Gå til innhold

Hvor mange kWh i mnd…er 3000kwh mye for en liten bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser veldig på strømforbruket vårt.. bor i nybygg som stod ferdig våren -23, og varmes opp med varmekabler i 1 Etg og varmepumpe/peis ellers. Boligen er på under 90 kvm. 
I oktober var strømforbruket på over 3000 kWh… er ikke det vilt mye? 

Vi låner bort noe strøm til noen naboleiligheter, men siden vi ikke har bodd her i høst/vintermåneder før så aner vi ikke hva som er normalt forbruk av strøm i boligen.

Anonymkode: f4a43...b90

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Stusser veldig på strømforbruket vårt.. bor i nybygg som stod ferdig våren -23, og varmes opp med varmekabler i 1 Etg og varmepumpe/peis ellers. Boligen er på under 90 kvm. 
I oktober var strømforbruket på over 3000 kWh… er ikke det vilt mye? 

Vi låner bort noe strøm til noen naboleiligheter, men siden vi ikke har bodd her i høst/vintermåneder før så aner vi ikke hva som er normalt forbruk av strøm i boligen.

3000kWh er mye på 90m2 nytt bygg. 

Hvordan låner dere bort noe strøm til naboleiligheter? Fyller dere over i en tom bøtte og går over? Lang skjøteledning? 

Du har antagelig en AMS-måler i hus, så du kan jo sjekke i appen hvilke dager som trekker mye strøm, og prøve å tenke tilbake på hva dere gjorde den dagen. Dusj, badekar og 28 grader i huset trekker mye strøm. 

• Liker 5
Skrevet

Slår du av varmekablene så vil du nok se at kwh/mnd går betraktelig ned.

Anonymkode: bf97b...cab

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte 830 kWh i oktober. Huset vårt er 230m2 + dobbel garasje, masse utelys og elbillading. Varmepumpa kjører nesten døgnet rundt, og vi supplerer av og til litt med ved. Vi har ikke barn da, så det hjelper jo litt, men vi skulle jobbet hardt for å komme opp i 3000kWh.

Anonymkode: 2446d...af4

• Liker 1
Skrevet

Varmekabler bruker en del strøm. Vi har bolig på 150 kvm, brukte 1600 kWh forrige mnd. Vi varmer opp 2 soverom og et bad med kabler. Ellers er det varmepumpe og peis. 

Anonymkode: d37a5...21b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Varmekabler bruker en del strøm. Vi har bolig på 150 kvm, brukte 1600 kWh forrige mnd. Vi varmer opp 2 soverom og et bad med kabler. Ellers er det varmepumpe og peis. 

Lader også elbil. Og mye utelys.

Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

3000kWh er mye på 90m2 nytt bygg. 

Hvordan låner dere bort noe strøm til naboleiligheter? Fyller dere over i en tom bøtte og går over? Lang skjøteledning? 

Du har antagelig en AMS-måler i hus, så du kan jo sjekke i appen hvilke dager som trekker mye strøm, og prøve å tenke tilbake på hva dere gjorde den dagen. Dusj, badekar og 28 grader i huset trekker mye strøm. 

De har ikke lagt opp til egen byggestrøm, så de trekker ledning fra oss til til de uferdige boligene. 

Har lagt fra 28grader inne, foretrekker rundt 20grader. 

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har ikke lagt opp til egen byggestrøm, så de trekker ledning fra oss til til de uferdige boligene. 

-ts

Da har du jo svaret på det høye strømforbruket.

Anonymkode: 49c94...017

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

-ts

Det blir dere vel kompensert for?? Hadde ALDRI funnet meg i å betale for naboenes byggestrøm  😳

• Liker 6
Skrevet

Da har du jo svaret på det høye strømforbruket.

Anonymkode: 49c94...017

Ja det er da det jeg prøver å finne ut av.. hva som er forventet forbruk for oss :)

Utbygger mener de ikke bruker så mye strøm, men jeg skjønner ikke annet enn at de bruker mer enn de kanskje tror.

Skrevet

Det blir dere vel kompensert for?? Hadde ALDRI funnet meg i å betale for naboenes byggestrøm  😳

Nei, må finne en løsning på det!  De satte opp en garderobe til oss som kompensasjon forat de skulle få bruke av strømmen, noe vi syntes var greit i utgangspunktet siden det gikk nye mindre strøm den første tiden. Men nå tror jeg det er satt på noe varme der inne som trekker veldig med strøm. Det er ikke arbeid i boligene for tide .

(Siden det er første høst i boligen og vi tidligere kun har bodd i boliger fra 60-tallet så vet vi ikke hva som er «normalt» forbruk.)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er da det jeg prøver å finne ut av.. hva som er forventet forbruk for oss :)

Utbygger mener de ikke bruker så mye strøm, men jeg skjønner ikke annet enn at de bruker mer enn de kanskje tror.

https://www.dagbladet.no/tjeneste/strom/stromkalkulator Dere kan forvente å bruke 10000-12000kWh i året, og kanskje mindre dersom dere er flinke til å spare på strømmen. Da jeg bodde i leilighet av samme størrelse, brukte jeg i snitt 6kWH per dag, men da hadde jeg varmtvann og fyring inkludert. Hadde dratt ut kontaktene på flekken og satt lås på utekontaktene dersom de ikke var villige til å kompensere for det og montere egen strømmåler på byggestrømmen.

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i en bolig fra 60-tallet, 144 kvm, og brukte oppi 2500 når det var minus 15-20 grader i fjor. Da har vi fire rom med varmekabler, og vi fryser ikke. Syns det der hørtes mye ut ja.

Anonymkode: 857d3...fdd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, må finne en løsning på det!  De satte opp en garderobe til oss som kompensasjon forat de skulle få bruke av strømmen, noe vi syntes var greit i utgangspunktet siden det gikk nye mindre strøm den første tiden. Men nå tror jeg det er satt på noe varme der inne som trekker veldig med strøm. Det er ikke arbeid i boligene for tide .

(Siden det er første høst i boligen og vi tidligere kun har bodd i boliger fra 60-tallet så vet vi ikke hva som er «normalt» forbruk.)

Det ble en dyr garderobe😳. Spørs om du kommer noen vei om du allerede har inngått en avtale.

Anonymkode: 68042...675

• Liker 2
Skrevet

Vi har enebolig på 240 kvm, gammel, men godt isolert. I oktober brukte vi 1400 kwh, mest pga jaquzzi og varmepumpa (20 grader). Det er mye mer enn vanlig, men er foreløpig verd det.

Eneste gangen vi har nærmet oss 3000 var første måned vi bodde her midt på vinteren med masse varmekabler på, og ovner vi ikke hadde oppdaget enda.

Utelys trenger ikke trekke mye hvis det er LED. Helt tydelig at avtalen om garderobe mot strøm ikke er den beste, spesielt på vinteren. Ville tatt kontakt med dem og sagt at dette forbruket ikke er ok, og prøvd å komme ut av det. Hvor varmt er det i disse byggene? Trenger jo ikke særlig varme om ingen bor der.

Anonymkode: f4638...660

• Liker 1
Skrevet

Det ble en dyr garderobe😳. Spørs om du kommer noen vei om du allerede har inngått en avtale.

Vi kan jo bare nappe ut strømmen :) det var bare en løs muntlig avtale, som også gikk på at det skulle være kortvarig frem til de fikk lagt opp til byggestrøm. Så tror ikke de gjør seg for vanskelige. Men jeg synes jeg må komme med et rimelig krav og ikke gå helt til krig. 

Skrevet

Merkelig ting å si uten;

1. Vite hva garderobe kostet

2. Vite hvor lenge de skal låne vekk strøm.

Anonymkode: 5b986...9bc

Skrevet

Maskiner til bygging bruker mye strøm! Vi hadde veldig stor strømregning da vi totalrenoverte.

Vi har hus på 250 kvm og bruker 2200 til 2800 kwt per mnd.

• Liker 1
Skrevet

Vi har enebolig på 240 kvm, gammel, men godt isolert. I oktober brukte vi 1400 kwh, mest pga jaquzzi og varmepumpa (20 grader). Det er mye mer enn vanlig, men er foreløpig verd det.

Eneste gangen vi har nærmet oss 3000 var første måned vi bodde her midt på vinteren med masse varmekabler på, og ovner vi ikke hadde oppdaget enda.

Utelys trenger ikke trekke mye hvis det er LED. Helt tydelig at avtalen om garderobe mot strøm ikke er den beste, spesielt på vinteren. Ville tatt kontakt med dem og sagt at dette forbruket ikke er ok, og prøvd å komme ut av det. Hvor varmt er det i disse byggene? Trenger jo ikke særlig varme om ingen bor der.

Anonymkode: f4638...660

Det var ikke en skikkelig avtale, var mer type «dere kan låne leiligheten vår til visning og bruke strømmen frem til elektrikerne får lagt opp egen byggestrøm til de uferdige boligene. Kan dere sette opp en skyvedør i forkant av visningen som tjeneste tilbake?» i samtale over telefonen.
Problemet nå er egentlig at elektrikerene gjør seg vanskelige, ikke utbygger.  De skal kompensere, men jeg aner jo ikke hva som er deres bruk, og hva som er vårt.  Men da forstår jeg hvertfall at vi kan minst beregne halvparten av forbruket. 

Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Maskiner til bygging bruker mye strøm! Vi hadde veldig stor strømregning da vi totalrenoverte.

Vi har hus på 250 kvm og bruker 2200 til 2800 kwt per mnd.

Ja, har hus på 200 kvm og brukte i oktober 2400 kWt. 

3000 kWt er da ikke så gale hvis en tenker på 90 kvm samt stømutlån i tillegg.

Anonymkode: 5b986...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...