AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Vi er dyrekjære og har alltid vært hundemennesker. Både jeg og mannen er oppvokst med hund og har lite erfaring med katt. Vi hadde hund til nå nylig da eldste dessverre fikk påvist allergi mot hund som ikke lot seg dempe med medisiner. Så hunden vår måtte flytte til et familiemedlem og vi alle savnet å ha husdyr, så valget om å få katt var egentlig ganske enkelt. Vi kjøpte oss en nydelig liten krabat av rasen Bengal . vi har nå hatt henne i 1 mnd og hun har allerede ødelagt gardiner,sofaputer, stolrygger, tygget av skolisser på flere sko, ødelagt flere av bamsene til minstemann , vi har kloremerker på veggene fordi hun spinner rundt som en tulling og hun mjauer høyt og skingrende hele døgnet, spesielt på natten, hun elsker også å snike seg under dynen å bite oss i tærene, om vi lukker henne ute fra soverommet klorer hun febrilsk på døren mens hun gauler av full hals. Dette er vanvittig plagsomt. Hun elsker vann, og vannet i skålen sin skvetter hun ut over alt. Hun er også veldig glad i å dra med seg store ting og aller helst største bamsen til minsten på nesten 2 meter og hun klarer det, denne drar hun med seg over alt. Vi har alt av utsyr til henne, klorestativ, klorebrett på vegg og en liten hengekøye i et vindu, likevel går hun på alt av møbler, gardiner. Vi har begynt å sette skoene våre i garderobeskapet så pusen ikke skal ta dem,men vi glemmer oss dessverre iblandt. Hun virker også helt tussete etter plast og gummi og alt dette må holdes borte fra henne også . føler jeg passer på et barn med høy grad av adhd.. Hun er slitsom,men så ufattelig skjønn og morsom samtidig. Hun er en skikkelig kosepus også.. Er det vanlig at kattunger er så spinnville, eller er dette noe som er typisk bengalen? Vil det hjelpe på når hun blir eldre, evt sterilisert ? Jeg vet ikke helt hvor lenge jeg klarer søvnløse netter .. Jeg er utslitt og vil ha nattero Anonymkode: fe2fa...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Hvorfor valgte dere Bengal da? Dere har igrunn fått det dere betalt for. De roer seg noe når de blir voksne, men bengalen er en energibombe. Anonymkode: 6a2c2...c08 14 2 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 Litt kjapp der. De fleste katter roer ned når de er mellom 1 og 2 år gamle. Anonymkode: 6a2c2...c08 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor valgte dere Bengal da? Dere har igrunn fått det dere betalt for. De roer seg noe når de blir voksne, men bengalen er en energibombe. Anonymkode: 6a2c2...c08 vi valgte bengal mye etter tips fra andre. Vi leste også litt kjapt om den ar den skulle være leken, smart, kjærlig og passe veldig godt inn i barnefamilier. Men vi tenkte ikke et sekund at det var slik som dette de skulle være Anonymkode: fe2fa...3d8
BobbySocks Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 Haha, Bengal ja. Det var en tabbe. 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 Dere skulle gått til dyrebeskyttelsen og adoptert. Dere fikk egentlig litt som fortjent ved å kjøpe raser som Bengal Anonymkode: 8634d...231 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hun elsker også å snike seg under dynen å bite oss i tærene, haha....Jeg ler fordi vi har en sånn katt vi og. Jeg føler det topper seg nå når hun er 4-5 måneder. For da skal hun av og til herje med langt mer enn tær. Samtidig som hun er noe roligere på andre måter. Jeg tror du har fått en litt vill utgave av en katt. Vi har vanlig huskatt, og jeg har hatt flere katter, men ingen har vært som denne. Samtidig er hun roligere enn din. Hun klorer litt på sofa og springer litt rundt, men ikke i nærheten at det du forteller. Har du katteleker? Kan dere aktivisere henne noen ganger per dag? Har dere klorestativ? Vi måtte kjøpe flere klorestativ og masse leker for å aktivisere vår, slik at hun lot møblene være i fred. Anonymkode: d3e44...347 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 https://dyreliv.no/katt/bengalkatt/ Bengalkatt raskt oppsummert En veldig spesiell katterase. Har blitt krysset med villkatten asiatisk leopardkatt. Krever mye mental aktivisering. For deg som vil ha en aktiv, energisk og utfordrende katt. For spesielt interesserte. Anonymkode: 7e000...6bc 4 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er dyrekjære og har alltid vært hundemennesker. Både jeg og mannen er oppvokst med hund og har lite erfaring med katt. Vi hadde hund til nå nylig da eldste dessverre fikk påvist allergi mot hund som ikke lot seg dempe med medisiner. Så hunden vår måtte flytte til et familiemedlem og vi alle savnet å ha husdyr, så valget om å få katt var egentlig ganske enkelt. Vi kjøpte oss en nydelig liten krabat av rasen Bengal . vi har nå hatt henne i 1 mnd og hun har allerede ødelagt gardiner,sofaputer, stolrygger, tygget av skolisser på flere sko, ødelagt flere av bamsene til minstemann , vi har kloremerker på veggene fordi hun spinner rundt som en tulling og hun mjauer høyt og skingrende hele døgnet, spesielt på natten, hun elsker også å snike seg under dynen å bite oss i tærene, om vi lukker henne ute fra soverommet klorer hun febrilsk på døren mens hun gauler av full hals. Dette er vanvittig plagsomt. Hun elsker vann, og vannet i skålen sin skvetter hun ut over alt. Hun er også veldig glad i å dra med seg store ting og aller helst største bamsen til minsten på nesten 2 meter og hun klarer det, denne drar hun med seg over alt. Vi har alt av utsyr til henne, klorestativ, klorebrett på vegg og en liten hengekøye i et vindu, likevel går hun på alt av møbler, gardiner. Vi har begynt å sette skoene våre i garderobeskapet så pusen ikke skal ta dem,men vi glemmer oss dessverre iblandt. Hun virker også helt tussete etter plast og gummi og alt dette må holdes borte fra henne også . føler jeg passer på et barn med høy grad av adhd.. Hun er slitsom,men så ufattelig skjønn og morsom samtidig. Hun er en skikkelig kosepus også.. Er det vanlig at kattunger er så spinnville, eller er dette noe som er typisk bengalen? Vil det hjelpe på når hun blir eldre, evt sterilisert ? Jeg vet ikke helt hvor lenge jeg klarer søvnløse netter .. Jeg er utslitt og vil ha nattero Anonymkode: fe2fa...3d8 Du har en Bengal katt 🙈 det er forklaringen din.. hadde du tatt en vanlig katt hadde det her ikke vært problemet ditt.. leste du om rasen før du kjøpte den? Anonymkode: 0b838...fb6 8 1 3
exictence Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 Bengal er ganske aktiv. Ellers er nok også kattunger veldig aktive i seg selv. Sikkert bedre hvis og når den blir stor nok til å gå ute. Vil anbefale chip katteluke, så kan den gå ut og inn når den vil, og det vil roe seg om natten for dere. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 Dere skulle nok hatt en ragdoll isteden. Men alle katter er jo hyper når de er kattunger Anonymkode: 6ce48...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du katteleker? Kan dere aktivisere henne noen ganger per dag? Har dere klorestativ? Vi måtte kjøpe flere klorestativ og masse leker for å aktivisere vår, slik at hun lot møblene være i fred. Jeg ser du sier at dere har dette... Ja, nei. Du må du vel bare finne på ting å aktivisere henne med slik at den får uløp for all energi. Anonymkode: d3e44...347 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 Kan dere avgrense området hun er på om natten og når dere ikke er hjemme? Hva med en vann/ mat automat? Det kan jo kanskje begrense vannsølet noe? https://nettdyret.no/duomax-vann-og-forautomat/cat-p/c/p1500011555?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3aeqBhBzEiwAxFiOBqdh92TbfW0ZkjHQHgH-O0UNyKaIpK07GXGvGC6RtOnFh9r1eAl55xoCZEsQAvD_BwE Anonymkode: 39af2...481 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 Dere har ikke erfaring med katt men valgte Bengal av alle raser? Hvorfor lot oppdretter dere kjøpe? Jeg har hatt katt hele livet men Bengal frister ikke. De krever en del aktivisering av eier. Anonymkode: 09c81...2ac 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan dere avgrense området hun er på om natten og når dere ikke er hjemme? Hva med en vann/ mat automat? Det kan jo kanskje begrense vannsølet noe? https://nettdyret.no/duomax-vann-og-forautomat/cat-p/c/p1500011555?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3aeqBhBzEiwAxFiOBqdh92TbfW0ZkjHQHgH-O0UNyKaIpK07GXGvGC6RtOnFh9r1eAl55xoCZEsQAvD_BwE Anonymkode: 39af2...481 takker for tips, den der blir bestilt ,😊 Anonymkode: fe2fa...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 Catification. Gi den rom til å røre på seg også opp og bortover vegger og oppunder tak, så den får klatret og hoppet. Lek, gjerne med sånn fiskestang. Om dere gjør punkt nummer 1 over, kan dere få den til å hoppe veggimellom. Slit den ut før natta så den lar dere være i fred. Katter leker i bølger. De veksler mellom boiling og simmering, og all lek dere gjør med den bør følge det mønsteret. Full lek i et par minutter, gi den noen minutter til å sitte, full lek igjen, sitte litt osv osv. Tenk på Bengal katten som du ville tenkt på en hund: raser har forskjellige behov, og de må få disse behovene fylt for å kunne eksistere harmonisk med miljøet. Les dere litt mer opp om rasen. Se gjerne på forum og annet for opplevelsene og tips og råd fra andre Bengal eiere. Husk også at dette er en kattunge. Ting roer seg når de blir eldre. Lykke til 😅 Anonymkode: 5a9e3...f5c 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 Hvis dere ønsket en rolig katt burde dere heller adoptert en eldre en fra dyrebeskyttelsen eller noe. En på minst 5 år. Anonymkode: 6e72e...70e 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #18 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): takker for tips, den der blir bestilt ,😊 Anonymkode: fe2fa...3d8 Vann/ mat søl kan være frustrerende, så da må man prøve å finne løsninger på det Vi har en hund som elsker vann, og hun stupte oppi vannskålen og plasket i den. Så jeg fant vannskål som vi kunne feste på buret, så flytter vi det opp ettersom hun vokser. Vi fikk en helt annen hverdag ang vannsøl etter det Anonymkode: 39af2...481
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #19 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis dere ønsket en rolig katt burde dere heller adoptert en eldre en fra dyrebeskyttelsen eller noe. En på minst 5 år. Anonymkode: 6e72e...70e Det er ingen selvfølge at man får det man ønsker der heller. Ja, de er gjerne voksne og litt roligere, men de kommer med bagasje. Vi kjøpte katt hos dyrebeskyttelsen, og hun var veldig kosete mot oss. Men vi var to voksne, så når det kom barn på besøk så var vi aldri trygge. Hun var direkte slem mot barn og barnebarna ble redd for henne. Hun hold også leven på natten hvis vi ikke hadde soveromsdøren åpen. Hun klorte på døren og hoppet opp på den til hun fikk åpnet den. Det var en nydelig katt, men med bagasje. Det jeg mener med dette er at man kan også få problemkatt fra dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 39af2...481 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #20 Skrevet 7. november 2023 Jeg måtte sove med digre tøfler en periode da mine var kattunger, alt som beveget seg under pledd og dyne av føtter skulle taes… Jeg har også en rase som er kjent for å være vokal og aktive, de har fremdeles racebyger minst tre ganger daglig… Anonymkode: 32861...37c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå