Gå til innhold

"Tsunami" og "Holocaust"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at Tsunamien har med natur-katastrofen i Thailand å gjøre, men hva står ordet for? Hvorfor bruker alle dette begrepet? :forvirret:

Jeg vet også at Holocaust betegner det som skjedde med jødene og andre minoritetsgrupper under Hitlers ledelse og nazitiden, men hva dekker egentlig begrepet "Holocaust"? Jeg mener, det er jo ikke b\navnet på et geografisk sted, men jeg får det ikek til å rime... :forvirret:

Har noen forklaringer som stemmer her?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

Tsunami er et japansk ord, betyr kjempebølge, eller noe. Bare at det ikke er dekkende, de har mange ord for bølger i språket sitt som vi ikke har. Holocaust stammer fra latin, mener jeg å huske. Men hva det direkte betyr, husker jeg ikke.

Endret av GrønnSky
Gjest Rødtoppen
Skrevet

Hei! Tsunami er kort og greit en flodbølge... Var jo det som skjedde i Thailand, det kom ei bølge som resultat etter et jordskjelv langt ute i havet. Bølgen var 1 meter høy og 800 meter lang (i følge div. eksperter), og bølgen ble høyere jo nærmere den kom til land... *grøssoggru*

Holocaust er et gresk ord som betyr "fullstendig brent". Det er dette ordet som har blitt brukt om Hitlers systematiske utryddelse av "uønskede" folkeslag under 2. verdenskrig. De som var uønsket var jøder, sigøynere, homofile, opposisjonspolitikere, motstandsaktivister og andre grupper Hitler mente ikke passet inn i det tredje rikes samfunn. *åhuffameg*

Skrevet
Hei! Tsunami er kort og greit en flodbølge... Var jo det som skjedde i Thailand, det kom ei bølge som resultat etter et jordskjelv langt ute i havet. Bølgen var 1 meter høy og 800 meter lang (i følge div. eksperter), og bølgen ble høyere jo nærmere den kom til land... *grøssoggru*

Holocaust er et gresk ord som betyr "fullstendig brent". Det er dette ordet som har blitt brukt om Hitlers systematiske utryddelse av "uønskede" folkeslag under 2. verdenskrig. De som var uønsket var jøder, sigøynere, homofile, opposisjonspolitikere, motstandsaktivister og andre grupper Hitler mente ikke passet inn i det tredje rikes samfunn. *åhuffameg*

Takk for svarene.

Jeg mistenker at det ikke bare var meg som ikke 10% kunne forklare hva disse 2 begrepene egentlig dekker.

All media bruker begrepene, alle snakker om dem og bruker dem: men de færreste vet hva de eksakt betyr.

I norge har media bare kopiert begrepene fra internasjonale medier (som alltid) men typisk her er at få har goiddet å forklare godt nok hva begrepene de tar i bruk står for og ennå mer typisk her: få gidder å spørre.

Derfor er det ekstra gledelig når noen gir gode svar! :)

Gjest Rødtoppen
Skrevet

Bare hyggelig på en fredagskveld! :danse:

Gjest Elfrida
Skrevet

Tsunami er ikke bare en flodbølge, men en flodbølge som kommer av et undersjøisk jordskjelv. Det er vel det meste presise, enkleste, korteste og mest kjente navnet på denne typen fenomen.

Skrevet
Jeg mistenker at det ikke bare var meg som ikke 10% kunne forklare hva disse 2 begrepene egentlig dekker.

All media bruker begrepene, alle snakker om dem og bruker dem: men de færreste vet hva de eksakt betyr.

Ehh, vil absolutt ikke virke "frekk", men jeg tror faktisk at de aller fleste vet om betydningen av disse ordene. Holocaust lærer man om på skolen. Også tsunami (og det før 2. juledag 2004 og media i ettertid).

Skrevet
Ehh, vil absolutt ikke virke "frekk", men jeg tror faktisk at de aller fleste vet om betydningen av disse ordene. Holocaust lærer man om på skolen. Også tsunami (og det før 2. juledag 2004 og media i ettertid).

Ehh, jaa, det har jeg fått med meg. Jeg skrev faktisk i hovedinnlegget hva begrepene dreide seg om, men jeg savnet n mer presis og utfyllende dekning av innholdet i disse to begrepene - som for meg framstår som diffuse.

De fleste kan "bølgen i Thailand" og "de katastrofale jøde-og andre minoritetsutryddingene og diskrimineringene under Hitler" - som jeg skrev hvis du leser innlegget en gang til.

:roll::overrasket:

Skrevet

Joda, jeg leste nok innholdet ditt rett. MEN: På vår skole ble stort sett slike begreper forklart med både betydning av ordet (som du var ute etter) og hva det dreier seg om. Trodde det var vanlig praksis ved de aller fleste skolene.

Skrevet
Joda, jeg leste nok innholdet ditt rett. MEN: På vår skole ble stort sett slike begreper forklart med både betydning av ordet (som du var ute etter) og hva det dreier seg om. Trodde det var vanlig praksis ved de aller fleste skolene.

Nå finnes det noen av oss som ikke får nyhetene servert rett opp i ansiktet fra en lærer som går dypt inn i allmenne begrep som allmennheten snakker om hver dag.

Noen av oss er karrierekvinner som jobber 7-18 og leser aviser overfladisk, får ikke tid lengre til å lese the Economist eller Finacial Times lengre, slik jeg hadde tid til som student.

Som sagt, jeg vet utmerket godt hva tsunami og holocaust er og betyr og i hvilken sammenehng man diskuterer disse begrepene. Hvis vi skulle diskutere tsunamiens virkninger sosialt, økonomisk og politisk ville jeg ikke ha problem med å drøfte dens virkninger. Dersom vi skulle diskutere historiefag, der holocaust har en sentral plass, ville jeg ikke hatt problem med å referere til fakta på årstall, hendelser, årsaker og virkninger.

Det jeg derimot etterlyste her, som jeg kunne ha slått opp i et leksikon, som jeg ved nærmere ettertanke heller burde ha gjort, var å få en utdypende beskrivelse av begrepene.

Jeg synes nemlig at valget av ordbruk på en bølge og på en stygg hendelse i historien har to upassende og tunge navn. Men slik er det, latin bestemmer og internasjonale aktører som setter dagsorden bestemmer.

Du er tydeligvis en skoleelev ja: du svarer snevert, akkurat slik en lærer og en mønster elev bør gjøre.

Lykke til! :)

Skrevet

Hun skrev vel at hun BLE FORTALT ikke at hun BLIR.

Jeg læerte også ting på skolen. Uten at jeg av den grunn går på skolen lenger. Jeg jobber, javistt, men jeg har ikke glemt det jeg lærte på skolen, dengang jeg gikk der.

Og på mange, mange områder her i livet innser jeg at enten har jeg hatt en veldig mye bedre lærer enn alle andre i dette landet, elerl så har bare mange andre rett og slett ikke fulgt med, eller glemt det de lærte i grunnskolen.

At du tydeligvis ikke lærte, eller ikke husker hva du lærte, dette på skolen fordi du nå jobber betyr ikke at de som husker det fortsatt går der....

Skrevet

Enig med Marililja og Malama...

På videregående lærte jeg mer enn at Holocaust "betegner det som skjedde med jødene", og i løpet av det siste året har jeg absolutt fått med meg at en tsunami er en flodbølge som oppstår på grunn av et jordskjelv. :roll:

Skrevet

Ærlig talt :overrasket: hvor mange går rund og husker alle begreper fra skolen? Så tåpelig....la oss si at en person med doktorgrad i et eller annet fag ikke husker helt hva som hundre prosent ligger i et berep som er allmenn-kunnskap, dvs. personen vet hva det betyr (så hvorfor kritikk da??!) men personen ønsker en mer utfyllende beskrivelse, hva er problemet med det?!

Veldig mange folk har lagt gymnas-tiden bak seg! Er det mulig... :overrasket:

Hadde trådstarter ikkevisst hva begrepene betyr, så ja vel, da har h*n gått glipp av noe vesentlig her i verden, men hallo, det vites jo hva de betyr, så hva i all verden er problemet da?

Det eneste svaret jeg kan komme på er at det ikke er de smarteste knivene i skuffen som svarer i denne tråden. Jeg mener: la oss si at jeg ikke kan navnet på alle fylkene og kommunene i Norge. So what? Jeg kan google det opp. Men egentlig bør jeg kunne det, for alle har jo lært dette på skolen en gang i tiden.

Derimot har jeg studert økonomi,- kommunikasjon,- og politiske relasjoner og kan virkelig analyse: jeg kan altså analysere og drøfte betydningen X vil ha på Y i forhold til kommuner og fylker.

Så hvis jeg da hadde spurt her på KG hvilke fylker som finnes i Norge, fordi jeg lurer så veldig på det, ville svaret ha blitt "unnskyld meg, men det skulle du ha lært på skolen"?? :overrasket::overrasket:

Isåfall: god bedring! :roll:

Skrevet
Enig med Marililja og Malama...

På videregående lærte jeg mer enn at Holocaust "betegner det som skjedde med jødene", og i løpet av det siste året har jeg absolutt fått med meg at en tsunami er en flodbølge som oppstår på grunn av et jordskjelv.  :roll:

Gratulerer, du har heller ikke forstått det!

Trådstarter skriver at den vet hva det betyr, men savner en mer utfyllende beskrivelse. God dag mann økseksaft.

Skrevet
10 % er vel litt snaut da?

Det var nok en trykkfeil: det skulle nok stå 100 % der.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ok, ok: jeg har et nytt spørsmål til dere som har svart her (og gjerne til flere interesserte):

Hvem er smartest av disse to gruppene, de som kan svare på spørsmål 1) eller 2)?

1) Hva betyr "Parlamentarisme"? Kan noen forklare det 100 % med en god forklaring?

2) Drøft og vuirder med en konsekvensanalyse hva slags effekt parlamentarismen i Norge har hatt på den politiske utviklingen fra etterktigstiden og fram til i dag. Trekk gjerne inn komparative analyser med andre styreformer enn den typisk skandinaviske demokratiske konsensusmodellen.

Mitt (trådstarters) spørsmål var et 1) spørsmål. Dvs. jeg visste utemerket godt betydningen av de to begrepene men ønsket en ennå mer utfyllende beskrivelse fordi jeg ikke var fornøyd med standardbeskrivelsene i media.

Men nei da, svar som "det betyr jødeutryddelse vel, har du ikke fått med deg det" ble gulpet opp på beste sjarmerende vis.

Drittforum.

Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg tror de aller fleste ikke har dybdekunnskaper om disse to begrepene, nei. Alle vet at det betyr "jødeutryddelse" og "bølgen-naturkatastrofe" (behøver ikke å ha gått på barneskolen for å vite det) , men ikke alle vet betydningen og alle detaljene rundt de latinske ord og fremmedspråklige uttrykk.

Skrevet

Tsunami er japansk og betyr havnebølge.

Tsunami kan forårsakes av annet enn jordskjelv.

Også meteroitt-nedslag og store fjellras. Også undersjøiske ras kan skape enorme tsunamis.

Mange nordmenn har blitt drept av tsunami i Norge opp gjennom årene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...