målet er at de rikeste skal kunne kjøpe opp huset for ingenting, pusse det opp og så leie det ut. Oligarkene i WEF er klare.

Anonymkode: 4a821...dff

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 16.28):

Uten å ha satt meg inn i detaljene virker det helt håpløst. Leietakere, og da særlig eldre leietakere, er og forblir tapere uansett hvordan man vrir og vender på det. Huseier skal selvsagt ha tjent inn sine utgifter EU-kravene forårsaker.

For en kar i 40-åra som ikke har fått kjøpt seg bolig, så kanskje jeg bare burde fortsette å leie.. Tull til side, dette kommer til å påvirke i såpass stor grad at her må kravene fires på, ev. så vil jeg tenke at det kommer massiv støtte fra statlig hold. Også her tror jeg de som har litt formue/penger på bok/sikkerhet/eiendom vil komme ut av det på en akseptabel måte, da det ser ut som en umulig situasjon PT.

Det vil nok lages løsninger for de som allerede har litt på bok, som Enova. Enova kan jo gi støtte de, til både et og annet. Vel å merke om du først legger ut 75,000,- for solceller eller hva det måtte være og ikke minst eier boligen, selvsagt.

For leietakere derimot er det uaktuelt å verken investere i solceller, effektiv elbillader eller "husbatteri". Så de som har litt, får mer, de som har lite, får mindre.

Anonymkode: 4843d...650

Riktig det sånn vil nok bare bli gitt til folk som har penger på bok jeg tror ikke det vil komme noen støtte fra statlig hold da vi skal koste på det selv du må nok mye høyrere for å få solceller legg på 500 000,- så hjelper det ja vi som har mindre får ingenting ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytte ut kjøkkenet hvert 5. år har vi råd til, men litt ekstra isolasjon blir for dyrt?

Anonymkode: 0e175...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Bytte ut kjøkkenet hvert 5. år har vi råd til, men litt ekstra isolasjon blir for dyrt?

Ja men det er ikke alle som gjør det. Jeg har eid bolig siden 2014 og vi har aldri skiftet ut noe som helst, verken i tidligere bolig der ting var litt 2000-stil eller nåværende bolig der alt er 60 til 80-tallsstil.

Det er helt uaktuelt å brenne penger på renovering og oppussing bare fordi EU dikterer det. Jeg har andre planer for kapitalen som jeg sparer opp. Boligen er dessuten helt bevisst kjøpt rimelig, den skal ikke sminkes opp, skal bare fungere godt på en slik måte at det er malt og taket er tett.

De som brenner 20 millioner kroner på bolig (inkludert rentekostnader) kommer sannsynligvis til å beskytte investeringen sin og vil uansett bruke ganske mye penger på bedre isolasjon og diverse tiltak.

Anonymkode: 3971d...83b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo åpenbart ikke de samme menneskene som bytter kjøkken hvert 5 år som bekymrer seg for kostnader for etterisolasjon.

Anonymkode: 0459d...481

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...