Gå til innhold

Beste test for å vite hvor mange uker man er på vei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Tok akkurat et par graviditetstester som lyste positivt fra første stund. Ingen svak strek, to veldig tydelige streker på begge. Jeg går egentlig på ppiller, så dette er ikke en planlagt graviditet. 

Har dere noen anbefalinger for tester som kan vise hvor mange uker man er på vei? Har ikke anelse om hvor mange uker jeg er på vei, men hadde sist mens i august, og hadde negativ test i september/oktober. 

Kan vel ikke være så mange uker på vei da, eller?

Anonymkode: 88a83...c82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt clearblue digital tester med uker, men de gir jo bare et lite pekepinn på hvor langt du er på vei. Verdt å merke seg er at de kun virker opp til 3 uker. Det står enten 1-2 uker, 2 - 3 uker, eller 3+. Det er fra ca unnfangelsesdato, så du må må plusse på 2 uker til. Uansett siden testen kun viser maksimalt 3+ så kan 3+ bety alt fra 3 uker til x antall uker siden.

En annen metode er å måle hcg, gjøres via blodprøver, men siden hcg varierer fra kvinne til kvinne så er det vanskelig å gi deg helt nøyaktig svar.

Den mest sikreste metoden er egentlig ultralyd, men da trenger du en henvisning fra fastlegen med mindre du velger å gå privat. Derimot er det lite eller ingenting man kan se før uke 6, så det lønner seg å vente til uke 7+ 

• Liker 1
Skrevet

Tester kan egentlig ikke si hvor langt du er på vei.. De mest ukes i diktator baserer seg på hcg nivået i urinen- noe som varierer fra person til person og viser uker etter befruktning - ikke uker på vei.. 

1-2 vises ved hcg mellom 10- 150 (ca) 

2-3 vises ved hcg mellom 153 - 2700 (ca) 

3× vises ved hcg over 2753 (ca) 

UL er beste måte å vite hvor langt du er på vei, men leger kan ta en kunnskapsbasert gjetting basert på hcg tall i en blodprøve sammen med datoer i din syklus. 

Anonymkode: 08261...145

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...