Gå til innhold

Pris på vare og pris i kasse stemmer ikke overens

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Jeg er blitt veldig oppmerksom på feil når jeg betaler i kasse på matbutikken (KIWI), og i dag opplevde jeg feil igjen - det er bare tre-fire uker siden sist (sist gang var det en annen problematikk). En vare sto med tilbudspris, men da jeg skulle betale for den var det en annen pris i kassen. I stedet for å selge meg den til prisen som sto på hyllen måtte jeg betale prisen som var i kasse, så da valgte jeg å annulere kjøpet i stedet.

Men er det egentlig lov, er det lov å ha én hyllepris og én kassepris, og skal det være opp til meg å passe på at de to stemmer overens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prisene i kassa endres automatisk, og er knyttet til automatisk hyllepris. Der det henger manuelle tilbudsskilt/pappskiøt er disse gyldige, og butikken må gi deg laveste pris. Det er ikke alltid den som sitter i kassa har kompetanse til å få til dette..

Anonymkode: c00ea...1ca

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Prisene i kassa endres automatisk, og er knyttet til automatisk hyllepris. Der det henger manuelle tilbudsskilt/pappskiøt er disse gyldige, og butikken må gi deg laveste pris. Det er ikke alltid den som sitter i kassa har kompetanse til å få til dette..

Av nysgjerrighet, i hva eller hvilket lovverk er det regulert under?

Anonymkode: 902b8...da1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Av nysgjerrighet, i hva eller hvilket lovverk er det regulert under?

Har ikke slått opp, men f.eks markedsføringsloven. De må selge varen til prisen som markedsføres Er et unntak der kunden burde innsett at det var en feil i tilbudet, f.eks kommafeil, men det er ikke saken du spør om.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke slått opp, men f.eks markedsføringsloven. De må selge varen til prisen som markedsføres Er et unntak der kunden burde innsett at det var en feil i tilbudet, f.eks kommafeil, men det er ikke saken du spør om.

Hæ? Markedsføringsloven? Roter du nå? 

Markedsføringsloven sier vell ingenting om hva forbruker har krav på?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Markedsføringsloven? Roter du nå? 

Markedsføringsloven sier vell ingenting om hva forbruker har krav på?

Markedsføringsloven del 2 er om forhold til forbruker.  Jeg har ikke slått opp, men tror det er paragraf 7 som omhandler feilaktig informasjon, herunder pris. Så jeg påstår fortsatt at markedsføringsloven gir forbruker rettigheter. Man kan sikkert også finne rettsregler i annen lovgivning eller forskrifter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette skjer i noen butikker oftere enn andre. Sist jeg opplevde det var når jeg skulle kjøpe 4x sjokolader på tilbud, men betalte full pris for alle 4 sjokoladene. Sjekket etter på at merke og vekt stemte overens med tilbudet og det gjorde det. Burge fulgt med bedre, hadde ikke tatt vare på kvittering. Dette var Europris, men de pleier stort sett være flink.

Endret av frivis
Skrevet

Det skjer titt og ofte i flere butikker synes jeg. Jeg følger alltid med på displayet når varene scannes i kassa, og sier ifra om prisen er feil.
Jeg lurer litt på hvorfor du måtte betale prisen som kom opp i kassa?
Oppdager jeg feil har jeg alltid fått varen til prisen som står på hylla.

Skrevet

Jeg har opplevd det mange ganger, men når vedkommende bak kassa nekter å justere prisen og det er ti mennesker bak meg i kø, orker i hvert fall ikke jeg å be om å få snakke med sjefen. Men jævla irriterende er det, de tjener nok en del på det.

Anonymkode: 2eef5...e4f

Skrevet

Du har rett på å få prisen som står på hylla, evt. på varen, om det ikke er en åpenbar feil, som du burde forstått. 
(F.eks. at noen har tatt en prislapp fra en tilbudsvare ved siden av, og klistret den på EN vare. Da vil det være naturlig å forvente at du forsto at det var en feil.) 

Om butikken har glemt å ta ned tilbudsplakaten fra forrige ukes tilbud, så er det butikkens feil, og ikke din. 

Det er mange butikker som har fått testet grensene for dette og tapt. Kunden skal kunne forholde seg til synlig pris på vare/i butikk, og skal ikke behøve å forholde seg til prisen (som ikke er synlig for kunde) i kassesystemet. 
har butikken priset feil, er det butikkens tap. De kan ikke nekte å selge varen til denne prisen dersom det ikke er åpenbart at kunden burde forstått at den var feil. 

Anonymkode: d4ed6...582

Skrevet

Min lokale coop xtra så sier jeg fra, og de retter alltid opp i det så jeg får prisen som står på varen eller hylla, faktisk. Alltid. 

Anonymkode: 1f980...33d

Skrevet (endret)
Vikarsykepleier skrev (13 timer siden):

Jeg er blitt veldig oppmerksom på feil når jeg betaler i kasse på matbutikken (KIWI), og i dag opplevde jeg feil igjen - det er bare tre-fire uker siden sist (sist gang var det en annen problematikk). En vare sto med tilbudspris, men da jeg skulle betale for den var det en annen pris i kassen. I stedet for å selge meg den til prisen som sto på hyllen måtte jeg betale prisen som var i kasse, så da valgte jeg å annulere kjøpet i stedet.

Men er det egentlig lov, er det lov å ha én hyllepris og én kassepris, og skal det være opp til meg å passe på at de to stemmer overens?

Med så skiftende priser det er på varene, må man forvente at det er feil med ujevne mellomrom.

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
Skrevet

Prisbrikkene i Kiwi blir justert elektronisk, og kan skje flere ganger i løpet av en dag. Det er da ikke alltid like lett å få byttet ut eventuelle plakater med engang da ikke alle butikker har så mange ansatte på jobb. Prisene kan faktisk endre seg fra de plukker varen til den blir skannet i kassen. 

Anonymkode: 6a33c...eb9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min lokale coop xtra så sier jeg fra, og de retter alltid opp i det så jeg får prisen som står på varen eller hylla, faktisk. Alltid. 

Anonymkode: 1f980...33d

Samme her.

Anonymkode: ac1a8...1ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Den lokal avis artikkelen får jeg ikke lest og den fra e24 var fra 2015. Om det var uklart var jeg ute etter oppdatert og riktig lovgivning som regulerer dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...