AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Hei! Det går utslett på avdelingen til barnet mitt, men de vet ikke om det er vannkopper eller hånd, fot og munnsyke. Det første barnet fikk symptomer på torsdag, som vil si at det barnet var smittsom på onsdag. Det er jo for kort tid til at mitt barn har fått vannkopper i dag da? Barnet mitt har prikker på hender, armer, bein og rundt munnen. Ingen ting inni hendene eller under fotsålene. Litt på bakside lår og minimalt på mage og rygg. Noen som har erfaring? Hvordan kan en se forskjell på vannkopper og hfm syke? Anonymkode: 7091c...ace
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Har du søkt opp bilder av vannkopper og hfm syke på nettet? Det kan gi en pekepinn i forhold til hva det er. Vannkopper har vel ihvertfall en veskefylt blemme i midten. Anonymkode: 8e4aa...103
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/hand-fot-og-munnsykdom/ Her står det litt om forskjellen. Utslettet er ganske likt, men ved vannkopper klør det noe det sjelden gjør med hfm og det oppstår ulike steder. Ut i fra utslettet høres det ut som barnet ditt har fått hfm, det har vel også en kortere inkubasjonstid, med vannkopper kan det være opptil 14 dager. Anonymkode: 1e563...55f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 Basert på at vi har hatt begge deler i år: Vi fikk hfm først, og lurte veldig på om det var det vannkopper eller ikkje. Etter å hatt vannkopper er forskjellen tidligare. Dersom det går over 12 timer og ingen prikker har fått blemmer, sånn ordentlig brannsår-blemme, så tenker eg det er hfm. Spredninga passer også med slik hfm var med oss. Da starta det i bleieområdet, spreidde seg til armer, bein og ansikt, og generelt nesten ingen prikker på mage/rygg. Vannkoppane var omtrent like mange overalt... Og eg trur begge desse sjukdommane er smittsomme før utbrudda av utsletta, så derfor det gjerne "går" gjennom avdelingar/barnehager. Vår gutt hadde feber 2-3 dager, så var han egentlig i fin form igjen. Anonymkode: 3f3d7...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå