Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 Vi skal flytte ganske snart (2-3 mnd) og da kan kattene våre få lov til å være "ute-katter" derfor lurer jeg på hvor gammle kattene bør være når de skal ut? Og ikke minst, hvordan går vi frem for å venne dem til dette?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #2 Skrevet 27. januar 2006 Katteekspertene sier at man bør vente til kattungen er 6 mnd før den kan være ute alene. Vi ventet til han var 4,5 mnd gammel før han fikk gå ut, men vi bor veldig øde og greit til uten naboer og biler.
Shagya Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 Min var kanskje 12-13 uker når han var ute første gang, men selvsagt under tilsyn, og alltid med vinduet/døra oppe slik at han kunne komme inn igjen så fort han ble redd. Det har gått helt fint, han satt bare utafor og kikka i begynnelsen, og når det kom en skummel lyd, kom han farende inn gjennom vinduet og gjemte seg. Så ble han mer modig og ut igjen, og etterhvert lærte han seg til at disse skumle lydene ikke var farlig likevel - og at han alltid kunne komme rett inn igjen hvis noe ble skummelt.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #4 Skrevet 27. januar 2006 Katten må kastreres før den slippes ut på egen hånd, dvs ca 6 mnd gammel. Katter kan bli tidlig kjønnsmodne. De bør ikke få muligheten til å formere seg ukontrollert. Hunnkattene kan bli drektige og hannkattene kan bli skadet i slosskamper. Ukastrerte katter er dessuten mer utsatt for sykdommer, deriblant katteaids som ikke kan helbredes. Og så kan ukastrerte katter være plagsomme for naboene dine. Ja, det kan gå bra å slippe ut unge katter på egenhånd. Men de er jo fortsatt babyer når de er 12-13 uker gamle. Det er gjerne slike unge katter som forsvinner, og de har små sjanser for å klare seg på egenhånd. I allefall i denne kulda. Så selv om noen har sluppet ut kattene sine tidlig, ville jeg anbefale seg å holde dem inne til de er minst 6 mnd gamle. Du kan begynne å vende kattene til kattesele inne allerede nå, for deretter vende dem til utelivet i sele. Eller de kan vendes til å være ute uten sele, men hele tiden med deg til stede de første gangene. Ha døra stående åpen, så de har muligheten til å løpe inn. Husker ene katten vår ble livredd da det kom en bil første gang han var ute. Pilte inn og la seg under sofaen Han ble jo mye tøffere etterhvert og satte pris på utetilværelsen. Men noen katter trenger gjerne litt mer tid på å vende seg til den store verden.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #5 Skrevet 27. januar 2006 Dessuten bør du holde kattene inne mens de er små, for at de vender seg til mye menneskekontakt, slik at de blir menneskekjære kjæledyr. Og hvis du skal flytte må du uansett holde kattene inne i minst en måned etter flytting, så de vender seg til at det nye huset er deres hjem. Dette er ekstremt viktig ved flytting, altfor mange katter som forsvinner i slike situasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Jeg ville sluppet de ut fort som fy, så lærer de seg å bli litt hardføre først som sist
Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Takk for mange svar! Kan jo fortelle alder osv på kattene.. Den ene katten er 5 mnd og kastrert og den andre er bare 12 uker. Tenker selsagt ikke å slippe ut den miste (Nemi) Den på 5 mnd (pondus) sitter ofte i vinduet og ser ut og mjauer. Innbilder meg at han vil ut Pondus har vært innekatt pga vi bor rett ved hovedveien, skal flytte ut på landet. Det er ca 100 meter ned til hoved veien (en lite trafikert vei, men det er fartsgrense 80 km/t) og bak huset er det åker og skog.. Pondus har vært hos oss siden han var 3 uker pga mamma`n ble på kjørt, så vi har flasket han opp. Neim har vi hatt i 2 uker. Blir sikkert litt godt for henne å være litt "alene" med oss når Pondus er ute.
Lillesøster Skrevet 28. januar 2006 #8 Skrevet 28. januar 2006 Jeg ringte vetrinæren for å høre da jeg skulle ta skinnet mitt ut første gang. Tror han var 5 mnd. Da begynnte jeg forsiktig, var med de første gangen, så fikk han være alene 4 min. neste gang 5 min. osv.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. januar 2006 #9 Skrevet 30. januar 2006 Du bør vente til de er ett sted mellom 6-8 måneder. Vær litt ute sammen med dem i begynnelsen, og når du ser at de føler seg sikre og finner fram kan du la dem være ute alene. Nå når det er vinter er det uansett ikke så attraktivt for dem å være ute heller, så du kan godt vente til det blir litt varmere i været, og heller slippe ut begge samtidig, da har de hverandre å støtte seg på også. Og du bør uansett vente med å slippe dem ut til dere har bodd på det nye stedet i minst 4 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå