AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Hei, Trenger litt tips, da jeg sliter veldig med ammingen. Har ei på rett over 2 uker som jeg etter fødsel ikke klarte å amme vanlig pga. hun ikke klarte å få tak. Benyttet meg derfor av ammeskjold. Men, til tross for ammeskjold har ammingen vært vond fra start, og nå begynner det å komme til det punktet hvor jeg gruer meg til å legge henne til pga. smertene. Det er vondt under amming (disse smertene er spesielt jævlige med en gang, men er ubehagelig gjennom hele ammingen selv om det blir bittelitt bedre), men det er også vondt resten av dagen. Brennende følelse i niplene og ubehagelig å ha bh eller klær over. Har fått hjelp av helsesøster og ammehjelp, og da ble vi enige om å fortsette å bruge skjold til jeg ikke er sår lenger. Hun får nemlig ikke skikkelig tak når vi har prøvd og det er enda verre smerte enn med skjold. Problemer er jo at jeg ikke klarer å bli kvitt de såre niplene eller hva det er som er problemet.. Hun tar flaske heldigvis, men vil så gjerne ha den koselige ammestunden. Noen som har opplevd lignende og har noen gode tips? Anonymkode: 5394e...fbc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Er det en ting jeg angrer på så er det at jeg ikke droppet ammingen tidligere. Jeg kjørte meg i kjelleren av å prøve for lenge. Koselig stund kan du fint ha med flaske også, her setter far veldig pris på at han kan være like delaktig i mating, ikke minst gjør det hverdagen vår enklere fordi babyen ikke er avhengig av meg for mat. Anonymkode: 3ddf8...9a2 11 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 Jeg hadde det som deg, sterke smerter hver gang. Med begge barn. Prøvde og prøvde. Ingenting fungerte. Droppet ammingen etter 14 dager og fikk utelukkende støtte - både fra sykehusansatte og lege og helsesykepleier på helsestasjonen. Når du gruer deg til hver amming er grensen nådd. Jeg gjorde også det, og det er ikke sunt. Fikk en ny start og en mye bedre tilværelse da vi begynte med morsmelkerstatning. Fornøyd baby og en mor som endelig kunne glede seg over babytiden. Anonymkode: 2e06a...fe2 6 1
Tanuki Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 2 uker gammel baby her, og nøyaktig samme problem. Jeg har gitt opp ammingen og angrer ikke. Jeg pumper, men spørs hvor lenge det går. 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 Jeg har fullamet begge barna mine til de ble 6 mnd, deretter delamet første til hen var over 2 år og nr 2 til hen var 1 år. Jeg tror det er bedre at dere går over til erstatning hvis det kan gjøre at dere koser dere mer sammen enn at du skal tvinge deg gjennom amming hvis det blir for tøft. Anonymkode: a7eb4...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 Takk for fine svar ❤️ Det hjelper mye å høre at jeg ikke er eneste. Tenker å kun pumpe i et par dager å se om puppene føles mindre såre ut og om det gir en forbedring først, før jeg tar steget helt ut. Samtidig som jeg da får mentalt på plass at det ikke er noen skam å ikke få det til, og at både mor og baby får det bedre og mer kos om jeg har det bra. Anonymkode: 5394e...fbc 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 Hadde uten tvil kuttet ut ammingen, er det noe jeg angrer på fra den tiden er det at jeg ikke sluttet tidligere. Anonymkode: a8b48...6bf 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 Jeg strevde med ammingen den første tiden med førstemann. Problemer med suging for baby og smerter hos meg. Jeg er enig med alle som skiver at man ikke skal amme for enhver pris! Men: jeg ble i ettertid veldig glad for at jeg fortsatte å pumpe, og prøve å amme, og at jeg etterhvert fikk til ammingen. Plutselig var ammingen veldig enkel, og en urolig lettvint måte å kunne gi mat/drikke hvor som helst og når som helst. Ikke minst på reise /tur var det supert å kunne gi mat uten å måtte vaske flasker osv. Og så var det utrolig koselig. Og jeg fikk til ammingen mye bedre helt fra start med de to yngste barna. Den første måneden med eldstemann gjorde at jeg ble flink til å pumpe, og fortsatte å ha et lite lager av melk som pappaen kunne gi i mitt fravær, eller hvis jeg trengte å sove litt ekstra en natt. For det er en fordel med flaske (uansett om det er mme eller pumpet melk), at pappaen kan ta en større rolle mht mating. Anonymkode: 795ee...6ef 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 Har du sjekket om du kan ha sopp eller noe? Jeg trodde også i begynnelsen at jeg hadde såre brystvorter pga dårlig sugetak men etter cirka 6 uker så mente helsesøster og lege jeg burde prøve soppmiddel på meg og baby. Brukte dette noen uker og gjenopptok da amming uten problem. Da hadde jeg fullpumpet 2-3 måneder. Anonymkode: 74b53...4cf 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 Jeg hadde liknende problemer i starten og jeg sto i det. Ga litt flaske ved siden av da. Jeg er glad jeg fortsatte jeg, for etterhvert gikk det så greit og det var ikke vondt lenger i det hele tatt Syntes det var utrolig praktisk å alltid ha med ferdig mat til baby, slippe å styre med flasker (vi ga litt flaske også så jeg merket jo at å vaske og sterilisere og alt det der var litt slitsomt for oss, ennå en oppgave å gjøre, tok plass på kjøkkenet ++). Slapp å ordne flaske om natta, min våknet ganske ofte om natten. Og ikke minst funket amming så fint som trøst, helt magisk 😄 Baby tok flaske selv om jeg ammet så far kunne gi pumpet melk eller NAN. Jeg ga også sånn ferdig NAN fra kartong iblant når jeg var på steder jeg ikke følte meg komfortabel med å amme. Syntes det var uproblematisk å kombinere. Det hendte også i starten at jeg ammet litt, og så om det var for vondt så avsluttet jeg og ga resten av måltidet med flaske. Produksjonen gikk fint opp likevel. Min baby fikk forresten (som mange får) litt mer vondt i magen av MME enn morsmelk. Det var og en av grunnene til at jeg fortsatte selv om det var kjipt i starten. (Disclaimer: Mange her på forumet tolker det som at man er imot MME når man sier noe positivt om amming, vil bare si at det er jeg ikke) Anonymkode: 534d6...9f0 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Har du sjekket om du kan ha sopp eller noe? Jeg trodde også i begynnelsen at jeg hadde såre brystvorter pga dårlig sugetak men etter cirka 6 uker så mente helsesøster og lege jeg burde prøve soppmiddel på meg og baby. Brukte dette noen uker og gjenopptok da amming uten problem. Da hadde jeg fullpumpet 2-3 måneder. Anonymkode: 74b53...4cf Vet du om man kan prøve soppmiddel på egenhånd, eller er dette resept man må kun bruke gjennom lege? Anonymkode: 5394e...fbc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vet du om man kan prøve soppmiddel på egenhånd, eller er dette resept man må kun bruke gjennom lege? Anonymkode: 5394e...fbc Baby fikk et middel på resept, mener det het mycostatin. Mens jeg selv kunne bare bruke sånn vanlig soppkrem som man bruker for beina og underliv. Anonymkode: 74b53...4cf
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 Jeg hadde det helt likt i starten, og var nære på å gi opp hele ammingen. Utdrikningen gjorde vondt (er derfor det er vondt når baby får tak), men fikk også piggtrådfølelse etter ammingen. Leste at det kunne være sopp, så jeg smurte bare på Canesten. Fant ikke sopp (trøste) hos baby så gjorde ingenting med baby, men brukte også ammeskjold. jeg vet ikke om det funket, men etterhvert så gikk smertene helt over. Da gjorde det bokstavelig talt null vondt å amme, og jeg er veldig glad jeg stod i det, for det er så utrolig praktisk å amme når man er utenfor huset og har tilgang på mme, steriliserte flasker osv. Når ungen går fra blid til illsint på 0,5 sek, da har man ikke tid til å finne fram flaske og blande til perfekt temperert mme 😅 all kudos til de som gjør det! Støtter 100 prosent å slutte også, men for min del var det verdt å stå i det, fordi jeg til gjengjeld fikk det så sykt lettvint resten av permisjon. Anonymkode: 484bd...4f7 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 Jeg var nær ved å gi opp ammingen de første ukene. Fikk brystbetennelser, en som endte med innleggelse, og syntes bare det var tidkrevende (hun lå jo ved puppen konstant), vondt og styrete. Jeg hadde en venninne som jobber som ammeveileder, som jeg fikk mye støtte og veiledning av. Hun anbefalte meg å prøve litt til (for som oftest blir det bedre - de første ukene er de verste), og så