Gå til innhold

"Tsunami" og "Holocaust"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så hissige folk er her da.

Husker jeg leste i boka på barneskolen om holocaust "vi kan ikke forklare nøyaktig hva holocaust er, for å forstå dette må du lese hele kapittelet." da er det vel sånn det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så hissige folk er her da.

Husker jeg leste i boka på barneskolen om holocaust "vi kan ikke forklare nøyaktig hva holocaust er, for å forstå dette må du lese hele kapittelet." da er det vel sånn det er.

Slike diskusjonskrasj kommer gjerne når den som stiller spørsmålet har høyere krav til standard og utdyping av ting enn de som svarer....

Slik går de når de enkle og de kompliserte omgåas og diskuterer.

Skrevet
Slike diskusjonskrasj kommer gjerne når den som stiller spørsmålet har høyere krav til standard og utdyping av ting enn de som svarer....

Slik går de når de enkle og de kompliserte omgåas og diskuterer.

Eller at den som stiller spørsmål ikke takler å høre andres meninger uten å heve seg over og være nedlatende.

Jeg tror faktisk at de fleste kan forklare utfyllende om hva holocaust og tsunami er uten å påstå at de er smartere enn de som ikke kan det. Å huske begreper fra barneskolen er vel ikke uvanlig? (Og, ja, en bør kunne fylkene. Det er bare norsk allmennkunnskap. ;) )

Skrevet
Joda, jeg leste nok innholdet ditt rett. MEN: På vår skole ble stort sett slike begreper forklart med både betydning av ordet (som du var ute etter) og hva det dreier seg om. Trodde det var vanlig praksis ved de aller fleste skolene.

Regner meg selv for et ganske godt utdannet menneske, men må ærlig talt innrømme at jeg aldri har lært at "holocaust" betyr "fullstendig brent"... Men det visste tydeligvis du?

Synes det er flott at trådstarter tar opp sånne spørsmål, tror det er mange som ikke vet opprinnelsen til disse ordene. Og da er det jo bedre at man faktisk tør å spørre og lærer noe, enn at man holder munn fordi det er pinlig å spørre?

Skrevet
Eller at den som stiller spørsmål ikke takler å høre andres meninger uten å heve seg over og være nedlatende.

Jeg tror faktisk at de fleste kan forklare utfyllende om hva holocaust og tsunami er uten å påstå at de er smartere enn de som ikke kan det. Å huske begreper fra barneskolen er vel ikke uvanlig? (Og, ja, en bør kunne fylkene. Det er bare norsk allmennkunnskap. ;) )

Men du har misset poenget totalt: så du ikke spørsmålene som viste forskjellen mellom å vite fakta og det å kunne analysere og drøfte fakta?

Alle kan goggle opp fakta men ikke alle kan drøfte og analysere dem i en større sammenheng. Det burde være unødvendig å fortelle hva som er mest verdsatt.

En annen ting er: leste heller ikke du at trådstarter faktisk vet innholdet i de to begrepene, men bare ønsket en mer utfyllende beskrivelse beyond hva "alle" vet?

Skrevet

De færreste vet nok at "Holocaust" betyr "fullstendig brent".

"Alle" vet hva ordet rommer men de færreste visst nok at betydningen er "fullstendig brent".

De færrreste visst nok også at "Tsunami" er et japansk ord.

Skrevet

Jeg har faktisk lurt litt på hvor ordet Holocaust kommer fra, og nå vet jeg det, så takk til trådstarter.

Jeg er ganske sikker på at jeg aldri lærte at det betyr "fullstendig brent" da jeg gikk på skolen. Forresten så trodde jeg ikke ett sekund at du lurte på hva som knyttes til ordet Holocaust... Ikke ta deg nær av alle de sinte og frekke tilbakemeldingene fra de mange kverulerende KG-erne som ikke alltid klarer å tolke innholdet i et innlegg.

Skrevet
Ok, ok: jeg har et nytt spørsmål til dere som har svart her (og gjerne til flere interesserte):

Hvem er smartest av disse to gruppene, de som kan svare på spørsmål 1) eller 2)?

1) Hva betyr "Parlamentarisme"? Kan noen forklare det 100 % med en god forklaring?

2) Drøft og vuirder med en konsekvensanalyse hva slags effekt parlamentarismen i Norge har hatt på den politiske utviklingen fra etterktigstiden og fram til i dag. Trekk gjerne inn komparative analyser med andre styreformer enn den typisk skandinaviske demokratiske konsensusmodellen.

Mitt (trådstarters) spørsmål var et 1) spørsmål. Dvs. jeg visste utemerket godt betydningen av de to begrepene men ønsket en ennå mer utfyllende beskrivelse fordi jeg ikke var fornøyd med standardbeskrivelsene i media.

Men nei da, svar som "det betyr jødeutryddelse vel, har du ikke fått med deg det" ble gulpet opp på beste sjarmerende vis.

Drittforum.

Leksene dine bør du vel klare selv, du som vet så mye.

Skrevet

På skolen lærte jeg en vikitg ting:

Det finnes ingen dumme spørsmaål, bare dumme svar.

Skrevet
Jeg har faktisk lurt litt på hvor ordet Holocaust kommer fra, og nå vet jeg det, så takk til trådstarter.

Jeg er ganske sikker på at jeg aldri lærte at det betyr "fullstendig brent" da jeg gikk på skolen. Forresten så trodde jeg ikke ett sekund at du lurte på hva som knyttes til ordet Holocaust... Ikke ta deg nær av alle de sinte og frekke tilbakemeldingene fra de mange kverulerende KG-erne som ikke alltid klarer å tolke innholdet i et innlegg.

Ja, da sier jeg takk til deg og et par-tre andre i tråden for den støtten. Det er godt mulig jeg burde gjort hjemmeleksene selv, men jeg er jo ikke alene om å bruke KG til å stille spørsmål som man egentlig selv kunne ha funnet svaret på gjennom litt arbeid.

Noen ganger tror man at noen på KG vet svaret, så slipper man selv, ikke sant.

Dette var heller ikke de dummeste spørsmålene man kan stille, har sett verre her...

Klart jeg blir litt nærtagen når jeg ser så grove misforståelser eller kveruleringer eller hva jeg nå skal kalle det.

Gjest ex-japaner
Skrevet

Bare for å støtte trådstarter...

OG for å gi et språklig korrekt svar.

Tsunami er en bølge, som er vesentlig større enn andre bølger. Hvis det er storm, kommer det store bølger over lengre tid, altså er ingen av dem tsunami. En tsunami er per definisjon overraskende, og i Japan (som er landet "tsunami"-begrepet er hentet fra) kommer slike bølger så godt som alltid etter et jordskjelv.

I tillegg har begrepet "tsunami" mange konnotasjoner. Jeg har selv en CD i hylla med den japanske gruppen Southern All Stars, som heter "tsunami" (handler om kjærlighet, der "tsunami" betyr "overraskende, overveldende"). I tillegg har jeg sett japanske sex- og samlivsbøker, der den kvinnelige orgasmen blir kalt "tsunami".

Et mangfoldig begrep, med andre ord, men fellesnevneren er "overveldende", "kan ikke stå imot". For øvrig synes jeg trådstarter har et godt poeng, i og med at det er vanskeligere å definere et begrep enn å bruke det :sjenert: Derfor skal jeg heller ikke forklare "holocaust", selv om jeg utmerket godt vet hva det handler om!

Gjest camillo
Skrevet
På skolen lærte jeg en vikitg ting:

Det finnes ingen dumme spørsmaål, bare dumme svar.

Samme her. :-D

Skrevet
Bare for å støtte trådstarter...

OG for å gi et språklig korrekt svar.

Tsunami er en bølge, som er vesentlig større enn andre bølger. Hvis det er storm, kommer det store bølger over lengre tid, altså er ingen av dem tsunami. En tsunami er per definisjon overraskende, og i Japan (som er landet "tsunami"-begrepet er hentet fra) kommer slike bølger så godt som alltid etter et jordskjelv.

I tillegg har begrepet "tsunami" mange konnotasjoner. Jeg har selv en CD i hylla med den japanske gruppen Southern All Stars, som heter "tsunami" (handler om kjærlighet, der "tsunami" betyr "overraskende, overveldende"). I tillegg har jeg sett japanske sex- og samlivsbøker, der den kvinnelige orgasmen blir kalt "tsunami".

Et mangfoldig begrep, med andre ord, men fellesnevneren er "overveldende", "kan ikke stå imot". For øvrig synes jeg trådstarter har et godt poeng, i og med at det er vanskeligere å definere et begrep enn å bruke det :sjenert:  Derfor skal jeg heller ikke forklare "holocaust", selv om jeg utmerket godt vet hva det handler om!

Ja, dette var en god forklaring, som går lengre i dybden enn hva vi alle lærer i hverdagen (hverdagsavisen, skolen, etc.)

Skrevet

Åkei. Selvfølgelig vet ikke alle alt, og det er helt i orden å spørre. Reagerte ikke særlig på det første inlegget.

Det jeg reagerte på var at trådstarter mente at de færreste vet betydningen av disse begrepene, at media aldri gidder å forklare det, at ingen gidder å spørre, og at dette er typisk.

Jeg har også hull i min allmenutdannelse, men det betyr ikke at alle andre har de samme hullene!

Sorry hvis det kom feil ut.

Skrevet
Åkei. Selvfølgelig vet ikke alle alt, og det er helt i orden å spørre. Reagerte ikke særlig på det første inlegget.

Det jeg reagerte på var at trådstarter mente at de færreste vet betydningen av disse begrepene, at media aldri gidder å forklare det, at ingen gidder å spørre, og at dette er typisk.

Jeg har også hull i min allmenutdannelse, men det betyr ikke at alle andre har de samme hullene!

Sorry hvis det kom feil ut.

Betyr det at du mener trådstarter har hull i sin allmennutdannelse? :overrasket:

Skrevet

Bare at alle ikke kan vite alt om alt, men at ikke alle nødvendigvis trenger å mangle det samme.

Og det er da ærlig talt svært få som ikke har noen hull i almenutdannelsen...kom igjen da.

Skrevet

Det var akkurat det jeg reagerte på også. Har ingen problem med at noen stiller spørsmål!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...