AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Noen som vet? Jeg er ny i gamet og barnet mitt vil være akkurat et år ved barnehagestart. Tenker at det er litt tidlig, så håper jeg kan utsette barnehageoppstart uten å miste plassen. Er det forresten noen som har erfaring med barnehagestart og 1 åring? Anonymkode: c349f...d9c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Ja, det tror jeg ikke skal være et problem. Vi kunne i alle fall betale for plass uten å bruke den uten problemer😊 Vi fikk plass i august og tenker at hun starter etter nyttår en gang! Anonymkode: 6f33f...9c4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 Det er veldig forskjellig fra bhg til bhg. Min ville ikke det, det var barn i kø og da ville de ikke det. Var snakk om ca 2 måneder hvis jeg husker riktig. Med førstefødte begynte når han var 11 mnd, han var ikke klar. Han er en sensitiv type, og de sa det i bhg’en at han ikke trivdes. Andremannen var en helt annen type og det gikk helt fint. Er nok forskjell pp barn og første eller andregsngsforeldre. Anonymkode: 882af...add
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 Vi gjorde det for tjue år siden, betalte fra 1. august og begynte så smått med tilvenning halvannen mnd seinere. Det var riktignok i en privat barnehage. Jeg hadde bare søkt om plass, og så avtalt om oppstart direkte med barnehagen når opptaket er gjort. Anonymkode: 9a0b4...6e4
Klink Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen som vet? Jeg er ny i gamet og barnet mitt vil være akkurat et år ved barnehagestart. Tenker at det er litt tidlig, så håper jeg kan utsette barnehageoppstart uten å miste plassen. Er det forresten noen som har erfaring med barnehagestart og 1 åring? Anonymkode: c349f...d9c Det kan du ☺️
Gnom Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen som vet? Jeg er ny i gamet og barnet mitt vil være akkurat et år ved barnehagestart. Tenker at det er litt tidlig, så håper jeg kan utsette barnehageoppstart uten å miste plassen. Er det forresten noen som har erfaring med barnehagestart og 1 åring? Anonymkode: c349f...d9c Ja det kan du! Sålenge du betaler plassen kan du vente. Jobber som ped. på småbarnsavdeling og har hvert år flere 1 åringer. Mitt tips er brukt god tid på tilvenning & gi korte dager om dere kan den første tiden
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 Veldig forskjellig fra sted til sted! Her vi bor er det så god kapasitet at man ikke trenger betale fra aug en gang, men begynne å betale når man faktisk starter (vi startet i oktober). Anonymkode: ea561...171
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 I barnehagen jeg jobber kan man det. Bare å avtale oppstart med ped.leder/styrer. Vi har hatt barn som har betalt fra august-januar uten å bruke plassen, fordi de ville ha plass hos oss. Anonymkode: 522f9...631
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 Ja, det kan du. Men, prat med styrer i din barnehage om det er ok. Jeg vil tro det vil gå helt fint. Jeg jobber i barnehage, og har hatt mange på tilvenning. Jeg vil anbefale deg å bruke god tid på tilvenningen. Vi bruker så lang tid som barnet trenger, eller som foreldrene har mulighet til å bruke. Det er krise i barnehagesektoren nå. Vi er konstant underbemannet, og det ikke alltid vi klarer å være der på en sånn måte vi ønsker for barna. Det er dessverre den harde fakta. Som mor vil jeg anbefale deg å gi barnet ditt en rolig start. Være der sammen med barnet til barnet har fått en god relasjon til kontaktpersonen deres. La kontaktpersonen leke med barnet ditt, og vær mest i bakgrunnen som en støtte. Etterhvert lar du barnehagen overta, og er borte noen timer. Jeg ville gitt så korte dager som mulig i starten. En myk start er best for alle parter, er min erfaring. Jeg vil anbefale deg å sjekke opp i antall barn på avdelingen til ditt barn. Det skal være minst 3 voksne pr barn under tre år. Mange barnehager bryter dette, og lar det være flere barn på avdelingen, for det de er samlet sett (i hele barnehagen) er nok voksne. Jeg ville også bedt avdelingen om å henge bilder av de ansatte, på en tavle i gangen, hvem som er på jobb den dagen. Da kan dere følge med om det er mye sykdom (ergo mindre voksne på avdelingen) og om det er mange forskjellige vikarer. Når det er sykdom i barnehagen plikter ikke barnehagen å ta inn vikar, før etter 16 dager. I den perioden er det mange barn som ikke har det bra i barnehagen. Så følg godt med som mor. Anonymkode: 5332d...547
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 Klink skrev (55 minutter siden): Det kan du ☺️ Nei, det kan man ikke overalt. Veldig dumt å ikke undersøke dette før man søker på barnehager dersom man ønsker en senere oppstart. Mange barnehager har krav om at man tar i bruk plassen innen en viss tid, ofte er det 3 uker. Så ts, du bør kontakte barnehagene du har tenkt til å søke på å høre hvilken praksis de har. Det er det tryggeste. Anonymkode: d0f69...d2e 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Gnom skrev (56 minutter siden): Ja det kan du! Sålenge du betaler plassen kan du vente. Jobber som ped. på småbarnsavdeling og har hvert år flere 1 åringer. Mitt tips er brukt god tid på tilvenning & gi korte dager om dere kan den første tiden Igjen, nei, man kan ikke nødvendigvis holde av plassen ved å betale. Mange steder er det dårlig barnehagedekning, så man kan ikke holde av en plass i flere måneder. Anonymkode: d0f69...d2e 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 Lite obs: du får ikke kontantstøtte hvis du har en plass du ikke bruker. Mange misforstår dette Anonymkode: 57733...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #13 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, det kan man ikke overalt. Veldig dumt å ikke undersøke dette før man søker på barnehager dersom man ønsker en senere oppstart. Mange barnehager har krav om at man tar i bruk plassen innen en viss tid, ofte er det 3 uker. Så ts, du bør kontakte barnehagene du har tenkt til å søke på å høre hvilken praksis de har. Det er det tryggeste. Anonymkode: d0f69...d2e Åja det trodde jeg. Vi fikk til og med utsette betalingen et par mnd! Anonymkode: f4261...574
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 I Oslo må man ta i bruk plassen inne 30 dager, ellers mister man den. Kommunale barnehager i alle fall. Anonymkode: 7235f...182 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 Vi fikk ikke. Privat barnehage i FUS kjeden. Anonymkode: a0b8d...f75
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 Det varierer. Jeg har barn i barnehage hvor det ikke er greit Anonymkode: b2a55...4c8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 Dette er noe du må sjekke med den enkelte barnehage/kommunen hvis det er kommunalt. Dette varierer veldig, er min erfaring da jeg sjekket det ut. Anonymkode: 91d2c...46c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #18 Skrevet 7. november 2023 Her må man benytte plassen innen to måneder. Anonymkode: 92284...29a
lille..trille Skrevet 7. november 2023 #19 Skrevet 7. november 2023 I Oslo kommune kan plassen kun utsettes en måned. Private barnehager kan ha egne regler, men det er forskjellig for hver enkelt tror jeg. Snakk med barnehagen det gjelder!
Sofakona Skrevet 7. november 2023 #20 Skrevet 7. november 2023 Ring barnehagen og spør. Eneste stedet du får svar . Dumpt om du får plass i en barnehage og mister den for at dere ikke vil begynne i august. Mange har lange ventelister
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå