Gå til innhold

Noen som får «rentbrennende» ovner til å virke slik de skal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får knuse hele driten å stappe den inn i jøtul oven, den hadde sikkert fått fyr på den 😄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂😂😂😂😂

Skulle likt å sittet en aften med dine familie historier!

Anonymkode: 2acf8...1dd

Ja det hadde vært koselig vettu 😀 er nok av disse var en historie om kong Olav også 😀 onkelen var født i 1906 og gikk bort i 1998 nær 92 år gammel han var veldig snill aldri gift ingen barn sånn som meg pappa sier er akkurat lik onkelen 😀

• Hjerte 1
Skrevet
Tiuren skrev (2 minutter siden):

Som de sier borte i US of A... "life sucks, and then yo marry one who don't"...

Jeg bruker stort sett peis/ovnsrens fra Biltema, den er ganske effektiv. Er det mye dritt så kombinerer jeg det med aske når jeg tørker av. 

,😂 

Kanskje jeg skal prøve å huske å plukke en slik med meg neste gang jeg er innom Biltema.

Skrevet

Vi har rentbrennende og den funker fjell den. Har veldig tørr ved, ikke så himla tykke klubber. Kan nesten tenne kun med en fyrstikk. Glasset blir litt sotete i bunnen men så lenge vi fyrer riktig blir det fint lite sot.

Anonymkode: 4131f...97a

Skrevet

Vi har en rentbrennende Aduro 9 med toppmontert røykrør. Den har vi ikke problemer med. 

Anonymkode: 453e9...49d

Skrevet
Dumpappen skrev (49 minutter siden):

Har ett makkverk av en Nordpeis Duo ovn som mildt sagt er kresen for å få fyr på.
Her må det bes til øvre makter, kastet salt over skulderen, ha alt av vinduer og dører opp, samt døren til ovnen på gløtt i 3 timer før den kan lukkes. Har lest alt av instruksjoner og skjønner man må ha F16 motorer i pipa med så enormt trekk at huset nærmest løftes fra grunnmurer, skal det virkelig være sånn? Når det skal legge på ny ved rekker jeg kun en kubbe ellers blir stua røykfull.
Har en gammel jøtul i kjellerstua og den har trekk i pipa som bare det.
Er det noen jeg har oversett eller skal disse være så jævli å ha med å gjøre?

Vent til det bare er glør igjen før du legger i nytt ilegg. Åpne døren litt og la luft komme til før du åpner helt for ilegg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Dumpappen skrev (46 minutter siden):

Har ett makkverk av en Nordpeis Duo ovn som mildt sagt er kresen for å få fyr på.
Her må det bes til øvre makter, kastet salt over skulderen, ha alt av vinduer og dører opp, samt døren til ovnen på gløtt i 3 timer før den kan lukkes. Har lest alt av instruksjoner og skjønner man må ha F16 motorer i pipa med så enormt trekk at huset nærmest løftes fra grunnmurer, skal det virkelig være sånn? Når det skal legge på ny ved rekker jeg kun en kubbe ellers blir stua røykfull.
Har en gammel jøtul i kjellerstua og den har trekk i pipa som bare det.
Er det noen jeg har oversett eller skal disse være så jævli å ha med å gjøre?

Rentbrennende ovner krever mer luft enn gamle ovner, spesielt i opptenningsfasen.

Du har mest sannsynlig to hovedproblem her. Et er gratis å teste ut. Om du har ovn i kjelleren kan den stenge for trekken til duo ovnen din. Den kjører trekken så raskt forbi uttaket på duo oven, at det fungerer som et stengsel. Isåfall, fyr opp duo ovnen først, så den i kjellen. Men mulig du bør stenge av den i kjelleren,  siden du nevner at det slår inn røyk når du skal legge i mer ved.

Så er det trekk i pipa. Her kan du få feier til å måle pascale i pipa di. Og det kan løses på forskjellige måter. Bor du ved en høyde eller et berg, så får du ofte luftnedslag rett i pien. Dette kan fikses med en pipehatt som skjermmer mot beget/høyden. Hvis det ikke er tilfelle, da er det nok en vifte som må til.

Når du fyrer opp. Pass på at kjøkkenvifte ol ikke går samtidig under oppfyring. Åpne bunn ventilen og evnt ha døren litt oppe. Evnt ha oppe dør eller vindu til det tar god fyr i ovnen. (Du kan sette opp en eller to ventiler på veggen med lokk og snor, så da blir det ikke så kaldt)

Når ovnen har tatt god fyr, i tørr ved, så lukker du bunnventilen og åpner toppventilen. Av og til må du ha litt åpen bunnventil. Dette ser du på flammene.

Jeg bor selv under et berg, og slet ofte med røyk inn, med vår gammeldagse ovn. Den er byttet ut nå. Men her holdt det med pipehatt. 

Kjøkkenvifter suger mye luft ut, spesielt de nye, så å lage mat, samtidig som man skal fyre opp. Kan bli vrient.

Uansett hvis røyken fra pipa slår ned i hagen, er det en god indikator på at det er luft nedslag som er hovedproblemet.  Det koster litt, men tror ikke du må selge skjorta di på en slik. Er det usikkert. Kjøp en pipehatt du kan ettermontere vifte om du har behov for det

Anonymkode: 3383b...893

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rentbrennende ovner krever mer luft enn gamle ovner, spesielt i opptenningsfasen.

Du har mest sannsynlig to hovedproblem her. Et er gratis å teste ut. Om du har ovn i kjelleren kan den stenge for trekken til duo ovnen din. Den kjører trekken så raskt forbi uttaket på duo oven, at det fungerer som et stengsel. Isåfall, fyr opp duo ovnen først, så den i kjellen. Men mulig du bør stenge av den i kjelleren,  siden du nevner at det slår inn røyk når du skal legge i mer ved.

Så er det trekk i pipa. Her kan du få feier til å måle pascale i pipa di. Og det kan løses på forskjellige måter. Bor du ved en høyde eller et berg, så får du ofte luftnedslag rett i pien. Dette kan fikses med en pipehatt som skjermmer mot beget/høyden. Hvis det ikke er tilfelle, da er det nok en vifte som må til.

Når du fyrer opp. Pass på at kjøkkenvifte ol ikke går samtidig under oppfyring. Åpne bunn ventilen og evnt ha døren litt oppe. Evnt ha oppe dør eller vindu til det tar god fyr i ovnen. (Du kan sette opp en eller to ventiler på veggen med lokk og snor, så da blir det ikke så kaldt)

Når ovnen har tatt god fyr, i tørr ved, så lukker du bunnventilen og åpner toppventilen. Av og til må du ha litt åpen bunnventil. Dette ser du på flammene.

Jeg bor selv under et berg, og slet ofte med røyk inn, med vår gammeldagse ovn. Den er byttet ut nå. Men her holdt det med pipehatt. 

Kjøkkenvifter suger mye luft ut, spesielt de nye, så å lage mat, samtidig som man skal fyre opp. Kan bli vrient.

Uansett hvis røyken fra pipa slår ned i hagen, er det en god indikator på at det er luft nedslag som er hovedproblemet.  Det koster litt, men tror ikke du må selge skjorta di på en slik. Er det usikkert. Kjøp en pipehatt du kan ettermontere vifte om du har behov for det

Glemte å skrive at god trekk får du når pipen er varmet opp. På rentbrennende ovn er det ca 300grader. På gammel ovn , oppi 900 grader. Derfor tar det litt tid etter du har fått fyr, før trekksysteme fungerer som det skal, på ny ovn

Skrevet
Tiuren skrev (53 minutter siden):

Strengt tatt suger den ikke....

Har og Nordpeis og trodde det var min løsning for tilluft som var problemet.

Det er og det. Nordpeis er faktisk en av de beste på markedet. Men mange tror det er feil med ovnen, når de går fra gammel til rentbrennende ovn. Da de nye er mer krevende iht trekk. Det gjelder alle modeller. Noen har ikke trekk problemer fordi det er tilstrekkelig som det er. Ofte holder det med en eller to ventiler ekstra.  Men det ser man jo iht å åpne døren.

Har solgt vedovner i mange år. Noen modeller kan være litt mer krevende enn andre pga måten de er bygget. 

Men det gjelder de færreste norske produsenter. 

At man har for dårlig trekk ihtvrenbrennende ovn betyr ikke at det er feil med ovnen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har en rentbrennende Aduro 9 med toppmontert røykrør. Den har vi ikke problemer med. 

Anonymkode: 453e9...49d

Det er en av ovnene jeg har solgt mest av, med flest fornøyde kunder. Ikke så kresen på trekk. Men har hatt noen kunder med trøbbel også på den

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er og det. Nordpeis er faktisk en av de beste på markedet. Men mange tror det er feil med ovnen, når de går fra gammel til rentbrennende ovn. Da de nye er mer krevende iht trekk. Det gjelder alle modeller. Noen har ikke trekk problemer fordi det er tilstrekkelig som det er. Ofte holder det med en eller to ventiler ekstra.  Men det ser man jo iht å åpne døren.

Har solgt vedovner i mange år. Noen modeller kan være litt mer krevende enn andre pga måten de er bygget. 

Men det gjelder de færreste norske produsenter. 

At man har for dårlig trekk ihtvrenbrennende ovn betyr ikke at det er feil med ovnen

Mulig de er bra, men jeg er ikke fornøyd... En ting er at den er "kilen" å fyre opp, men i tillegg at røyk slår ut om man åpner døren for fort når man skal legg innpå mer ved, at glasset soter, gjør at jeg ikke kan kalle det en god ovn. Det er ganske enkelt for mye design og for lite funksjon. 

Har tidligere hatt en rentbrennende ovn med "tradisjonelt" design, den var helt topp. Men det var i et annet hus så ikke direkte overførbart. 

• Liker 2
Skrevet

Vurderte faktisk å kjøpe rentbrennende ovn, men dropper dette garantert nå!!! 
Har Jøtul 4 som jeg har fått tak i nytt (gammelt) håndtak til og da er den god som gull igjen. 
Og den varmer også mye bedre 16.000 watt. Det er vel ingen av de nye fine greiene som er i nærheten? 
Har også masse ved 😀

71767695518__2281488E-A6AD-448F-AFF6-56DD3E8B7402.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Einus skrev (2 minutter siden):

Har Jøtul 4 som jeg har fått tak i nytt (gammelt) håndtak til og da er den god som gull igjen. 
Og den varmer også mye bedre 16.000 watt. Det er vel ingen av de nye fine greiene som er i nærheten? 
Har også masse ved 😀

Det der er ikke masse ved😉

Anonymkode: 53f92...5ea

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mer enn nok for meg alene.

Har også et lass med bjørk som ligger utenfor bildet. Dexta med Pilke 60, så det skal nok bli mer ved fremover.

Endret av Einus
Skrevet

Jeg fikk det til etter nesten tre år... så kanskje tiden hjelper 😅 jeg gjør følgende. Bruker de hvite posene fra kiwi med tror hard parafin i. 100 stk i pakke 3. Nederst legger 2 tykke vedstubber, så 2 tynnere på skrotten. Så tynne enda motsatt side. Så 3 poser fra kiwi oppå de midterste og tenner på, så lukker peisdøra. Passer på at trekket er på maks. Så brenner det. 

Men tidligere år drev jeg og ba til høyere makter og hele huset luktet røyk. Gjorde ca det samme. Så er usikker på hva som skjedde...

Anonymkode: b67b8...432

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du har ovn i kjelleren kan den stenge for trekken til duo ovnen din. Den kjører trekken så raskt forbi uttaket på duo oven, at det fungerer som et stengsel. Isåfall, fyr opp duo ovnen først, så den i kjellen. Men mulig du bør stenge av den i kjelleren,  siden du nevner at det slår inn røyk når du skal legge i mer ved.

Interresant, den nede har kjempetrekk og står åpen. Kanskje det er årsaken da? 

Skrevet
Tiuren skrev (3 timer siden):

Mulig de er bra, men jeg er ikke fornøyd... En ting er at den er "kilen" å fyre opp, men i tillegg at røyk slår ut om man åpner døren for fort når man skal legg innpå mer ved, at glasset soter, gjør at jeg ikke kan kalle det en god ovn. Det er ganske enkelt for mye design og for lite funksjon. 

Har tidligere hatt en rentbrennende ovn med "tradisjonelt" design, den var helt topp. Men det var i et annet hus så ikke direkte overførbart. 

Slår røyken inn i stua så er det definitivt noe galt med trekken din. Ikke ovnen

Skrevet
Einus skrev (3 timer siden):

Har også masse ved 😀

Da ville jeg faktisk hatt noe annet en jøtul 4. De varmer godt når de varmer, men så har de en tendens til å være såpass lekk, at når det brenner ut i ovnen så fyker all varmen ut av huset. Aduro 9 er god rentbrennende ovn som passer rett i røykutaket ditt. Har du 175 utak trenger du bare en overgang

• Nyttig 2
Skrevet
Dumpappen skrev (3 timer siden):

Interresant, den nede har kjempetrekk og står åpen. Kanskje det er årsaken da? 

Ja det er nok en eller eneste problemet.  Så steng trekken påovnen i kjelleren , så ser du lett hva som skjer. Ikke et ukjent problem for bla leiligheter og de som bor i øverste etg.  Spesielt etter det ble byttet til rentbrennende 

Skrevet

TS, jeg kan! Ikke for å skryte altså men samboeren min kan ikke, så jeg er litt stolt. 😎😇 Min triks er å klyve mye ved til små pinner. Sånne som er ca 2 cm tjukke. Disse må være av tørr bjørk. Og varme opp peisen/pipa godt med slike, før man legger inn større klubber - maks 2 om gangen, eller vedbrikketter - bare 1 om gangen. Da går vedfyring for det meste smooth, og det blir billig for så lite ved som brukes. Vi får også gratis ved fra svigers men det er ikke ved av høy kvalitet, det er ikke supertørt og ikke bjørk men det går allikevel veldig greit. 

Kan ikke ha kjøkkenvifte på samtidig, og det kan hende jeg trenger litt mer lufting (åpner vanligvis terrassedøra) første 5 min hvis det er veldig fuktig i luften.

Anonymkode: cd9e8...36b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...