AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Del Skrevet 6. november 2023 Hvordan fungerer det? Det er pakke fra nettapotek det er snakk om, så da må jeg vell legitimere med bank-id... slik jeg forstår det så kan man få det både på epost og sms, slik at man må gjøre det to ganger? Er det noe annet jeg burde vite? Er helt grønn på dette, aldri forsøkt pakkeskap fra de før, bare posten sine og da åpner man med appen, enkelt og greit. Anonymkode: be9eb...5e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Del Skrevet 6. november 2023 Man får en kode på sms når pakken er fremme, så henter man den. Ganske enkelt. Anonymkode: 8307a...a44 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man får en kode på sms når pakken er fremme, så henter man den. Ganske enkelt. Anonymkode: 8307a...a44 Ah så man må skrive inn en kode slik som hos postnord? Hvor lenge ligger de i pakkeskapet, vet du det? Har man en uke på å hente den eller kortere tid? Anonymkode: be9eb...5e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Del Skrevet 7. november 2023 Det står ganske tydelig og fint på nettsidene at pakkene ligger i tre dager. Jeg kan ikke hente ut pakken min i dag. Hvor lenge blir den liggende? (instabox.io) Anonymkode: ed1a2...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Del Skrevet 7. november 2023 Instabox er helt fantastiske. De er vanvittig raske og nøyaktige. Får ikke bare dagen pakken skal komme, men klokkeslett også, og de leverer nesten på minuttet. Kun en gang har jeg opplevd forsinkelse og da var det noen timer det dreide seg om. Jeg huker alltid av for Instabox når det er et alternativ. Anonymkode: 1a959...a4b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sikkerhetsrisik Skrevet 8. juni 2024 #6 Del Skrevet 8. juni 2024 On 11/6/2023 at 10:56 PM, AnonymBruker said: Hvordan fungerer det? Det er pakke fra nettapotek det er snakk om, så da må jeg vell legitimere med bank-id... slik jeg forstår det så kan man få det både på epost og sms, slik at man må gjøre det to ganger? Er det noe annet jeg burde vite? Er helt grønn på dette, aldri forsøkt pakkeskap fra de før, bare posten sine og da åpner man med appen, enkelt og greit. Anonymkode: be9eb...5e6 Hadde jeg på forhånd visst at INSTABOX forlanger identifikasjon med BANKID på lenken de sender deg og som du må åpne og f.eks. taste inn personnummeret ditt, så hadde jeg aldri valgt denne tjenesten eller bestilt varer fra nettbutikker som bruker dem. Jeg var tvunget til å gjøre det for en vare til 103 kroner pluss frakt på 39, ellers ville varen gått i retur. Og da jeg ba om å kansellere ordren ble jeg truet med 250 kroner i gebyr. Har vi ikke en form for angrerett? Du aner heller ikke om du har såkalt spyware, eller spionprogrammer på telefonen din, og personnummeret ditt er gull verdt for kjeltringer og hackere. Jeg ringte Datatilsynet i går og hun sa hun synes det hørtes merkelig ut. Hun hadde aldri hørt om noe lignende og var enig i at dette var en hyppig brukt svindelmetode. Hun sa også at jeg har angrerett. Og på INSTABOX sin nettside står det heller ingen ting om at de forlanger BANKID. Tvert i mot står det følgende: Hvordan fungerer det? 1. Velg Instabox i kassen hos favorittbutikken din. 2. Vi sender en SMS med sporingslenke og PIN-kode. 3. Du kan hente ut pakken med PIN-koden når det passer – uten å måtte stå i kø. Jeg vil tro at de helt bevisst ikke opplyser om dette med BANKID, da mange nok ville tenkt seg om... Så aldri mer INSTABOX for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sikkerhetsrisik Skrevet 8. juni 2024 #7 Del Skrevet 8. juni 2024 Det jeg ikke forstår er hvorfor de trenger BankID på lenken de sender deg for at du skal få koden når du får det på en telefon som er registrert på deg. Det burde holde med en kode slik andre selskap gjør. Ironisk nok bestilte jeg et telefonetui til en Samsung Galaxy S22 jeg fikk på tilbud til 5400. Den kom med Post nord og jeg fikk kode tilsendt på min telefon og trengte ikke en gang vise ID. Både Politi, Bank og Datatilsynet advarer mot å åpne lenker hvor de ber om sensetiv info som personnummer, og det er det første du taster inn. Til og begynne så nektet jeg og ønsket å kansellere orderen, men da ble jeg som nevnt truet med gebyr på 250 fra Teknikkdeler.no som jeg bestilte fra. Skal sjekke opp dette med angrefrist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Del Skrevet 8. juni 2024 Sikkerhetsrisik skrev (9 timer siden): Hadde jeg på forhånd visst at INSTABOX forlanger identifikasjon med BANKID på lenken de sender deg og som du må åpne og f.eks. taste inn personnummeret ditt, så hadde jeg aldri valgt denne tjenesten eller bestilt varer fra nettbutikker som bruker dem. Jeg var tvunget til å gjøre det for en vare til 103 kroner pluss frakt på 39, ellers ville varen gått i retur. Og da jeg ba om å kansellere ordren ble jeg truet med 250 kroner i gebyr. Har vi ikke en form for angrerett? Du aner heller ikke om du har såkalt spyware, eller spionprogrammer på telefonen din, og personnummeret ditt er gull verdt for kjeltringer og hackere. Jeg ringte Datatilsynet i går og hun sa hun synes det hørtes merkelig ut. Hun hadde aldri hørt om noe lignende og var enig i at dette var en hyppig brukt svindelmetode. Hun sa også at jeg har angrerett. Og på INSTABOX sin nettside står det heller ingen ting om at de forlanger BANKID. Tvert i mot står det følgende: Hvordan fungerer det? 1. Velg Instabox i kassen hos favorittbutikken din. 2. Vi sender en SMS med sporingslenke og PIN-kode. 3. Du kan hente ut pakken med PIN-koden når det passer – uten å måtte stå i kø. Jeg vil tro at de helt bevisst ikke opplyser om dette med BANKID, da mange nok ville tenkt seg om... Så aldri mer INSTABOX for meg. Har brukt Instabox mye, det er min foretrukne når de tilbys. Har aldri registrert bank id for å få koden. Koden kommer på sms. Brukte de sist for noen dager siden. Anonymkode: 1a959...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #9 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har brukt Instabox mye, det er min foretrukne når de tilbys. Har aldri registrert bank id for å få koden. Koden kommer på sms. Brukte de sist for noen dager siden. Anonymkode: 1a959...a4b Har heller aldri måtte registrere bank-id Har du blitt lurt her, TS? Anonymkode: 35a41...5cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måneskinn Skrevet 8. juni 2024 #10 Del Skrevet 8. juni 2024 Instabox er helt genialt, og syns det er et fint leveringsalternativ. De bruker IKKE bank-id på noen som helst slags måte, så skjønner ikke hva du har vært bort i @Sikkerhetsrisik ... det må ha vært noe annet. Jeg har også bestilt fra teknikkdeler, men ikke fått noe spørsmål om bank-id ved levering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Del Skrevet 8. juni 2024 Brukte de senest i går, fungerer helt perfekt. Får alltid kode på sms. Pakken blir ikke værende så mange dager, men man kan forlenge tiden enkelt ved behov. Anonymkode: 16a78...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå