AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 Holder det å la bilen gå på tomgang en halvtime-time eller må man kjøre rundt for å få lada det opp? Noen som vet? Akkurat fått starthjelp her.. Anonymkode: 2b3a6...c97
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Holder det å la bilen gå på tomgang en halvtime-time eller må man kjøre rundt for å få lada det opp? Noen som vet? Akkurat fått starthjelp her.. Anonymkode: 2b3a6...c97 Kjør deg en tur, men å la den stå kitt har hjulpet meg før, men beste er å kjøre seg en tur. Sa naf til meg. Anonymkode: 4f748...ebc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 Best å kjøre en tur Anonymkode: bf863...729
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 Nei du vil ikke klare å lade opp batteriet med mindre du kjører en veldig lang tur uten å bruke strøm, altså lys, kupevifte og slike ting. Batteriet bør lades helt opp med lader og det kan ta et døgn eller mer. Anonymkode: 0b4bb...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 Ahr hadde håpt jeg kunne slippe unna med å bare la den stå utenfor jobb på tomgang..får ut og kjøre da tenker jeg😅 Takk for svar! ts Anonymkode: 2b3a6...c97
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei du vil ikke klare å lade opp batteriet med mindre du kjører en veldig lang tur uten å bruke strøm, altså lys, kupevifte og slike ting. Batteriet bør lades helt opp med lader og det kan ta et døgn eller mer. Anonymkode: 0b4bb...c1f Tull! Dynamo har såpass med overskudd, at å lade batteriet med det nødvendige på og i gang, går helt fint. Anonymkode: 78e0c...617 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 Jeg ble fortalt for lenge siden at dynamoen drives av hjulene, ikke motoren, og at det derfor ikke vil hjelpe å la den stå på tomgang, man må kjøre. Men det er kanskje annerledes på nyere biler. Anonymkode: d233a...ec2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull! Dynamo har såpass med overskudd, at å lade batteriet med det nødvendige på og i gang, går helt fint. Anonymkode: 78e0c...617 Har du hørt om laderegulator?, det er ikke sånn at f.eks. en 65 A dynamo klarer å lade opp et batteri på bare noen timer. Det er også den samme grunnen til at batteriladere bruker mange timer på å lade opp et batteri, hadde ladingen gått raskere så ville det kokt batteriet. Man hva vet vel jeg som har holdt på med biler i nesten 30 år... Anonymkode: 0b4bb...c1f 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble fortalt for lenge siden at dynamoen drives av hjulene, ikke motoren, og at det derfor ikke vil hjelpe å la den stå på tomgang, man må kjøre. Men det er kanskje annerledes på nyere biler. Anonymkode: d233a...ec2 Det har aldri vært sånn på biler, dynamoen drives av motoren via multireim eller viftereim som det het i gamle dager. Sykler hadde dynamoen på hjulet i gamle dager. Anonymkode: 0b4bb...c1f 1
Apis Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 Nærmeste Biltema butikk, og kjøp en billig batteri lader, la den stå natten igjennom
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Det har aldri vært sånn på biler, dynamoen drives av motoren via multireim eller viftereim som det het i gamle dager. Sykler hadde dynamoen på hjulet i gamle dager. Anonymkode: 0b4bb...c1f Aha. Takk for info. Da spør jeg i samme slengen om det virkelig stemmer at man (vanlige folk) ikke må bruke startkabler på moderne biler. Fikk nylig veihjelp av NAF for et flatt batteri, og de sa det kan ødelegge elektronikken eller noe sånt hvis man gjør det selv. Mens på merkeverkstedet vi bruker sa de at det ikke er noe å være redd for. Volvo fra 2016. Anonymkode: d233a...ec2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 Et enda viktigere spørsmål som alle virker som har klart å unnlate å si noe om. Hva er årsaken til at batteriet ditt gikk tomt? Kan det være på tide å kjøpe nytt? Anonymkode: 23b05...bad
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 En bil skal aldri gå lenge på tomgang....men kjøres. Lær deg dette. Viktig at en bil blir stoppet og startet igjen etter du har mottatt strøm. Pga elektroniske komponenter som kanskje ikke virker som de skal pga hadde lite strøm før strømhjelpen. Ta deg en tur på minst 30min på motorvei. Anonymkode: 928f3...1b4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du hørt om laderegulator?, det er ikke sånn at f.eks. en 65 A dynamo klarer å lade opp et batteri på bare noen timer. Det er også den samme grunnen til at batteriladere bruker mange timer på å lade opp et batteri, hadde ladingen gått raskere så ville det kokt batteriet. Man hva vet vel jeg som har holdt på med biler i nesten 30 år... Anonymkode: 0b4bb...c1f Handler ikke om å toppe batteriet, det gjøres selvsagt best med en lader, men å få nok strøm til at man får start på bilen igjen. Det er selvsagt relevant hvorfor man måtte ha starthjelp til å begynne med, men med en frisk bil kommer man langt med en 30-60 minutters kjøretur. Anonymkode: 8cf0f...a07 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Aha. Takk for info. Da spør jeg i samme slengen om det virkelig stemmer at man (vanlige folk) ikke må bruke startkabler på moderne biler. Fikk nylig veihjelp av NAF for et flatt batteri, og de sa det kan ødelegge elektronikken eller noe sånt hvis man gjør det selv. Mens på merkeverkstedet vi bruker sa de at det ikke er noe å være redd for. Volvo fra 2016. Anonymkode: d233a...ec2 På nye biler med mye elektronikk er det viktig å koble riktig og bruke kabler med elektronikkbeskytter. Motoren på bilen som gir strøm skal være igang og kablene skal kobles pluss til pluss, minus fra minuspolen på den som gir strøm til jording helst på motorblokka så nært starteren som mulig på den andre bilen. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et enda viktigere spørsmål som alle virker som har klart å unnlate å si noe om. Hva er årsaken til at batteriet ditt gikk tomt? Kan det være på tide å kjøpe nytt? Anonymkode: 23b05...bad Sikkert en kombinasjon av småkjøring og lave temperaturer, er veldig typisk på denne årstiden når folk starter opp bilen og bruker kupevifte, setevarme og varmetråder for så å kjøre en kort strekning. Anonymkode: 0b4bb...c1f 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 Jeg vet ikke hvordan det er med TS sin bil, men i gamle dager så var det ikke sikkert at dynamoen ladet batteriet ved tomgang fordi motoren gikk for sakte, derfor man må kjøre en tur så motoren har høyere turtall enn tomgang slik at dynamoen snurrer fort nok til å lage høy nok spenning til å lade batteriet. Er dette et tema på moderne biler fortsatt? Anonymkode: efe31...d9e 1
LadeJarl Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble fortalt for lenge siden at dynamoen drives av hjulene, ikke motoren, og at det derfor ikke vil hjelpe å la den stå på tomgang, man må kjøre. Men det er kanskje annerledes på nyere biler. Anonymkode: d233a...ec2 😬😂👌..Da ble du nok lurt trill rundt ja..dynamoen drives av motoren..og det spiller ingen rolle om en går på tomgang eller kjører..Dynamoen på moderne biler har mer enn nok kapasitet til å holde spenningen på det nivåer spenningsregulatoren er stillt på..(13,8- 14,5 v)
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #18 Skrevet 7. november 2023 Tipper grunnen til flatt batteri var mye småkjøring i det siste, setevarme++ og kaldere ute. I tillegg til et lys over baksetet som sto på, usikker på hvor mye det drar da. Som en her nevnte. Nå har jeg iallefall tatt meg en 40min kjøretur på motorvei, uten varme på, håper det hjalp. ts Anonymkode: 2b3a6...c97
LadeJarl Skrevet 7. november 2023 #19 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke hvordan det er med TS sin bil, men i gamle dager så var det ikke sikkert at dynamoen ladet batteriet ved tomgang fordi motoren gikk for sakte, derfor man må kjøre en tur så motoren har høyere turtall enn tomgang slik at dynamoen snurrer fort nok til å lage høy nok spenning til å lade batteriet. Er dette et tema på moderne biler fortsatt? Anonymkode: efe31...d9e Nei det problemet hører likestrømsdynamoen til og den forsvant i 1970 2
LadeJarl Skrevet 7. november 2023 #20 Skrevet 7. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tipper grunnen til flatt batteri var mye småkjøring i det siste, setevarme++ og kaldere ute. I tillegg til et lys over baksetet som sto på, usikker på hvor mye det drar da. Som en her nevnte. Nå har jeg iallefall tatt meg en 40min kjøretur på motorvei, uten varme på, håper det hjalp. ts Anonymkode: 2b3a6...c97 Varmesetene og lyset i taket drar ikke særlig med strøm, hyppig start/ stopp....dårlig batteri eller noe som drar strøm fra batteriet når bilen står parkert ( taklys) er nok mer sannsynlig Endret 7. november 2023 av LadeJarl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå