AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #1 Del Skrevet 7. november 2023 Er det normalt at barnehagen for det meste spør om hvordan vi foreldre opplever at barnet har det i barnehagen og hvordan barnet har det hjemme? Uten å si noe særlig om hvordan dan barnet har det i barnehagen hvis vi ikke graver fælt? Ikke bruker de noe skjema for gjennomgang eller lignende heller, kun fritt fortalt om hva som tilfeldig vis spørres om. Jeg vil jo vite hvordan barnet har det i barnehagen og er der når jeg ikke ser det og det ikke er med oss. Alt fra språk, sosialt, selvstendighet, aktiviteter, lek osv. Er dette virkelig normal praksis? Anonymkode: 37a48...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg opplever det samme med vår bhg. De sier svært lite med mindre det er noe å si. De svarer jo om vi spør da. Så lenge ting er normalt så er det vel ikke så mye å si virker det som. Anonymkode: e4c9c...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Del Skrevet 7. november 2023 Det er jo hjemme de er tryggest og viser hvordan de egentlig har det i barnehagen. Hvis alt er bra hjemme så får barnehagen bekreftelse på at inntrykket de har av barnet i barnehagen er korrekt. Anonymkode: 02205...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Del Skrevet 7. november 2023 Her har det variert litt etter hvem vi har foreldresamtale med. Alle har hatt med papirer og gått igjennom de områdene du nevner. Men jeg har både opplevd "barnet er der det skal være når det kommer til språk" og "barnet har en normal språkutvikling. Hun prater og prater her i barnehagen. Eller så synger hun. Vi hører alltid hvor hun er hen fordi det alltid er lyd. Og det er fint, hun får mye trening i å bruke språket da. Nå kommer det jo stadig flere setninger på opptil xx, antall ord. Det er gøy å følge med på! Her om dagen sa hun ..... da vi satt å spiste. Og så synger hun ofte ....., vet dere hvilken sang det egentlig er?" Anonymkode: 9e99b...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupps66 Skrevet 7. november 2023 #5 Del Skrevet 7. november 2023 Wtf!! Jeg bruker ett hav av tid på hver eneste samtale jeg har. først kartlegger jeg barnet, utifra de ulike utviklingsområdene. Selvsagt baseres dette på observasjon gjennom hele året. Så har jeg en kort gjennomgang på avdelingsmøte, slik at også andres perspektiv kommer med. Også har jeg samtalen. Jeg går igjennom styrker og svakheter, og hvordan barnet ligger i forhold til utviklingen. Også snakker jeg om trivsel, venner, interesser, mat, mm you name it. Vi har en super fin dialog. Og jeg føler disse samtalene skaper ett så fint bånd mellom meg som pedagog, og foreldrene. Det eneste, må være oppstartsamtalen. Ettersom jeg ikke kjenner barnet så godt enda, har jeg her mest fokus på hva barnet liker/ ikke liker. Hva jeg har sett til nå. Hvordan tilvenning har gått, tilknytning til voksne. Også snakker jeg om visjonen til avdelingen, hva vi ønsker å bygge på. Med dette er også super fine møter med god dialog om barnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Del Skrevet 7. november 2023 Hos oss gikk vi gjennom en skriftlig vurdering som vi også fikk med oss hjem etterpå. Samtalen varte i 30-45 min sammen med ene pedlederen som er primærkontakt for vårt barn. Barnet startet i barnehagen i august. Punkter jeg husker vi gikk gjennom: Motorisk utvikling Sosiale ferdigheter, følelser, trygghet Mat - fortalte om at han spiste godt, smakte på alt, brukte god tid på måltidet Barnets lekeinteresser og hva han bruker tid på i barnehagen Fortalte om situasjoner han kunne bli frustrert Vi ble veldig positivt overraska over hvor grundig det var, og at de åpenbart ser barnet vårt. Det var godt for oss foreldre å høre at barnehagens beskrivelser stemte overens med slik vi opplever barnet hjemme. Anonymkode: b541d...05d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Del Skrevet 7. november 2023 Jobber i barnehage, og vi har et skjema vi følger (likt for hele bhg) med punkter som språk, sosialt samspill, motorikk, trivsel, deltagelse i voksenstyrte aktiviteter, osv. Bruker en del tid i forkant på å forberede, og vi har også avdelingsmøter i forkant hvor vi kun snakker om barna og de andre kommer med innspill til samtalene. Spør også en del om hvordan de er hjemme da, for å få foreldrene til å delta mer også. Anonymkode: 8e80d...c61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå