Dumpappen Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Noen som får «rentbrennende» ovner til å virke slik de skal? Har ett makkverk av en Nordpeis Duo ovn som mildt sagt er kresen for å få fyr på. Her må det bes til øvre makter, kastet salt over skulderen, ha alt av vinduer og dører opp, samt døren til ovnen på gløtt i 3 timer før den kan lukkes. Har lest alt av instruksjoner og skjønner man må ha F16 motorer i pipa med så enormt trekk at huset nærmest løftes fra grunnmurer, skal det virkelig være sånn? Når det skal legge på ny ved rekker jeg kun en kubbe ellers blir stua røykfull. Har en gammel jøtul i kjellerstua og den har trekk i pipa som bare det. Er det noen jeg har oversett eller skal disse være så jævli å ha med å gjøre? 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Har ingen råd, men takk for latteren, du skriver morsomt 😂 Anonymkode: 2acf8...1dd 9 1 1
Forundret.. Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 (endret) Vi har nordpeis Quadro og kjøper garantert ikke noe Nordpeis produkt neste gang vi skal ha en ovn montert. Vi hadde firma til å montere dritten. Alt så veldig bra ut sa de, så konklusjonen min er at det er ovnen som suger. Vi røyklegger også stua hvis vi skal fylle på, jeg har skyldt på at det er slik døren er utformet som er skyld i det da en må åpne ovnen på to sider siden den står i hjørnet. Endret 7. november 2023 av Forundret..
Tiuren Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 4 minutter siden, Forundret.. said: Vi har nordpeis Quadro og kjøper garantert ikke noe Nordpeis produkt neste gang vi skal ha en ovn montert. Vi hadde firma til å montere dritten. Alt så veldig bra ut sa de, så konklusjonen min er at det er ovnen som suger. Vi røyklegger også stua hvis vi skal fylle på, jeg har skyldt på at det er slik døren er utformet som er skyld i det da en må åpne ovnen på to sider siden den står i hjørnet. Strengt tatt suger den ikke.... Har og Nordpeis og trodde det var min løsning for tilluft som var problemet. 3
Pawn Hearts Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 😀 Jeg har dessverre ikke noe bedre råd enn å bytte ut hele skrammelet. Her har vi en liten Dovre som ser gammel ut utenpå, men oppfyller alle moderne krav. Den er lett å tenne opp i, er temmelig økonomisk og gir veldig god varme. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 Vi satte på pipehatt da ble det mye bedre, men det er et annet merke. Anonymkode: d322f...404
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 Lo godt av beskrivelsen 😁 Men: Vesentlig for alle rentbrennende ovner er å fyre toppfyrt i dem. Det vil si at man stabler lag på lag med ved av ikke det groveste slaget før man tenner opp på toppen med småfliser, tennbriketter og så litt større ved oppå der. Det skal ikke legges mye oppå til slutt slutt, konseptet er at bålet brenner nedover. La gjerne døra stå på gløtt i ca ti minutter. Lykke til! Anonymkode: 26900...8fe 2
Maskinfører Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 Ta sagmugg i en bøtte og bland med Parafin 😀
Forundret.. Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 Tiuren skrev (3 minutter siden): Strengt tatt suger den ikke.... Har og Nordpeis og trodde det var min løsning for tilluft som var problemet. Jeg tenkte over akkurat det men jeg gadd ikke omformulere meg. Poenget mitt var at den er elendig. Jeg må opp med dører og vinduer for at det skal komme trekk nok til at det skal ta skikkelig fyr. Det blir jo dritkaldt istedet for varmt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Ta sagmugg i en bøtte og bland med Parafin 😀 😂 Anonymkode: 2acf8...1dd 1
Gjest theTitanic Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 Noen rentbrennende ovner er laget så miljøvennlige at det i prossessen helt ble glemt at meningen med dem var at de skulle avgi varme..
Forundret.. Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lo godt av beskrivelsen 😁 Men: Vesentlig for alle rentbrennende ovner er å fyre toppfyrt i dem. Det vil si at man stabler lag på lag med ved av ikke det groveste slaget før man tenner opp på toppen med småfliser, tennbriketter og så litt større ved oppå der. Det skal ikke legges mye oppå til slutt slutt, konseptet er at bålet brenner nedover. La gjerne døra stå på gløtt i ca ti minutter. Lykke til! Anonymkode: 26900...8fe Å toppfyre er nærmest klin umulig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lo godt av beskrivelsen 😁 Men: Vesentlig for alle rentbrennende ovner er å fyre toppfyrt i dem. Det vil si at man stabler lag på lag med ved av ikke det groveste slaget før man tenner opp på toppen med småfliser, tennbriketter og så litt større ved oppå der. Det skal ikke legges mye oppå til slutt slutt, konseptet er at bålet brenner nedover. La gjerne døra stå på gløtt i ca ti minutter. Lykke til! Anonymkode: 26900...8fe Dette gjør jeg med min 3 år gamle ovn, vet ikke om den er rentbrennende, men this is the way, gjerne åpne et vindu samtidig. Anonymkode: 2acf8...1dd
Maskinfører Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😂 Anonymkode: 2acf8...1dd Onkelen til pappa brukte loddelampe det smalt så det skal ikke brukes 😀 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 Maskinfører skrev (Akkurat nå): Onkelen til pappa brukte loddelampe det smalt så det skal ikke brukes 😀 Hahaha! ja det var liv før i tida Anonymkode: 2acf8...1dd 2
Tiuren Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 Just now, Forundret.. said: Jeg tenkte over akkurat det men jeg gadd ikke omformulere meg. Poenget mitt var at den er elendig. Jeg må opp med dører og vinduer for at det skal komme trekk nok til at det skal ta skikkelig fyr. Det blir jo dritkaldt istedet for varmt. Om den suger eller ikke var bare et forsøk på å vøre vittig... Men så har man og det med sot på de flotte glassdørene, jeg bør vaske døren hver andre dag. Gjett om jeg er fornøyd 1 1
Forundret.. Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 Tiuren skrev (1 minutt siden): Om den suger eller ikke var bare et forsøk på å vøre vittig... Men så har man og det med sot på de flotte glassdørene, jeg bør vaske døren hver andre dag. Gjett om jeg er fornøyd Aha, jeg trodde du var en sånn pirkete en 😅 Ja, det er også en ting. Hva er vitsen med glassdører når de blir seende så fæle ut så kjapt. Jeg vasker med vann og aske, hva bruker du?
Maskinfører Skrevet 7. november 2023 #18 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hahaha! ja det var liv før i tida Anonymkode: 2acf8...1dd Ja var det han kom løpende ut i natt klærne og kastet den fra seg og taket hadde løftet seg litt han satt også opp en lampe i taket i løpet av natten hadde den detti ned og traff kroppen hans så stod det Osram på brøstet hans makan te uheldig mann han stod ute og måket snø etter å ha brukt titralakk pappa kom og snakket med han skal si onkelen kom seg fort inn i huset ja 😀
Tiuren Skrevet 7. november 2023 #19 Skrevet 7. november 2023 1 minutt siden, Forundret.. said: Aha, jeg trodde du var en sånn pirkete en 😅 Ja, det er også en ting. Hva er vitsen med glassdører når de blir seende så fæle ut så kjapt. Jeg vasker med vann og aske, hva bruker du? Som de sier borte i US of A... "life sucks, and then yo marry one who don't"... Jeg bruker stort sett peis/ovnsrens fra Biltema, den er ganske effektiv. Er det mye dritt så kombinerer jeg det med aske når jeg tørker av. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #20 Skrevet 7. november 2023 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Ja var det han kom løpende ut i natt klærne og kastet den fra seg og taket hadde løftet seg litt han satt også opp en lampe i taket i løpet av natten hadde den detti ned og traff kroppen hans så stod det Osram på brøstet hans makan te uheldig mann han stod ute og måket snø etter å ha brukt titralakk pappa kom og snakket med han skal si onkelen kom seg fort inn i huset ja 😀 😂😂😂😂😂 Skulle likt å sittet en aften med dine familie historier! Anonymkode: 2acf8...1dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå