Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tenåringssønn (16) har veldig fett hår. Han bruker herresjampoen fra rituals, og liker den, men den hjelper ikke på fettproblemet. Han vasker håret om kvelden, og da holder det ut skoledagen, men det er da fett igjen kvelden etter. I underkant av 24 timer, altså. I tillegg liker han å ha det litt langt, så det vises jo innmari godt. 

Som ungdom er det jo helt uaktuelt å gå rundt med fett hår, så det er ikke aktuelt for han å vaske det sjeldnere for å «venne av» med sjampobruken. Han får kommentarer på fett hår, og er sår for det, så han dusjer derfor hver dag. 

Noen som har sjampotips eller andre tips? Må vi bare kjøpe mengder med sjampo og holde ut til tenårene er over? 

Anonymkode: bebe8...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at han ikke får skylt shampoen helt ut av håret?

Dette har skjedd meg utallige ganger,om jeg har dårlig tid,stresser,etc.

trenger ikke nødvendigvis være at shampoen ikke passer til han.

• Liker 1
Skrevet

Bruk en egen sjampo for fett hår og sensitiv hodebunn. Vask håret to ganger, først en gang med sjampo i tørt hår (fjerner fett mest effektivt), så en gang til som vanlig. Ikke bruk balsam i hodebunnen, heller ikke styling. 

Hvis han ikke vil vaske håret så ofte finnes både pudder og tørrsjampo som fjerner fett, men slike produkter kan irritere hodebunnen. 

Anonymkode: 8681b...88c

Skrevet

Ta kontakt med en frisør for tips. 

• Liker 1
Skrevet

Han legger seg med vått hår? 

Mitt hår blir ekkelt om jeg sover med vått hår selv om jeg ikke er plaget av fett hår vanligvis.

Dere kan forsøke en rensesjampo som han kan bruke en gang i uken og så en sjampo for fett hår.

Hadde og vasket håret om morgenen i stedet for om kvelden. Og byttet putevar hyppig.

Anonymkode: 982d6...529

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fett hår kommer ofte av fet hud. Noe noen av oss er velsignet med.. 

Det hjelper å vaske håret to ganger.

Også er tørrshampo bra. Finn en i pulverform uten parfyme. Så slipper han både skadelige stoffer og blomsterlukt

Anonymkode: 42e1b...334

Skrevet

Håret tørker før han legger seg, og han skifter på senga ukentlig. Han er en renslig fyr 😊 Han har helt ren hud, heldigvis. En kvise her og der, men ikke noe problem med huden. Jeg er jo ikke med i dusjen, så jeg vet jo ikke 100% sikkert hvordan han vasker det. Jeg lærte han det da han var yngre, og han bedyrer at han vasker håret skikkelig, men jeg er usikker på dobbelt sjamponering. Jeg skal spørre om det. Ellers bruker han ingen produkter i håret, heller ikke balsam. 

Jeg har spurt flere frisører, alle anbefaler sine produkter naturligvis. Dermed spør jeg her, der noen kanskje har erfaring med samme problematikken 😊

Hvilken rensesjampo anbefaler dere som har brukt det? Kanskje det evt går an å bruke en slik sjampo på første sjamponering, og så hans vanlige på den andre? 

Anonymkode: bebe8...b52

Skrevet

Har ei venninne med samme problem. 

Hun må rett og slett bare vaske håret hver morgen.

Til gjengjeld trenger hun aldri smøre seg med hudkrem,og er vel den siste som får rynker 😅

Anonymkode: 8389c...aca

• Nyttig 1
Skrevet

Rituals er ikke løsningen på alt, bytt shampo!

Anonymkode: 39bf6...5a5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt normalt for mange å måtte vaske håret daglig, spesielt i tenåringsfasen når noen får overproduksjon av olje. 

Men hadde aldri brukt rituals, som er full av parfyme og sls. Apoteket er bedre, unngå de overparfymerte produktene som tørker ut hodebunnen og fører til økt oljeproduksjon. 

Anonymkode: 1ce92...b35

• Nyttig 3
Skrevet

Dette er hormonelt og ingenting å få gjort med. Vask håret godt hver dag.

Anonymkode: 08e1b...fa1

• Nyttig 1
Skrevet

Datteren min sliter også med fett hår, men har noen gode produkter fra frisøren. Så anbefaler å høre med frisør og få tips som passer akkurat han😊

Anonymkode: 6e812...cad

Skrevet

Jeg tenker at første bud er å vaske håret om morgenen. Vet ikke hvorfor folk dusjer om kvelden når de skal på skole/jobb neste dag.

Og kommentarer om fett hår? Hva slags skole er dette? 

Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at første bud er å vaske håret om morgenen. Vet ikke hvorfor folk dusjer om kvelden når de skal på skole/jobb neste dag.

Og kommentarer om fett hår? Hva slags skole er dette? 

Jeg kommer ALDRI til å klare å dusje om morgenen, sorry. Det bare kommer ikke til å skje. Det er kaldt å kjipt å jeg bruker for lang tid. 

Hva slags skole som kommenterer på utseende til folk? En skole med andre elever, kanskje? 

Til TS. Bytt shampoo til noe som er fri for parfyme/glycerol. 

Anonymkode: 94adb...82b

Skrevet

Jeg sliter selv med fett hår, uten å ha fet hud. Vet at både Vita (fra merket Korres) og The Body Shop selger sjampo for fett hår, kan kanskje det være noe å teste ut? Evt. hør med frisørsalong, Apotek eller finn informasjon på nett om sjampoer som kan være gode for hår som raskt blir fett.

Ellers bruker jeg selv tørrsjampo innimellom, som gjør at jeg kan gå 3-4 dager uten å vaske håret.

Anonymkode: 9f377...8d9

Skrevet

Sliter selv med det samme :) Har funnet ut at tørrshampo er gull og refreshe med. Om jeg har litt i etter at håret er tørket, holder det seg fresht mye lenger.

Anonymkode: d7b38...36d

• Liker 1
Skrevet

Kjøp shampoo uten silikon, sulfater og parabener. By Veira fra Normal er god. Den rosa er for normalt hår. 

Anonymkode: 8a395...224

• Nyttig 1
Skrevet

Som noen før skriver; kutt ut silikoner. Anglemark frå coop er god til å rense ut produktopphoping i hår.

Elles blei vi anbefalt å bruke sitron i hår og hodebunn hos en tenåring med same problem for noen år siden. Tok i sitron, gnikket i hår og hodebunn, ventet 1t og vasket ut.

Anonymkode: 195b0...39b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sliter selv med det samme :) Har funnet ut at tørrshampo er gull og refreshe med. Om jeg har litt i etter at håret er tørket, holder det seg fresht mye lenger.

Anonymkode: d7b38...36d

Støtter denne. Det funker veldig bra. Jeg har en venninne som t.o.m sper på med litt talkum i håret. Testet det selv og det funker faktisk. Teksturen blir litt trå og rar, men det er ikke synlig og regner med ingen skal tafse på håret hans i løpet av dagen.

Anonymkode: ad9cf...4fe

Skrevet

Jeg har prøvd tusen ting fra tenår til nå 42, bare p akseptere at man har ulik hodebunn.

Produkter jeg synes funker bedre:

- The Ordinary glykolsyre i bunnen ca 20 min før vask 1-2 gang i uka

eller:

- Redkens rensebalm: maks 2 gg i uka

Og faktisk: head and shoulders 😅🤷‍♀️ 

Med langt hår bør han bruke en god balsam i lengdene. 

Alltid dobbel sjamponering i bunnen, lengdene trenger ikke gjøres noe med hele tiden. 

Dette går ikke over etter tenår og kan ikke vennes av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...