Gå til innhold

Linka Neumann og royalties

Eva-Lena

Anbefalte innlegg

Eva-Lena skrev (5 minutter siden):

Dere som sykes dette er innafor, har dere betalt royalties til andre designere?

Jeg har aldri hørt om dette noen gang og  mener at så lenge jeg har betalt for mønsteret så har designeren fått betalt nok.

Hvis jeg strikker for salg så gjør jeg det ja! Når en person spør hvor mye jeg tar legger jeg inn i regnstykket prisen av en ny oppskrift. Så hvis jeg har oppskriften fra før, kjøper jeg en til om designeren ikke har en fast ordning for royalties. 

Det er forskjell på å strikke gaver og å strikke på bestilling.

60kr er normal pris på en enkeltoppskrift til voksen, og man må huske at hund skal prøve å leve av dette. 

Jeg trodde det var selvsagt for alle at man betaler til designeren når man tjener penger på desigers arbeid, men tydeligvis ikke. Synd, for det går utover alle oss andre som 90% strikker til privat bruk og på sikt må betale mer for oppskrifter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får bruke annet garn og 2 færre masker på "osloluene" jeg skal selge, da.

Anonymkode: 6ec69...750

Nei!!! Da kopierer du igjen! Du får heller legge inn litt penger til designeren i prisen når du selger. Hvis du og alle andre skal holde på sånn ender det med at vi som er ærlige og redelige må betale mye mer for oppskriftene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Diamant20 said:

Nei!!! Da kopierer du igjen! Du får heller legge inn litt penger til designeren i prisen når du selger. Hvis du og alle andre skal holde på sånn ender det med at vi som er ærlige og redelige må betale mye mer for oppskriftene

Det blir bare en lue med dobbel brett i glattstrikk. Kan like gjerne ha hermet etter en av de tusen (gratis) oppskriftene på garnstudio 🤷‍♀️ De er prikk like.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir bare en lue med dobbel brett i glattstrikk. Kan like gjerne ha hermet etter en av de tusen (gratis) oppskriftene på garnstudio 🤷‍♀️ De er prikk like.

Så la vær å kjøp oslolua da! Garnstudio kan forøvrig ha rettigheter på sine oppskrifter de også, jeg bruker ikke de og har derfor ikke sjekket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du strikker til eget bruk eller for å gi bort i gave må du ikke betale, men at du må betale når du bruker hennes oppskrifter til videresalg er helt naturlig. Dette er nok helt i henhold til Åndsverksloven.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Diamant20 said:

Så la vær å kjøp oslolua da! Garnstudio kan forøvrig ha rettigheter på sine oppskrifter de også, jeg bruker ikke de og har derfor ikke sjekket. 

Jeg må da få lov til å kjøpe mønster på oslolua for å strikke til meg selv, selv om jeg strikker lignende luer ala garnstudio til andre? Dette vil jo bli et problem for evig og altid, når designere lager slike enkle oppskrifter som allerede finnes i hundretall...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg må da få lov til å kjøpe mønster på oslolua for å strikke til meg selv, selv om jeg strikker lignende luer ala garnstudio til andre? Dette vil jo bli et problem for evig og altid, når designere lager slike enkle oppskrifter som allerede finnes i hundretall...

Strikk så mange du vil ha oslolua til deg selv og som gaver. Men skal du strikke for salg får du enten betale royalties eller bruke helt egen oppskrift, som ikke i praksis er kopi av en designers oppskrift. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud! Hvem skal kontrollere dette? Har solgt mye og aldri brukt sånn royality greia. Det får holde med å kjøpe oppskrift.

Anonymkode: 66d39...011

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Åh herregud! Hvem skal kontrollere dette? Har solgt mye og aldri brukt sånn royality greia. Det får holde med å kjøpe oppskrift.

Det er veldig mye i samfunnet vårt som er tillitsbasert, og tar da utgangspunkt i at man er ærlig og vil gjøre ting riktig. Synd om alt må kontrolleres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking (og annet tradisjonelt "kvinne-håndarbeid") er vel en av de mer underbetalte og under-respekterte kunstformene, så jeg skjønner godt at de prøver å stramme inn litt på rettighetene sine...

Anonymkode: 50098...37a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 11.53):

Men, for å unngå det trenger man jo bare å forandre noe bite litt i original oppskriften slik det blir en hel ny 😉

Det er akkurat det Linka selv har gjort med den berømte potegenseren som egentlig er en gammel islandsk oppskrift. Hun har bare gjort noen justeringer på originalen og solgt som sitt eget design. Nå har hun økt royalties til 75,-. Kan like gjerne kjøpe oppskrift til 80,- og begynne å gi bort i gaver. Da har i det minste noen nye rett på hver enkelt oppskrift. 

Anonymkode: a2648...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres helt innafor ut og i tråd med måten annet åndsverk, som musikk, håndteres. Kjøpesentre betaler royalties på julemusikken som går over alt nå f.eks. Sikkert ingen som gidder å kontrollere om noen selger ett plagg til en underbetalt pris på Tise, men om noen begynner å gjøre litt business på det, så må selvfølgelig designeren få sin del av kaka. Ellers får man designe selv. PetiteKnit tjener nok greit, men for de fleste er det ikke fett å leve av å lage strikkeoppskrifter.

Anonymkode: 3d32e...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner godt begge sider av saken. Genserne til Linka (fra den første boken i hvert fall) er populære og lettsolgte på Finn. Jeg må innrømme at jeg tidligere har strikket og solgt flere. Det jeg synes er rart er at man kan låne boken på biblioteket. På den måten kan jo hvem som helst ta kopier av oppskriftene, selge genserne og tjene penger på dem...

Jeg designer gensere selv (link hvis noen er nysgjerrige), og jeg ønsker det motsatte, nemlig at flest mulig av mine gensere skal strikkes og komme i omløp, sånn at jeg får solgt flere oppskrifter. Det hadde vært kjempegøy å se mitt eget design overalt "på gata", men jeg lever jo ikke av det, så det blir litt annerledes.

Anonymkode: 4ffd1...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner godt begge sider av saken. Genserne til Linka (fra den første boken i hvert fall) er populære og lettsolgte på Finn. Jeg må innrømme at jeg tidligere har strikket og solgt flere. Det jeg synes er rart er at man kan låne boken på biblioteket. På den måten kan jo hvem som helst ta kopier av oppskriftene, selge genserne og tjene penger på dem...

(...)

Det handler jo ikke om tilgang på oppskriften for en privatperson, men at noen skal tjene penger/"gjøre butikk" på en annens åndsverk. Det gjelder jo alt mulig. Jeg kan ikke fritt selge  kopper, håndklær, tepper o.a. med Harry Potter, Peppa gris, Coca Cola-logoen, Louis Vuitton-logoen fordi det er noen andres åndsverk. 

Nå synes jeg riktignok det er veldig mye å skulle betale 75kr i royalties, men selv om jeg er uenig i prisnivået, tenker jeg det er på tide å tenke på royalties som noe naturlig også ved strikkeoppskrifter.

Anonymkode: 59e41...396

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg designer gensere selv (link hvis noen er nysgjerrige), og jeg ønsker det motsatte, nemlig at flest mulig av mine gensere skal strikkes og komme i omløp, sånn at jeg får solgt flere oppskrifter. Det hadde vært kjempegøy å se mitt eget design overalt "på gata", men jeg lever jo ikke av det, så det blir litt annerledes.

Wow, den ild-genseren var FIN! 😍 Jeg er dessverre ikke en str M, ellers hadde det vært neste på lista.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
smurfebuss skrev (18 minutter siden):

Wow, den ild-genseren var FIN! 😍 Jeg er dessverre ikke en str M, ellers hadde det vært neste på lista.

Så gøy at du synes det!😄 Den kommer i alle størrelser sånn litt etterhvert. Den kan ihvertfall strikkes og selges uten restriksjoner😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 15.54):

Poenget er egentlig at ikke folk skal tjene masse penger på hennes arbeid (å lage oppskriften). Men har man strikket en genser som ikke passer kan man selvfølgelig selge den, men da har den ikke blitt strikket utelukkende for å tjene penger på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Diamant20 skrev (15 timer siden):

Poenget er egentlig at ikke folk skal tjene masse penger på hennes arbeid (å lage oppskriften). Men har man strikket en genser som ikke passer kan man selvfølgelig selge den, men da har den ikke blitt strikket utelukkende for å tjene penger på den

Joda, men da kan jo alle si det samme: Genseren passet ikke, for å slippe å betale royalties.

Misforstå meg rett, jeg synes det er innafor å selge en genser eller to, men da bør man gjøre det utenom komersielle markedsplasser som f.eks Finn. Linka Neumann har sikkert gått inn og søkt selv, funnet 100-vis av hennes gensere som ligger ute for salg, og har sett seg lei på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...