AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #41 Del Skrevet 8. november 2023 Vi har en rentbrennende fra Termatech TT21, og «trikset» der er å bruke opptenningsved og 1 kubbe og tenne på fra toppen. Samtidig så må vi sette spjeldet i såkalt opptenningsmodus (helt åpent) og når det har tatt fyr i veden så stenges spjeldet til fyringsmodus hvor du stenger spjeldet litt. Og så skal det ikke legges på ny kubbe før det bare er glør igjen i peisen, da slipper man røyk og sot. Når ny kubbe er lagt på så settes spjeldet tilbake på opptenning, og lukkes til fyring når det er blitt fyr på veden. Dette er fremgangsmåten beskrevet i bruksanvisningen som fulgte med peisen vår. Kan det være at det er noe slikt med din peis også ts? Han som monterte hos oss sa at vi fikk inn nok friskluft uten tiltak, men at mange rentbrennende peiser trenger ekstra tilgang på friskluft ved at man legger et rør under/i gulvet fra peisen og ut slik at man får inn nok friskluft da det ikke alltid er nok eller i huset. Ev som han sa, så kan man sette opp vindu akkurat i det du tenner opp, og lukke vinduet når du har fått fyr på veden. Anonymkode: 285f1...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #42 Del Skrevet 8. november 2023 Vi har en aduro og har plagdes litt nå og da siden vi ofte har fallvind her huset ligger. Den hadde et automatisk spjeld som lukket seg, livet ble mye bedre når vi demonterte det. Oppfyringen er trikset på vår. Den må fyres fra toppen, det må stables ganske høyt med en rikelig mengde opptenningsved på toppen. For det meste helt uproblematisk og vi har døra på gløtt i ca 10 minutter. Ingen problemer med sot på vinduene. Spjeldene på vinduene står alltid oppe på maks. Anonymkode: 066b7...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #43 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS, jeg kan! Ikke for å skryte altså men samboeren min kan ikke, så jeg er litt stolt. 😎😇 Min triks er å klyve mye ved til små pinner. Sånne som er ca 2 cm tjukke. Disse må være av tørr bjørk. Og varme opp peisen/pipa godt med slike, før man legger inn større klubber - maks 2 om gangen, eller vedbrikketter - bare 1 om gangen. Da går vedfyring for det meste smooth, og det blir billig for så lite ved som brukes. Vi får også gratis ved fra svigers men det er ikke ved av høy kvalitet, det er ikke supertørt og ikke bjørk men det går allikevel veldig greit. Kan ikke ha kjøkkenvifte på samtidig, og det kan hende jeg trenger litt mer lufting (åpner vanligvis terrassedøra) første 5 min hvis det er veldig fuktig i luften. Anonymkode: cd9e8...36b Hvordan kan samboeren ikke kunne dette?? Anonymkode: 53f92...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #44 Del Skrevet 8. november 2023 Jeg hadde ikke orket vedfyring om det var så komplisert. Vi valgte en gammeldags Dovre vedovn da vi kjøpte ny etter å ha lest oss opp på nettopp dette problemet. De som monterte ovnen ga oss helt rett i valget, de hadde fått mange tilbakemeldinger om hvor vanskelig det var å fyre i disse trendy ovnene. Så de hadde god kunnskap om problemet. Det var ikke noe som ble opplyst om da vi kikket på ovner, selvsagt ikke, de vil jo bare selge. Vi har aldri problem med å tenne opp uansett, aldri røyk i stua, varmer godt. Vi fyrer i ovnen hver dag, og hadde aldri i livet orket å dille hver eneste gang for å få fyr i ovnen og ikke kunne legge på mer ved uten å røyklegge hele stua! Har hørt fra flere at de har byttet ut slike vedovner som dere diskuterer, de orket ikke styret med å prøve så lenge for å få fyr i ovnen. Mye penger rett ut av vinduet. Anonymkode: 6f051...0a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 8. november 2023 #45 Del Skrevet 8. november 2023 Jeg legger 2 tykke kubber i bunnen og én tennpose på de. Så legger jeg noen tynne kubber i kryss over og tenner på. Har ovnsdøra på gløtt i ca 10 min og det tar fyr som bare det. Har ganske ny jøtul ovn og veldig fornøyd med den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. november 2023 #46 Del Skrevet 8. november 2023 For å gjøre livet litt mer komfortabelt kan det være lurt å borre et hull i veggen slik at ovnen kan få direkte frisklufttilførsel fra fasaden. Da slipper man ventiler, åpne vinduer, slippe ut all varmen gjennom terrassedøra osv. Bare stable vedkubber, åpne trekken, sette fyr på tennposen og se det brenner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 8. november 2023 #47 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke orket vedfyring om det var så komplisert. Vi valgte en gammeldags Dovre vedovn da vi kjøpte ny etter å ha lest oss opp på nettopp dette problemet. De som monterte ovnen ga oss helt rett i valget, de hadde fått mange tilbakemeldinger om hvor vanskelig det var å fyre i disse trendy ovnene. Så de hadde god kunnskap om problemet. Det var ikke noe som ble opplyst om da vi kikket på ovner, selvsagt ikke, de vil jo bare selge. Vi har aldri problem med å tenne opp uansett, aldri røyk i stua, varmer godt. Vi fyrer i ovnen hver dag, og hadde aldri i livet orket å dille hver eneste gang for å få fyr i ovnen og ikke kunne legge på mer ved uten å røyklegge hele stua! Har hørt fra flere at de har byttet ut slike vedovner som dere diskuterer, de orket ikke styret med å prøve så lenge for å få fyr i ovnen. Mye penger rett ut av vinduet. Anonymkode: 6f051...0a0 Er såå enig med deg. At de gidder i det hele tatt. Miljø my ass, dette har ikke veldig mye å si i den store verden. Tull og tøys, men for dere fanatikere som vil ha sånne drittovner, stå på og klyv en pinne her og der for å få liv i ovnen.....ler masse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. november 2023 #48 Del Skrevet 8. november 2023 1 hour ago, Einus said: Er såå enig med deg. At de gidder i det hele tatt. Miljø my ass, dette har ikke veldig mye å si i den store verden. Tull og tøys, men for dere fanatikere som vil ha sånne drittovner, stå på og klyv en pinne her og der for å få liv i ovnen.....ler masse. Helt enig med deg om man er bosatt på Finnmarksvidda og det er en helikoptertur til nærmeste nabo. Da har det ikke mye å si for den store verden. Men for de som bor litt mer tett har en rentbrennende ovn VELDIG mye å si for utslipp og naboens astmaplager 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 8. november 2023 #49 Del Skrevet 8. november 2023 Hva mener du med det?? At det røyken fra pipen plager folk mener du??? Det er vel i så fall marginalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #50 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde ikke orket vedfyring om det var så komplisert. Vi valgte en gammeldags Dovre vedovn da vi kjøpte ny etter å ha lest oss opp på nettopp dette problemet. De som monterte ovnen ga oss helt rett i valget, de hadde fått mange tilbakemeldinger om hvor vanskelig det var å fyre i disse trendy ovnene. Så de hadde god kunnskap om problemet. Det var ikke noe som ble opplyst om da vi kikket på ovner, selvsagt ikke, de vil jo bare selge. Vi har aldri problem med å tenne opp uansett, aldri røyk i stua, varmer godt. Vi fyrer i ovnen hver dag, og hadde aldri i livet orket å dille hver eneste gang for å få fyr i ovnen og ikke kunne legge på mer ved uten å røyklegge hele stua! Har hørt fra flere at de har byttet ut slike vedovner som dere diskuterer, de orket ikke styret med å prøve så lenge for å få fyr i ovnen. Mye penger rett ut av vinduet. Anonymkode: 6f051...0a0 Vi kommer også til å velge en gammeldags ovn. Regner med en antikk etasjeovn. Lurer på hvordan det er med tilluft på disse, når de skal monteres på pipe med rehab-rør. Noen som vet? Anonymkode: bd350...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1000x Skrevet 8. november 2023 #51 Del Skrevet 8. november 2023 Dumpappen skrev (23 timer siden): Noen som får «rentbrennende» ovner til å virke slik de skal? Har ett makkverk av en Nordpeis Duo ovn som mildt sagt er kresen for å få fyr på. Her må det bes til øvre makter, kastet salt over skulderen, ha alt av vinduer og dører opp, samt døren til ovnen på gløtt i 3 timer før den kan lukkes. Har lest alt av instruksjoner og skjønner man må ha F16 motorer i pipa med så enormt trekk at huset nærmest løftes fra grunnmurer, skal det virkelig være sånn? Når det skal legge på ny ved rekker jeg kun en kubbe ellers blir stua røykfull. Har en gammel jøtul i kjellerstua og den har trekk i pipa som bare det. Er det noen jeg har oversett eller skal disse være så jævli å ha med å gjøre? Takk for en god latter! Kjenner meg litt igjen også. Som de fleste andre klimatiltak er slike ovner ikke helt gjennomtenkte. Min løsning er å tenne på noe som brenner godt fra papiravfallet ved opptenning, sammen med brikettene, for å få sterk flamme/varme i brennkammer/ovn. Da får du i gang trekken, og husk det er først og fremst varme som gir ild, ikke en liten flamme fra en tennbrikett. Det er en vesentlig forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #52 Del Skrevet 8. november 2023 Jeg har to rentbrennende peiser, både en fra Dovre og en Nordpeis Monaco. Det går helt fint å få fyr på disse, men ja jeg bør «bygge bålet» annerledes enn jeg lærte i oppveksten, og kjøkkenvifta/varmepumpa bør ikke stå på full guffe når jeg fyrer opp. Legge i flere kubber skal gjøres først når det er glør igjen. Gjør du dette rett har du eliminert «brukerfeil», så hvis det fortsatt er problem da tenker jeg det er noe med trekket i pipeløpet. Det bør installatøren kunne gi deg råd om. Anonymkode: 4a2d7...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #53 Del Skrevet 8. november 2023 newman01 skrev (7 timer siden): Helt enig med deg om man er bosatt på Finnmarksvidda og det er en helikoptertur til nærmeste nabo. Da har det ikke mye å si for den store verden. Men for de som bor litt mer tett har en rentbrennende ovn VELDIG mye å si for utslipp og naboens astmaplager Vår ovn er faktisk ganske ny (2-3 år gammel), men er rentbrennende. Men den er av den "gammeldagse typen" og er lett å få fyr på. Så den har vel like lite utslipp som disse ovnene mange plages med? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi kommer også til å velge en gammeldags ovn. Regner med en antikk etasjeovn. Lurer på hvordan det er med tilluft på disse, når de skal monteres på pipe med rehab-rør. Noen som vet? Anonymkode: bd350...38e Er det lov å montere slike ovner i dag? Da vi byttet ut vår gamle, valgte vi en ny ovn som lignet den gamle, men den nye er rentbrennende og 0 problem med å få fyr på den. Den røyklegger heller ikke noe som helst. Anonymkode: 6f051...0a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #54 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 17.56): Dette gjør jeg med min 3 år gamle ovn, vet ikke om den er rentbrennende, men this is the way, gjerne åpne et vindu samtidig. Anonymkode: 2acf8...1dd Er den 3 år gammel er den rentbrennende. Det har vært forbudt å montere noe annet enn rentbrennende ovner siden 1998. Einus skrev (På 7.11.2023 den 19.08): Vurderte faktisk å kjøpe rentbrennende ovn, men dropper dette garantert nå!!! Har Jøtul 4 som jeg har fått tak i nytt (gammelt) håndtak til og da er den god som gull igjen. Og den varmer også mye bedre 16.000 watt. Det er vel ingen av de nye fine greiene som er i nærheten? Har også masse ved 😀 Du kan glede deg til du får branntilsyn om du monterer en Jøtul 4 nå. I tillegg kan du glede deg til en heftig vedregning. Jøtul selv anbefaler å skrote dem, siden varmen forsvinner rett opp pipa. Jeg har for øvrig vokst opp med et gammelt monster av en Jøtul 4, og har nå en rentbrennende Dovre Sense 103. Jøtulen var aldri annet enn problemer, ineffektiv og dyr i drift, og brukte evigheter på å bli varm før den plutselig var alt, alt for varm så vi måtte lufte ut all varmen vi hadde jobbet så hardt for. I tillegg tok den opp veldig mye plass. Dovreovnen min er helt fantastisk, lett å fyre opp i, effektiv og gir masse deilig varme der jeg trenger den, nemlig inne. (Jeg skryter av Dovre fordi det er den jeg har erfaring med, men det er mye annet bra på markedet også.) Anonymkode: a0ca1...b05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #55 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vår ovn er faktisk ganske ny (2-3 år gammel), men er rentbrennende. Men den er av den "gammeldagse typen" og er lett å få fyr på. Så den har vel like lite utslipp som disse ovnene mange plages med? Er det lov å montere slike ovner i dag? Da vi byttet ut vår gamle, valgte vi en ny ovn som lignet den gamle, men den nye er rentbrennende og 0 problem med å få fyr på den. Den røyklegger heller ikke noe som helst. Anonymkode: 6f051...0a0 Så vidt jeg har forstått er det lov hvis man kan begrunne det med antikvariske hensyn. Dvs. at det er lov å montere gamle ovner i gamle hus, for å bevare stilen. Anonymkode: a0ca1...b05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #56 Del Skrevet 9. november 2023 Har en jøtul f4 rentbrennende og veldig lett å fyre opp. Pipa har mye å si. Om det er dårlig trekk anbefales det høyere pipe over tak. Anonymkode: 6f13c...ef1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #57 Del Skrevet 9. november 2023 Hva slags trekk det er i lufta ute har jo også noe å si. Av og til er det vanskeligere å få fyr enn andre. Anonymkode: e79f4...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 9. november 2023 #58 Del Skrevet 9. november 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Vi kommer også til å velge en gammeldags ovn. Regner med en antikk etasjeovn. Lurer på hvordan det er med tilluft på disse, når de skal monteres på pipe med rehab-rør. Noen som vet? Anonymkode: bd350...38e Jeg hadde engang en Dovre 45CBS i et hus jeg hadde før, det var en veldig god og effektiv ovn. Om det passer med hust for øvrig. God varme og lett å fyre i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #59 Del Skrevet 9. november 2023 Ovn og pipe må snakke sammen. Har du gammel pipe? Kanskje du må sette inn et rør som hører til ovnen. Jeg har ny ovn og piperør igjennom taket, ca 4 meter pipe bare. Jeg gjør som alle de andre her, fyrer fra toppen, godt med luft. STENG AV kjøkkenvifter / ventilasjon og badevifte. Anonymkode: a6af8...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #60 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva slags trekk det er i lufta ute har jo også noe å si. Av og til er det vanskeligere å få fyr enn andre. Anonymkode: e79f4...c87 Fuktig lavtrykk gir vanskelig opptrening. Anonymkode: a6af8...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå