AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Jeg har en datter på 15 år som har hatt to timer på Bup, det var jeg som kontaktet fastlegen da datteren min åpnet seg for meg om at hun sliter. Vi var hos fastlegen å hun fikk da henvisning til bup. Men etter å ha vært der nå to ganger har hun ikke lyst å gå dit mer, og setter seg helt på bakbena. Hun har tidligere før jeg kontaktet fastlegen, hatt samtaler med psykiatrisk helsesøster på skolen, å skolen er informert om at hun sliter, for jeg ba om et møte med dem først, før jeg kontaktet fastlegen. Hun liker ikke å forholde seg til mange forskjellige voksne om problemene sine, så spørsmålet mitt er, må hun fortsette på bup når hun ikke vil? Kan hun bestemme dette selv i en alder av 15 år? Jeg har et godt samarbeid med skolen som er informert om hva hun sliter med. Ppt er også inni bildet, å skal sette opp en plan for henne. Anonymkode: 46906...44b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Siden under 16 er det i teorien du som bestemmer, men hvis hun ikke vil er det jo relativt bortkastet tid. Og jeg skjønner godt at hun syns det er vanskelig å skulle forholde seg til mange forskjellige. Kanskje hun også har bedre kjemi med helsesøster feks? Anonymkode: 66a07...30f 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har en datter på 15 år som har hatt to timer på Bup, det var jeg som kontaktet fastlegen da datteren min åpnet seg for meg om at hun sliter. Vi var hos fastlegen å hun fikk da henvisning til bup. Men etter å ha vært der nå to ganger har hun ikke lyst å gå dit mer, og setter seg helt på bakbena. Hun har tidligere før jeg kontaktet fastlegen, hatt samtaler med psykiatrisk helsesøster på skolen, å skolen er informert om at hun sliter, for jeg ba om et møte med dem først, før jeg kontaktet fastlegen. Hun liker ikke å forholde seg til mange forskjellige voksne om problemene sine, så spørsmålet mitt er, må hun fortsette på bup når hun ikke vil? Kan hun bestemme dette selv i en alder av 15 år? Jeg har et godt samarbeid med skolen som er informert om hva hun sliter med. Ppt er også inni bildet, å skal sette opp en plan for henne. Anonymkode: 46906...44b Køene er lange og mange sliter så i stedet for å trumfe igjennom at din datter skal gå dit når hun ikke er mottagelig for hjelp er det bedre å avslutte og la plassen gå til noen som vil ha den. Anonymkode: 6cda4...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 Du som bestemmer så lenge barnet er under 16 år. Jeg ville aldri presset et barn til å prate. Har selv et barn som har stevet mye men ikke ønsker å prate om det. Her gjorde vi andre tiltak for å hverdagen til barnet bedre. Jeg som mor vet enda ikke hva barnet bærer på. Ikke alle klarer å prate om det i den alderen. Anonymkode: ef68b...738 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 Var det nyttig for henne å snakke med helsesøster? Det handler jo mye om kjemi. Min datter fikk heller ikke kjemi med BUP og behandler. (dvs den første...den gang da). Det var i tillegg nytt for henne, og hun følte det var kleint. Alt er jo det i den alderen. Det som er dumt er at dette med at det blir kleint overskygger det at de faktisk trenger hjelp. Mitt råd er å spørre om du kan være med inn til BUP, hvis du og datter har et ok forhold. Da kan du gjerne lette samtalen, og dessuten snakke litt med BUP og henne om hva hun tenker at hun trenger framover. Kanskje få en liten plan. Det har lettet samtalen når jeg har vært med i forhold til min datter. Det er iallefall verd å foreslå. Hvis hun vil avslutte etter det så greit nok, men overtal henne til at du eller far kan snakke litt sammen med henne. Kanskje dere også kan be om ny behandler om det er vanskelig med kjemi. Ungdom forstår jo ikke helt dette med at de sier nei til noe som kan gjøre at de havner i en kø, og at de da står uten tilbud. Det er vanskelig .. Anonymkode: 4e7cd...284 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 Har ei datter som sliter selv. Hun vil ikke ta i mot hjelp fordi det blir for pedagogisk. Hun vil mere bare prate om ting. Og da blir ikke det rett for henne sier hun. Jeg fikk anbefalt en gruppe på Facebook som er studenter som utdanner seg i det faget. De prater på en annen måte. Hun var mere villig til å prøve dem. De holder til i de store byene i Norge. Kan det være en ide for dere? Anonymkode: 32856...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå