Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 10+1 og har aldri opplevd en spontan abort før.
I kveld begynte jeg plutselig å styrt blø. Det var som en ballong sprakk og det rant ut friskt blod. 

Nå et par timer senere har det omtrent stoppet opp. Hva er veien videre? Fosteret skal vel komme ut og da er det over? Må jeg kontakte lege?

Har prøvd å lese litt på nett, der står det om klumper og slimhinner som skal komme ut, og evt piller/utskraping. Men ikke noe om tidsforløp. Hvor lenge skal jeg vente på dette før jeg evt. kontakter lege? 

Anonymkode: aaac7...403

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med en gynekolog og kom inn for en ultralyd. Hvis du ikke har smerter, er det ikke sikkert du spontanaborterer.  

Lykke til

Anonymkode: 3340d...340

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg ville ringt sykehuset du tilhører i morgen. Mulig de vil ha deg på en sjekk. Men ikke sikkert siden du er under uke 12. Spørs hvor du holder til for å si det sånn..  Eventuelt fastlege/legevakt. 

Man kan blø en del uten at det betyr at det er en spontanabort, men man kan også ha en spontanabort uten smerter. 

Hvis det "bare" var blod og ikke klumper/vev osv så er det godt mulig det ikke er en fullført spontanabort. Ved uke 10+ vil man kunne se tydelig vev og fosteranlegg i do f.eks. Kan være en truende abort - noe som tilsier at du bør ta det veldig rolig, kan være en MA som kroppen nå starter å gjøre noe med. Helt umulig å si uten en ultralyd i grunn. 

Tidsperspektivet på en startet spontanabort variere. Noen blør ett par timer også er det meste over - småblør gjerne litt noen dager - men kan ta opp til 2-4 uker før all blødning stopper opp - og for noen enda lengre tid. Kommer ann på hvor langt på vei man er, hvor raskt kroppen din jobber, om du får medikamentell behandling/ utskrapning for å fullføre eller om de lar kroppen gjøre jobben selv. 

Du kan snakke med 10 forskjellige om spontanabort- og alle vil ha ulike svar ❤️ Jeg har hatt 3 stk, alle 3 ulike 

Lykke til 🌹

Anonymkode: d700a...1fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I kveld begynte jeg plutselig å styrt blø. Det var som en ballong sprakk og det rant ut friskt blod. 

Nå et par timer senere har det omtrent stoppet opp. Hva er veien videre? Fosteret skal vel komme ut og da er det over? Må jeg kontakte lege?

Har prøvd å lese litt på nett, der står det om klumper og slimhinner som skal komme ut, og evt piller/utskraping. Men ikke noe om tidsforløp. Hvor lenge skal jeg vente på dette før jeg evt. kontakter lege? 

Ingen klumper? Noen ganger er det poser med blod som tømmer seg uten at noe er galt. Du kan be om ultralyd hvis det ikke kommer noe mer

• Liker 1
Skrevet

Har du vært på noen ultralyder tidligere å fptt sett hjertelyd?

Skrevet

Ville fått en ultralyd, en fullført spontanabort i uke 10 vil med stor sannynlighet innebære relativt store smerter og klumper. 

Anonymkode: 76505...a8d

• Liker 1
Skrevet

TS her. Har snakket med lege. Han ville jeg skulle se det litt an og ta kontakt igjen. Så har bestilt time til UL privat. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for svar forresten! Trodde så mye blod= SA. Skal bli godt å få endelig svar på ul

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du vært på noen ultralyder tidligere å fptt sett hjertelyd?

Nei, ikke enda

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg opplevde dette, men det var ikke en spontantabort. Så ta kontakt med legen, eventuelt sykehuset så dem får tatt en ultralyd. Det at blødningen har stoppet opp så er det viktige og få sjekket at det var en spontanabort eller ikke

Anonymkode: 64a15...e8d

Skrevet
Topsi skrev (12 timer siden):

Ingen klumper? Noen ganger er det poser med blod som tømmer seg uten at noe er galt. Du kan be om ultralyd hvis det ikke kommer noe mer

Poser med blod?? Hva i alle dager mener du med det??

Anonymkode: 70161...e72

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Poser med blod?? Hva i alle dager mener du med det??

Anonymkode: 70161...e72

Skulle brukt ordet cyster,  beklager 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde en spontanabort i uke 11, kontaktet fastlegen dagen etter som fikk meg inn til ultralyd privat samme dag der de fikk  bekreftet at det var SA. Det behøver ikke å være SA selv om det er blod! Jeg hadde sterke mensensmerter også. 

Endret av IkkeStudentLenger
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Med tanke på at du var i uke 10 så ville du nok hatt mye smerter ved en spontanabort. Det hadde også vært mye klumper og mulig også foss blødning. Blødning pleier heller ikke å stoppe helt etter en spontanabort, da kroppen skal renses. Det kan ta alt fra noen dager til noen uker. 

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (2 timer siden):

Med tanke på at du var i uke 10 så ville du nok hatt mye smerter ved en spontanabort. Det hadde også vært mye klumper og mulig også foss blødning. Blødning pleier heller ikke å stoppe helt etter en spontanabort, da kroppen skal renses. Det kan ta alt fra noen dager til noen uker. 

Smerter er ikke ett must symptom når det gjelder spontanaborter. Har kun hatt smerter ved 1 av 4 spontanaborter. Og er forskjell på at man kan oppleve smerte og at man må oppleve smerter. 

Men vil nok tro det er en uskyldig blødning eller en truende abort TS har opplevd. 

Anonymkode: d700a...1fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...