Gå til innhold

Fordeling av utgifter i forholdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har vært sammen i 15år og har felles barn.

Han tjener ca 500.000,- mer enn meg, men det har alltid vært viktig for meg å bidra likt økonomisk som han. Vi har alltid betalt 50/50 på regninger og lån. Vi eier boligen 50/50 og gikk inn med like mye ek når vi kjøpte første bolig. Fordi jeg nå blir nødt til redusere stillingen min pga helse, vil inntekten min bli lavere. Vi har blitt enig i at jeg nå betaler 1/3

vil dette kunne bli brukt mot meg ved et eventuelt brudd?

Anonymkode: b0220...b8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hele kommer an på om dere er samboere eller gift. 

Anonymkode: f3cf6...6e0

Skrevet

Er dere gift eller samboere? 

Er boligen nedbetalt? 

Anonymkode: 2150f...775

Skrevet

Ja, vi er gift. Eier bolig 50/50 med ca 40% belåning.

Skrevet

Slik dere deler utgifter høres det nesten ut som dere har ektepakt med særeieavtaler. Hvis dere har felleseie har din reduksjon i stilling ingen betydning. Ved et brudd skal dere fordele netto formue (beregnet hver for seg). Alt som er opptjent I fellesskap inngår.

Anonymkode: f3cf6...6e0

• Liker 1
Skrevet

Ingen ektepakt eller særeie. Det har egentlig bare hengt igjen fra gammelt av at vi har satt inn likt beløp på regningskonto hver mnd. Siden han har tjent mye mer enn meg, har han brukt mer penger enn meg på andre ting- som ferier osv. Har fungert ganske greit for oss- men blir litt mindre på meg når inntekt refuseres.

Skrevet

Er dere gift så skal det ikke ha noen betydning. 

Men jeg håper at du går ned i stilling ved å være gradvis sykemeldt, så på arbeidsavklaring og så ufør. Og at du ikke bare reduserer stillingen din, for om du da ikke klarer å gå tilbake i full stilling etter avtalt periode så er den stillingsprosenten tapt og det er jo veldig synd om helsen ikke bedrer seg etter hvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ingen ektepakt eller særeie. Det har egentlig bare hengt igjen fra gammelt av at vi har satt inn likt beløp på regningskonto hver mnd. Siden han har tjent mye mer enn meg, har han brukt mer penger enn meg på andre ting- som ferier osv. Har fungert ganske greit for oss- men blir litt mindre på meg når inntekt refuseres.

Men da har dere tidligere også bidratt etter evne. Det har ingen ting å si ved et eventuelt brudd. Alt som er tjent og spart skal deles likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...