heller gi opp om jeg fremdeles følte det var riktig. For meg ble det faktisk mye bedre, og etter kort tid var amming helt uproblematisk! Ammet helt frem til 19 måneder, da var jeg godt gravid med nr. to og hadde så ømme pupper at jeg klarte ikke å være borti dem engang😅 Så ja - dette var min personlige erfaring, hvor jeg er glad for at jeg prøvde litt til. Samtidig skriver mange at de skulle ønske de sluttet tidligere, så det er jo ikke alle det ender godt med til tross.. Du må kjenne på hva som føles mest riktig for deg. Høres ikke bra ut at du begynner å grue deg til ammingen da, sånn skal det ikke være, i alle fall ikke over lenger tid💛 Anonymkode: 07f4b...65b 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 Hvis det er såre nippler så er silverette helt overlegne. Anonymkode: 1f17a...616
WilhelmineAmalie Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 Silverette er uslåelig! Ellers hadde jeg også alle symptomer på sopp, kjenner igjen den brennende følelsen og at det gjør vondt å ha tøy På. Men var ikke sopp, kun baby som hadde dårlig tak. Dette bedret seg når han ble 4 måneder og fikk større munn☺️ men det var tungt å amme med smerter til det løsnet, men da det løsnet var det som om de 4 månedene aldri hadde skjedd🤣
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 Ser du skriver du skal pumpe deg noen dager, da ville jeg tatt elektrisk brystpumpe, mye bedre. Tror du kan leie på apoteket. Anonymkode: c9d84...d5d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #18 Skrevet 8. november 2023 Begge barne mine ble/blir ammet med skjold. Og det var GRUSOMT vondt de første ukene med begge selv med skjold. Noen ganger så jeg blod i skjoldet😳 Satt og bet i en pute og hylte av smerte. Men det gikk gradvis over med begge etter 2-4 uker. De aller fleste jeg snakker med har hatt vondt i starten, virker som puppene må herdes. Forstår veldig om du ikke orker, men om amming er viktig for deg er det mulig det blir bedre ganske snart🥰 Jeg delammer frivillig, for da får jeg det beste av begge verdener føler jeg! Masse nærhet og kos + (får det med flaske også selvsagt!) + helsefordelene med amming, men også frihet til å ikke være bundet 24/7 og mye bedre nattesøvn med mme.🥰 Anonymkode: cfccb...9af
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #19 Skrevet 8. november 2023 Du må bruke silverette, både lindrer og beskytter fra bh/klær. Jeg brukte de 24/7 de første mnd etter å ha hatt det slik du beskriver i starten, de ble den absolutte redningen 🙌🏻 dyrt, men verdt det! De kan brukes «for alltid» og evt selges videre når man er ferdige med dem 😄 Anonymkode: e5bc5...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #20 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 11.46): Hei, Trenger litt tips, da jeg sliter veldig med ammingen. Har ei på rett over 2 uker som jeg etter fødsel ikke klarte å amme vanlig pga. hun ikke klarte å få tak. Benyttet meg derfor av ammeskjold. Men, til tross for ammeskjold har ammingen vært vond fra start, og nå begynner det å komme til det punktet hvor jeg gruer meg til å legge henne til pga. smertene. Det er vondt under amming (disse smertene er spesielt jævlige med en gang, men er ubehagelig gjennom hele ammingen selv om det blir bittelitt bedre), men det er også vondt resten av dagen. Brennende følelse i niplene og ubehagelig å ha bh eller klær over. Har fått hjelp av helsesøster og ammehjelp, og da ble vi enige om å fortsette å bruge skjold til jeg ikke er sår lenger. Hun får nemlig ikke skikkelig tak når vi har prøvd og det er enda verre smerte enn med skjold. Problemer er jo at jeg ikke klarer å bli kvitt de såre niplene eller hva det er som er problemet.. Hun tar flaske heldigvis, men vil så gjerne ha den koselige ammestunden. Noen som har opplevd lignende og har noen gode tips? Anonymkode: 5394e...fbc Har fem barn, og har opplevd det samme. Holdt faktisk på å gi opp ammingen med nummer 5. Fikk da en nesespray som fikk melken til å komme raskere (husker ikke navnet). På den måten slapp vesla å jobbe så my, og klarte å suge seg fast riktig. Er til tide mye arbeid med amming 😉 Anonymkode: c5879...287
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå