Gå til innhold

Hvor ofte husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med små barn i hus, hvor ofte gjør dere husarbeid? Har en venninne som mener at jeg har støv på hjernen, men føler det jeg gjør er vanlig. Støvsuger annenhver dag, holder kjøkken rent daglig (fyller i oppvaskmaskin og vasker benkeplate), vasker over toalett og vask annenhver dag. Rydder daglig, så det ikke samler seg opp. 

Ser at andre legger listen lavere enn meg, men det betyr da ikke at jeg har støv på hjernen?

Anonymkode: 8cae2...20e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja å vaske toalett/vask er ikke nødvendig annenhver dag. Derimot å vaske kranene med en våt klut er greit. Støvsuging annenhver hver dag heller ikke nødvendig. Om smuler, fei opp med kost + feiebrett.

Vi har en 3 åring, og jeg/vi gjør dette hver dag: oppvask, tørker over benker, smårydder. 

3-4 dager i uka: vasker/tørker/bretter klær.

1 -2 dager I uka: Støvsuger, men ikke nødvendigvis alle rom hver uke. Mest fokus på kjøkken, gang og stue.

1 dag I uka: vask av toalett/vask, vasker badegulv og kjøkken gulv, rydder barnerom. 

2 ganger i mnd: vasker gang, stue, tørker Støv.

Alt Annet tar jeg etter behov. Vindusvask 2 ganger i året ute + inne, 3 ganger inne. Tørker støv av lister, og skaper etter behov. Vegg vask og tak vask nesten aldri.

...

Tiden er på en måte for kort til at jeg orker å bruke flere timer av kvelden på husarbeid. Fra 16 - 20/21, så er fokuset på middagslaging, barn, oppvask, klesvask evt. Etter kl 20 for min del, så er Resten av kvelden slappe av tid.

Endret av tussi84
  • Nyttig 2
Skrevet

Rydding og støvsuging gjør jeg nesten hver dag, og holder kjøkkenet rent og ryddig. Mistrives veldig med mye rot rundt meg. Har 2 barn og 2 hunder.

Skrevet

Litt hver dag. Støvsuger 1 dag i uka, vasker huset hver 2. uke. Holder kjøkken og bad sånn nogenlunde greit. 

Anonymkode: dcd20...c3e

Skrevet

Gjør det løpende etter behov. 

Og altså, med småunger og hauger på hauger av klesvask, så blir det jo mye støv.. 

Har robot-støvsuger med mopp, og den går over hele huset minst to ganger i uken. GAngen må ofte tas oftere. Støv tørker ungene 😛 

Vi holder det konstant ryddig, men rydder aldri, om du skjønner. Vi har en plass for alt, og for rutine å legge alt tilbake på plassen når vi er ferdig med det, og også å ta ting med oss fra ett rom til et annet når vi først skal den veien. 

Vasker vel over doene kanskje to-tre ganger i mnd, men vi har TRE stk do, så hvert do blir jo mindre brukt enn om vi bare hadde hatt ett... 

Vi hater begge rot og skit og rusk og rask, og trives med å ha det ryddig og rent. 

Anonymkode: 2c9cd...394

Skrevet

Vi trives best når det er ryddig og reint rundt oss.  Vi vasker kjøkkenet vær eneste dag. Badet tas også vær eneste dag. VI er 5 personer som bor her, barna har ofte besøk av venner, derfor syns jeg det er greit å holde det reint. 

VI har det ryddig i huset stort sett hele tiden.  Hater rot. 

Anonymkode: 6f1a6...10b

• Liker 1
Skrevet

Vi rydder benkeplater, oppvask osv. hver dag, det samme med leker og greier som har havnet på gulvet. Vasker kjapt over benkeplater og spisebord hver kveld. Rydder opp fra gulv for å sette på robotstøvsuger hver kveld (vi har 1,5 åring og hund, og det ser helt krise ut om vi ikke gjør dette en dag - da ser det ut som ca 5 uker uten støvsuging som da jeg var aleneboende)😅 Å tørke støv fra andre typer flater i stua og gangen osv. gjøres sjeldnere, da når vi ser at det er behov for det.

På badet prøver vi å vaske ordentlig en gang i uken (men det blir dessverre fort sjeldnere, i alle fall når det gjelder ordentlig vask av dusj og gulv), ellers tar vi toalettet, speil og servanten  kjapt ved behov - gjerne et par ganger i uken. Klær sorteres fortløpende og legges i skittentøyet hvis skittent, i skapet hvis rent og på en «klesbenk» (egentlig veldig upraktisk, men sånn blir det om dagen) hvis det er litt brukt men kan fremdeles brukes igjen.

Føler alltid det blir rotete og skittent med en gang, men vi prøver alltid at det ser ryddig og rent ut før vi legger oss for kvelden. 

Anonymkode: 5109f...f19

Skrevet

Har robotstøvsuger som går hver dag, men da må jeg også ta en rydderunde først (leker som ligger på bakken går oppi en puff med oppbevaring, så har vi toy rotation med bytte av leker annenhver uke). Bord og kjøkkenbenk vaskes hver dag etter middagen og badene vaskes en gang i uka. Klesvask omtrent annenhver dag😅 vi er to viksne og to barn

Skrevet

Det var mye mer nødvendig med mer rydding/vasking oftere dess yngre barna var og jo mer de griser.  Jeg støvsuger lett tepper i helgen, men mopper/koster på kjøkkenet hver dag, og innimellom tørrmopper over gulv andre steder. 

Kjøkkenbenk tørkes av hver dag og matbord tørkes av når oppvasken flyttes bort. 

Bad en gang i uka

Klesvask - samler opp så i perioder vasker jeg 3-4 maskiner en kveld og så ikke noe på en uke. Har mange kategorier av klær så noe tas ofte og noe tas sjelden. 

Det som tok mye tid når ungene var små var all rydding av tingene/lekene overalt. 

Vi deler ansvar så jeg lager mat, mopper, støvsuger og klesvask, min mann tar all oppvask, søppel og handling.  Han tar oppvask opp til 3 g pr dag - ved frokost, når han kommer hjem fra jobb og på kvelden.  Han er bedre på rutiner enn meg… 

Mye mopping/oppvask osv gjøres samtidig som noe annet. Må moppe etter matlaging….

Hvor mye støv det blir i huset avhenger også av hvor mye folk/dyr/klær som er i rommet. Våre unger er mest på rommene sine, vi tørker aldri klær i stua og har ingen dyr- dermed mindre støv. Vi var hundevakter og hadde klestørk i stua- ble jo kilovis med støv og hundehår og måtte jo moppe konstant. 

Så er spørsmålet - hvorfor blir alt stress og hvorfor gjør du de tingene akkurat i den lille stunden ungene er små om det er stressende ? 

Anonymkode: f8bcc...28e

Skrevet

Vi gjør ting løpende. Har robotstøvsuger, det meste går i tørketrommelen fordi jeg ikke gidder å bruke tid på å henge opp alt mulig. Vasker når det trengs. En skikkelig grundig vask et par ganger i året (å da snakker jeg om å dra frem ovn, vaskemaskin etc). Vi er to stk i full jobb, et barn i barnehage. Har aldri opplevd at ting hoper seg opp fordi vi bare gjør ting istedet for å vente. Tar det mindre enn 5 minutt så gjøres det med en gang. 

Anonymkode: 8ea74...2a2

Skrevet

IKKE støv på hjernen, men vil gjrn ha det ryddig hver dag, føler men indre ro, Så ryddet opp alt av leker, tar av matbordet,feier under matbordet, og der man ellers ser smuler rundt om kring i stuen, gang og kjøkkenet. 

Kjøkkenet er ikke alltid, men ofte ryddet, hater å legge meg til rot, det bbeste er jp å lehhe seg til at oppbaskemaskinen snart er ferdig, tar ut av den om je rekker, rene overfater på kjøkkenbenken. Vi harbaby brezza aå skrevet jo ekstra nøye rengjøring, og feiet gulv. Setter alltid på irobert støvsugeren 1-3 dag. Vasker ved flekker, og ellers husvask 1 gr pr uke, noen sjeldent gang x 2. 

Likevel ser jo huset het "bombet" ut HVER dag, gangen ser ikke ut, det er sko og klær overat, håndmerker på karmer, vinduuer, skap, dører,  Pussig at det skal være så vanskelig å treffe skittentøysdunken enda vi hae en på alle tre soverommene og på badet. 😅 Vasken på badet kunne jeg sikkert vasket daglig, tannkremmerker, hårrester, q-tips på benken, sminke slengt utover. 

Men samme det, husk å nyte livet, litt rot gjør ikke noe, syns det er verre med skitt. 

Anonymkode: 1afa7...7c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...