AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Han tjener mye og er veldig opptatt av investeringer, aksjer osv. Jeg lurer på om jeg skal spørre om han ikke vil investere i eiendom og eie et hus sammen med meg. Jeg tenker at det må jo være vinn-vinn her? Jeg er alene med tre barn og bor nå bare i en leilighet med to soverom. Hva må vi eventuelt passe på her, og hva må vi få inn i en avtale? Noen her med tanker eller erfaringer? Tar imot alle tips med stor takknemlighet. 🙏🏼 Anonymkode: 91654...bab 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Ville ikke gjort det selv, men.. Det er mye dere må avklare, først og fremst økonomisk; hvordan fordele kostnader, hvor mye skal du betale i husleie, og ikke minst tidshorisont. Ser du for deg en tidsbestemt avtale, f.eks at du skal kjøpe ham ut om 10 år? Hva gjør dere om han vil innløse investeringen sin? Anonymkode: fd934...ba3
Traktor Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tenker at det må jo være vinn-vinn her? Hvordan tenker du at han skulle være tjent med dette? 2 1
Akryl Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 Traktor skrev (21 minutter siden): Hvordan tenker du at han skulle være tjent med dette? Prisøkning på eiendom. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 Syns det høres fornuftig ut om broren din også syns det er en god idé. Anonymkode: 2c764...d83
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 Akryl skrev (2 minutter siden): Prisøkning på eiendom. Svært usikker avkastning. Hvis dette skal.være like attraktivt som å kjøpe en utleieleilighet må du i tillegg betale husleie for hans del. Anonymkode: fd934...ba3 2
Schmuhu Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 Jeg hadde unngått det med mindre du har nok EK eller betjeningsevne for å kjøpe ut broren din ved anledning. Da kan det være en grei måte å presse lånet på. Om han krever sin del solgt og du ikke kan overtar, så kan du fort ende opp i en salgs og flytteprosess. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 Akryl skrev (11 timer siden): Prisøkning på eiendom. Ok, og hva med når han vil selge fordi det er mulig å få god pris men du vil la barna vokse opp der? Ville ikke gjort det hvis ikke du kan kjøpe han ut. Da har han mye makt over deg. Jeg har sett dette nesten gå galt i praksis, og det kunne ha ødelagt familien (fordi en ville flytte og selge og den andre ikke). Anonymkode: 6b622...e00 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 Akryl skrev (12 timer siden): Prisøkning på eiendom. Og du går ut fra at det alltid vil være prisøkning? Det har det ikke alltid vært. Anonymkode: 42cf1...15e 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 Ville nå vært veldig sikker på denne broren din om dere skulle ha kjøpt noe sammen for ting kan fort endre seg og man vet aldri helt hva andre sliter med. Plutselig blir du som allerede er i dårlig situasjon i enn verre situasjon. Ville heller gjort alt jeg kunne for å få et lån eller noe slikt. Man har aldri en garanti for at noe ikke endrer seg. Anonymkode: 24a98...569 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 Det ville vel vært en dårlig økonomisk investering. Du vil vel bo der livet ut kanskje? Han kan ikke uten problemer selge og få overskuddet heller. Mulig han vil hjelpe deg med huskjøp, men da for å være snill, ikke som en investering Anonymkode: 227a5...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 Hvorfor skal bror investere i en eiendom han ikke får markedsleie for? For søsterveldedighet? Anonymkode: f36e2...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 Nei, del aldri eiendom med familie. Kommer alltid konflikter senere. Arv, salg, vedlikehold, bruk etc etc. Anonymkode: 271fd...10f 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, del aldri eiendom med familie. Kommer alltid konflikter senere. Arv, salg, vedlikehold, bruk etc etc. Anonymkode: 271fd...10f Dette er nok veldig sant. Ser for meg det kan bli et usunt avhengighetsforhold på sikt også.. og potensielt stor kilde til uenighet. Når man er ung så er det vanlig å flytte flere ganger , (selv med små barn )- behovene endrer seg Anonymkode: 3733b...9a9
newman01 Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 Høres ut som en meget dårlig investeringsmulighet. Man er ikke garantert verdiøkning på bolig, og her skal man kjøpe noe, få eiendomsskatt, formuesskatt, betale renter og betjene lån, husforsikring, og på toppen glede seg over kommunale avgifter og kanskje vedlikeholdskostnader. Alt dette og TS skal ikke betale husleie for å benytte hele huset alene? 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 Han vil ikke tjene på det før dere selger. Hvor lenge planlegger du å bo der? De fleste bruker mer penger på huset, enn det de får igjen ved eventuelt salg. Anonymkode: 0ce89...8af 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 Dere bør isåfall ha en dato for mulig salg. F eks når yngste barnet er 20, da må han få selge, hvis han ønsker, og du kan kjøpe deg noe mindre til kun deg selv. For det er jo ingen investering hvis du skal bo der til evig tid, da kjøper han bare et hus til søsteren sin. Det må være en tidsbegrensing. Altså hvis du ikke skal kjøpe han ut, og det har du vel ikke råd til når huset har økt enda mer i verdi, når du ikke har råd nå? Pluss tidene er skumle, er ikke sikkert det er en lur investering. Anonymkode: 92299...030
Akryl Skrevet 7. november 2023 #18 Skrevet 7. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og du går ut fra at det alltid vil være prisøkning? Det har det ikke alltid vært. Anonymkode: 42cf1...15e Vil gå opp fra dagens nivå da Norge tar i mot titusenvis av flyktninger som vil aldri reise hjem. Behov for flere hjem. Med mindre det ikke er snakk om bygd. Endret 7. november 2023 av Akryl
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #19 Skrevet 8. november 2023 Ts bør betale husleie for den delen broren evt spytter i. So desse nye konseptene eie til leie. Anonymkode: 9b953...f4b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #20 Skrevet 8. november 2023 Øøøh og ellers har alle her valgt å overse at det er bror? Familie det er snakk om?! Tror kanskje en god grunn er at man ville hjelpe sin familie og ikke bare tenke på seg selv først og hva en får ut av det, makan Anonymkode: 3bac5...c9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå