Gå til innhold

Linka Neumann og royalties

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strikket i flere tiår og har aldri opplevd at designeren av mønsteret skal ha royalties om jeg selger ett plagg med hennes mønster. 

Her skal altså designeren Linka Neumann ha 60.- om jeg strikker og selger en genser. Andre beløp for barn og småstrikk.

Dette ser jeg på som frekt for å være ærlig. Jeg har kjøpt boka til Linka og hvor mange gensere jeg strikker og selger bestemmer jeg selv. Jeg har tross alt betalt for alle mønstrene i den ene boken hennes. Det er også jeg som gjør hele jobben med innkjøp av garn, strikking og salg. 

https://linkaneumann.com/shop/royalty-salg-av-handstrikkede-plagg/

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det høres jo litt rart ut. Lurer på hva lovverket sier?

Anonymkode: b51d8...e93

• Nyttig 1
Skrevet

Fyfaen! Dette var drøyt ja. 

Første boka hennes var jo ganske fin, men de siste bøker oppskriftene har blitt kjedelig og mer hippi aktig, kanskje derfor trenger hun nå litt ekstra inntekt?!?

Bare å boikottere!

Anonymkode: 66d39...011

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Første boka hennes var jo ganske fin, men de siste bøker oppskriftene har blitt kjedelig og mer hippi aktig, kanskje derfor trenger hun nå litt ekstra inntekt?!?

Bare å boikottere!

Er jo ikke nødvendigvis drøyt hvis hun har loven på sin side, sannsynligvis har hun jo det? Kjedelig ja, men ikke drøyt.

Skrevet
Eva-Lena skrev (21 minutter siden):

Jeg har strikket i flere tiår og har aldri opplevd at designeren av mønsteret skal ha royalties om jeg selger ett plagg med hennes mønster. 

Her skal altså designeren Linka Neumann ha 60.- om jeg strikker og selger en genser. Andre beløp for barn og småstrikk.

Dette ser jeg på som frekt for å være ærlig. Jeg har kjøpt boka til Linka og hvor mange gensere jeg strikker og selger bestemmer jeg selv. Jeg har tross alt betalt for alle mønstrene i den ene boken hennes. Det er også jeg som gjør hele jobben med innkjøp av garn, strikking og salg. 

https://linkaneumann.com/shop/royalty-salg-av-handstrikkede-plagg/

Mønster beskyttes av åndsverkloven, og det er jo bra at faktisk folk setter litt krav framfor å jobbe gratis for andres vinning. Du står jo helt fritt til å lage dine egne mønster når det kommer til salg. 

Tenker du slik om du kjøper en bok og, at denne kan du selv kopiere og selge videre fordi du kjøpte en bok? Eller om du skriver av hele boken for hånd, tar hele jobben: Er det da greit at du gir den ut som din egen? 

Anonymkode: 62aa4...c50

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mønster beskyttes av åndsverkloven, og det er jo bra at faktisk folk setter litt krav framfor å jobbe gratis for andres vinning. Du står jo helt fritt til å lage dine egne mønster når det kommer til salg. 

Tenker du slik om du kjøper en bok og, at denne kan du selv kopiere og selge videre fordi du kjøpte en bok? Eller om du skriver av hele boken for hånd, tar hele jobben: Er det da greit at du gir den ut som din egen? 

Anonymkode: 62aa4...c50

Er ikke snakk om å kopiere boken hennes. Hun vil/skal tjene penger på hva jeg strikker og selger fordi hun har laget mønsteret. Har aldri hørt om dette vedr noe som helst mønster. Jeg vet du må ha lov å selge Marius mønster, men aldri hørt at de som har rettigheter til mønsteret krever penger av meg fordi jeg solgte en Marius genser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare å boikottere!

Jeg har siste boka hennes og mye av mønsteret på en del plagg blir jo ødelagt av at hun mest sannsynlig bruker garn som bytter farge selv. Veldig hippi ja. Første boka var mye finere og den låner jeg av venninnen min når jeg ville ønske 

Har ingen planer om å selge noe som helst, men om det skulle skje så er det null kroner fra meg for å øke hennes inntekt.

Skrevet

Drøyt..

Er vel bare å legge inn én liten emdring i mønsteret,så slipper man det?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo ikke nødvendigvis drøyt hvis hun har loven på sin side, sannsynligvis har hun jo det? Kjedelig ja, men ikke drøyt.

Jo det er faktisk det siden man allerede betaler for oppskriften i seg selv! 
Nesten som å gå på kino, kjøpe kinobilletter for å se filmen og må betale ekstra etterpå dersom man forteller til noen handlingen 😅

• Liker 1
Skrevet

Oppskrifter er åndsverk, så jeg tenker hun absolutt har loven på sin side. Endelig begynner også opphavsrett på strikkeoppskrifter å bli regulert. Jeg tenker også at hun har løst det på en ganske enkel og grei måte, men 60(!) kroner? Det synes jeg er altfor masse. Halvparten er mer enn nok.

I Petiteknits oppskrifter står det "Oppskriften er kun til privat bruk. Oppskriften må ikke kopieres, videreselges eller videreformidles. Salg av produkter 
laget etter oppskriften får heller ikke finne sted
." Lignende formuleringer er også hos andre som lager strikkeoppskrifter. De selger oppskrifter til privat bruk.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Grønt blad skrev (15 minutter siden):

Oppskrifter er åndsverk, så jeg tenker hun absolutt har loven på sin side. Endelig begynner også opphavsrett på strikkeoppskrifter å bli regulert. Jeg tenker også at hun har løst det på en ganske enkel og grei måte, men 60(!) kroner? Det synes jeg er altfor masse. Halvparten er mer enn nok.

I Petiteknits oppskrifter står det "Oppskriften er kun til privat bruk. Oppskriften må ikke kopieres, videreselges eller videreformidles. Salg av produkter 
laget etter oppskriften får heller ikke finne sted
." Lignende formuleringer er også hos andre som lager strikkeoppskrifter. De selger oppskrifter til privat bruk.

Men, for å unngå det trenger man jo bare å forandre noe bite litt i original oppskriften slik det blir en hel ny 😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nesten som å gå på kino, kjøpe kinobilletter for å se filmen og må betale ekstra etterpå dersom man forteller til noen handlingen 😅

Nei? Tjener du penger på å fortelle noen handlingen da? Poenget mitt var uansett bare at det er tullete å kalle det drøyt om hun har loven på sin side, noe jeg regner med at hun har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men, for å unngå det trenger man jo bare å forandre noe bite litt i original oppskriften slik det blir en hel ny 😉

Jeg tror det er noen lover og regler om hvor likt det kan være, og hvis den nye oppskriften er nesten prikk lik og gir den samme estetiske opplevelsen, så vil det kanskje dekkes av åndsverksloven selv om det ikke er nøyaktig den samme oppskriften ned til hver maske.

Men hvor går i så fall grensen? Når blir det for likt? Ikke vet jeg, da jeg er langt fra jurist, og ei ekspert på strikkeoppskrifter.

Jeg synes egentlig det er bra at opphavspersonen bak et åndsverk skal få noe igjen om åndsverket selges "kommersielt" (for penger (mer en materialkostnaden)), men jeg synes hele 60 kroner er altfor mye per plagg. Det å strikke en genser for salg gir uansett svært lav inntjening per arbeidstime (selv om det er på relativt tykke pinner av en dreven og rask strikker).

• Nyttig 1
Skrevet

Noen får aldri nok.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo selvfølgelig at hun skal ha betalt om du tjener penger på hennes mønster. 60 kroner er helt innafor.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som sykes dette er innafor, har dere betalt royalties til andre designere?

Jeg har aldri hørt om dette noen gang og  mener at så lenge jeg har betalt for mønsteret så har designeren fått betalt nok.

• Liker 3
Skrevet

Helt innafor at man ikke deler kjøpemønster, men dette her har jeg aldri hørt om. Kusina mi kjøpte fire gensere fra mitt klesskap, men jeg har ikke akkurat tenkt å kontakte designerne for å gi de pengene.

Anonymkode: 6ec69...750

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke forstå at det er lov, og har aldri hørt om andre designere som gjør dette. En designer har rettighetene tilmønsteret ja, så det kan man ikke kopiere eller selge videre. Men det man strikker er man jo selv opphavsmann til. 

Jeg tenker at de inntektene de trenger må de ta fra salg av selve mønsteret. Gir det for lite inntekt, må de sette opp prisene. 

Anonymkode: f58ff...cff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke bloggeren vibbedille profil her inne? Noen som vet hva hun kaller seg? Hun kan disse reglene, så vidt jeg vet

Anonymkode: 6ec69...750

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dagens😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...