AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Er det veldig forskjell på å eks varme opp et stort bad med varmekabler i forhold til to små? Eller går det for det samme? Det forsvinner kanskje mer varme ut fra et stort bad når man lukker opp døren etc? Samme med om boligen er på ett plan eller 3 små etasjer? Går varmen oppover slik at det blir rimeligere med flere små etasjer fremfor et stort plan? Anonymkode: b7943...9ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Jeg er ingen fysiker, men jeg kan prøve meg på en forklaring: Varme stiger. Når varme stiger i et stort rom, er det et stort volum som fylles. Når varme stiger i et lite rom, er volumet vesentlig mindre, og det "stjeler" dermed mindre varme. Varme i en hems med skråtak for eks er et veldig godt eksempel hvor man kan se at man har flere grader forskjell fra gulvlist til toppen av taket. Om du varmer med varmekabler, panelovner eller annet tror jeg ikke påvirker nevneverdig, bare det er en relativt effektiv energikilde (varmepumper er jo et primaeksempel på noe med bedre effekt enn det meste). Hadde jeg hatt varmepumpe med god effekt hadde jeg ønsket meg et større rom. Hadde jeg hatt annen oppvarming, som å være avhengig av varmekabler, ville jeg heller hatt flere små rom, da det ville gitt mye mer kontroll, og muligheter for å spare inn. En bolig på ett plan vs. tre, vil naturlig nok bli sterkt påvirket av effekten hvor varmen stiger. Men så er det mange faktorer som spiller inn. Alle rom trenger neppe samme oppvarming, noen kan kanskje stenges av helt, varmekilde(r) spiller inn osv. Det må regnes en del for å gi et klart svar her, og man må da har variablene. Men når man ser på det at varmen stiger, og man har et tre-etasjes hus hvor førsteetasje er den som er mest brukt, så blir det jo relativt enkelt å se hva som vil lønne seg når man måler mot et hus på én flate. Anonymkode: b29d9...cfc 1
prt90 Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 Enkelt! Varmetapet er Q=U*A*ΔT A (arealet) er =2lb+2lh+2hb Så alt annet likt (U og ΔT) Så vil det samme gulvarealet fordelt på to rom kreve betydelig mer energi å holde varmt enn det samme gulvarealet i ett stort rom. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 prt90 skrev (13 minutter siden): Enkelt! Varmetapet er Q=U*A*ΔT A (arealet) er =2lb+2lh+2hb Så alt annet likt (U og ΔT) Så vil det samme gulvarealet fordelt på to rom kreve betydelig mer energi å holde varmt enn det samme gulvarealet i ett stort rom. Hvordan er det mulig når arealet er det samme og varmen stiger oppover?😅 Samt at hvis man lukker opp en dør i et stort rom er det mer varme som kan forsvinne ut og må erstattes, fremfor i et lite rom. Anonymkode: b7943...9ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan er det mulig når arealet er det samme og varmen stiger oppover?😅 Samt at hvis man lukker opp en dør i et stort rom er det mer varme som kan forsvinne ut og må erstattes, fremfor i et lite rom. Anonymkode: b7943...9ac Jeg vil jo tro du har tak på badet ditt Anonymkode: 9381d...955
prt90 Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvordan er det mulig når arealet er det samme og varmen stiger oppover?😅 Samt at hvis man lukker opp en dør i et stort rom er det mer varme som kan forsvinne ut og må erstattes, fremfor i et lite rom. Anonymkode: b7943...9ac Varme stiger ikke oppover. Den beveger seg fra varmt til kaldt. Og arealet er ikke likt selv om gulvarealet er det (ref formelen i mitt første svar)
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvordan er det mulig når arealet er det samme og varmen stiger oppover?😅 Samt at hvis man lukker opp en dør i et stort rom er det mer varme som kan forsvinne ut og må erstattes, fremfor i et lite rom. Anonymkode: b7943...9ac Hvorfor er det mer varme som forsvinner da? Dørens størrelse er jo den samme i både de små og det store rommet? Anonymkode: 5ba0f...9bb
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 prt90 skrev (37 minutter siden): Varme stiger ikke oppover. Den beveger seg fra varmt til kaldt. Og arealet er ikke likt selv om gulvarealet er det (ref formelen i mitt første svar) Vi dødelige skjønner ikke sånne formler😅 Anonymkode: b7943...9ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor er det mer varme som forsvinner da? Dørens størrelse er jo den samme i både de små og det store rommet? Anonymkode: 5ba0f...9bb Hvis al varmen går ut av rommet, krever det mer energi å varme opp et lite bad. Si du glemmer å lukke døren idet du drar på jobb og må varme opp hele når du kommer hjem. Anonymkode: b7943...9ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan er det mulig når arealet er det samme og varmen stiger oppover?😅 Samt at hvis man lukker opp en dør i et stort rom er det mer varme som kan forsvinne ut og må erstattes, fremfor i et lite rom. Anonymkode: b7943...9ac Det er areal av yttervegger og tak/kjeller som bestemmer varmetapet. Dersom disse rommene står inntil hverandre, en felles vegg, vil oppvarmingen være den samme som om dette var et rom (uten veggen). Åpner du døra vil luftskiftet være uavhengig av om rommet er stort eller lite. Anonymkode: 76457...ed3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 prt90 skrev (2 timer siden): Varme stiger ikke oppover. Den beveger seg fra varmt til kaldt. Og arealet er ikke likt selv om gulvarealet er det (ref formelen i mitt første svar) Varm luft stiger opp pga lavere tetthet. Anonymkode: 76457...ed3
prt90 Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Varm luft stiger opp pga lavere tetthet. Anonymkode: 76457...ed3 Derfor er det vanlig å ha tak i alle rom. Delta T kan dermed bli litt høyere for taket enn for gulvet. Det endrer lite.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #13 Skrevet 8. november 2023 prt90 skrev (11 timer siden): Varme stiger ikke oppover. Den beveger seg fra varmt til kaldt. Og arealet er ikke likt selv om gulvarealet er det (ref formelen i mitt første svar) Når varme ikke stiger oppover, hvorfor er det da varmere oppunder taket, enn nede ved gulvet? Dette var noe alle lærte på skolen, men enkelte sov i timen, kandkje. Anonymkode: 88f4a...55f
newman01 Skrevet 8. november 2023 #14 Skrevet 8. november 2023 Varm luft er lettere enn kald luft, så varme stiger. Energi i form av varme går fra varmt til kaldt. Arealet på gulvet er ikke så veldig vesentlig, det er det totale overflatearealet som har betydning. Så om man har to små rom på 5m2 hver, eller ett stort bad på 10m2 er det størst overflate på de to små rommene. Om forutsetningen er at det skal være varmere på disse rommene enn de andre rommene i huset er det størst varmetap på å varme opp to små rom. Det vil selvfølgelig være nyanser her, som om det er bare yttervegger eller deler innervegger med omkringliggende rom osv. Når det gjelder utlufting og glemme å lukke døra osv er det avsporinger som er irrelevante. Slutt å glemme å lukke døra! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå