AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Jeg har ptsd. I dagliglivet fungerer jeg helt fint. Men visse lyder, bevegelser og oppgaver/gjøremål setter meg helt i alarmberedskap hvor kroppen går i panikkangst. Jeg er utrolig empatisk, elsker nærhet, og liker at andre rundt meg har det godt. Jeg har respektabel jobb med høyere utdanning og sitter alene med hus, bil og hytte. Jeg skriver dette for å vise at jeg ikke er en "psyko dame" uten livet på stell. Men psyken er jo likevel langt i fra på topp når triggerene kommer. Er dette veldig turn-off på datingmarkedet? Og når i datingfasen er det akseptabelt å si at man sliter med ptsd? Vil jo ikke unødig skremme bort potensielle beilere, men vil jo ikke lyve heller.. Anonymkode: 61269...49f 1
Survnor Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Kan ikke helt svare for hvordan jeg ville opplevd det på dating, men jeg har ett (veldig) langvarig forhold bak meg med noen som led av PTSD, antageligvis i større grad enn deg, da hun ikke var i jobb. Hun hadde og mye av de samme personlighetstrekkene. Kan godt svare litt for hvordan den opplevelsen var om du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 Survnor skrev (11 timer siden): Kan ikke helt svare for hvordan jeg ville opplevd det på dating, men jeg har ett (veldig) langvarig forhold bak meg med noen som led av PTSD, antageligvis i større grad enn deg, da hun ikke var i jobb. Hun hadde og mye av de samme personlighetstrekkene. Kan godt svare litt for hvordan den opplevelsen var om du ønsker. Ja veldig gjerne 😊 Ts Anonymkode: 61269...49f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er utrolig empatisk, Jeg tenker du bør jobbe litt med traumene dine, så er det alltid litt rart når noen beskriver seg selv slik andre bør beskrive en. Empati, omtanke, snillhet, lojalitet, blant annet, er egenskaper andre ser i oss, ikke som vi skryter av å ha. Anonymkode: 93aae...371
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker du bør jobbe litt med traumene dine, så er det alltid litt rart når noen beskriver seg selv slik andre bør beskrive en. Empati, omtanke, snillhet, lojalitet, blant annet, er egenskaper andre ser i oss, ikke som vi skryter av å ha. Anonymkode: 93aae...371 😅 Godt sagt. Anonymkode: ae366...a50
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 😅 Godt sagt. Anonymkode: ae366...a50 Takk. Og for å kommentere resten bare, det er ikke veldig empatisk å skrive at en selv har høyere utdanning, hytte, bil og hus for å poengtere at en ikke er en "psyko dame" uten livet på stell. Seriøst ts, du bør ta et tak i deg selv. Anonymkode: 93aae...371
Tusjpenn Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk. Og for å kommentere resten bare, det er ikke veldig empatisk å skrive at en selv har høyere utdanning, hytte, bil og hus for å poengtere at en ikke er en "psyko dame" uten livet på stell. Seriøst ts, du bør ta et tak i deg selv. Anonymkode: 93aae...371 Jeg skjønner at ts skriver det sånn. Man blir sett ned på når man har traumer, og man lærer etterhvert å se på seg selv med et skamfullt blikk. Derav behovet for å vise at man er «normal» gjennom ytre faktorer, som egentlig ikke sier så mye om den indre fungeringen. Noen bruker jo jobb for å unngå tankekjør og fasade for å vise at «her er alt på stell». Stå på, ts! 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 Tusjpenn skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner at ts skriver det sånn. Man blir sett ned på når man har traumer, og man lærer etterhvert å se på seg selv med et skamfullt blikk. Derav behovet for å vise at man er «normal» gjennom ytre faktorer, som egentlig ikke sier så mye om den indre fungeringen. Noen bruker jo jobb for å unngå tankekjør og fasade for å vise at «her er alt på stell». Stå på, ts! Hun må jo da finne seg selv og sitt syn på seg. God utdanning, hus, hytte og bil avgjør ikke om man er en psyko dame eller ikke, det er hennes nedlatende syn på seg selv som snakker sånn. Fiks selvtilliten og selvfølelsen din ts, du trenger ikke å selge deg inn som normal for å finne noen, det slår sprekker uansett om du ikke endrer synet ditt på deg selv. Fokuser på et bedre forhold til deg selv før du treffer en mann. Anonymkode: 93aae...371 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 Jobber du med å få behandling for traumene dine? Hvordan du håndterer triggere eller reaksjoner? Tror uansett i en dating fase så kjenner man ikke den andre personen så godt, så greit å vente med slik informasjon til man får en tillitt til den andre. Det er jo ulike grader av pstd, så fort å bli dømt om man sier det på første date. Du er ikke diagnosen din, men du har reaksjoner som du ikke styrer. Hadde dette vært en person med ett brukket bein så er det synlig og man tar automatisk hensyn. Men ettersom dette er usynlig og reaksjonene dine ikke er synlig å se. Så må personen som du går inn i forhold med være klar over den delen. Anonymkode: d1df4...f3e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker du bør jobbe litt med traumene dine, så er det alltid litt rart når noen beskriver seg selv slik andre bør beskrive en. Empati, omtanke, snillhet, lojalitet, blant annet, er egenskaper andre ser i oss, ikke som vi skryter av å ha. Anonymkode: 93aae...371 Så du mener positive ord om seg selv er å skryte... AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hun må jo da finne seg selv og sitt syn på seg. God utdanning, hus, hytte og bil avgjør ikke om man er en psyko dame eller ikke, det er hennes nedlatende syn på seg selv som snakker sånn. Fiks selvtilliten og selvfølelsen din ts, du trenger ikke å selge deg inn som normal for å finne noen, det slår sprekker uansett om du ikke endrer synet ditt på deg selv. Fokuser på et bedre forhold til deg selv før du treffer en mann. Anonymkode: 93aae...371 Mens du mener det er nedlatende ord mot en selv og utrykk for dårlig selvtillitt.. Det er vanskelig å være menneske I dag. Janteloven lenge leve... Anonymkode: 61269...49f 1
Survnor Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja veldig gjerne 😊 Ts Anonymkode: 61269...49f Send meg gjerne en PM (får ikke sendt deg som anonym), er ikke helt komfortabel med å dele så mye av det på åpent fora.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 Jeg har bodd med en som har ptsd, og kommer aldri til å bli sammen med en som har der igjen? Det var ganske hardt, det var kanskje noen andre diagnoser i bildet også. Men det tynga meg veldig. Anonymkode: b0535...3df
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 Jeg har kompleks ptsd og jeg er også svært stolt av at jeg har klart å jobbe meg opp til å skaffe meg respektabel jobb, hus, bil og hytte alene. Det folk som ser oss ikke begriper er at vi har startet ut med minuspoenger utdelt, og at alt vi klarer over null er en bragd som ikke er synlig for andre enn oss selv og (kanskje) vår innerste krets. Min fastlege sa til meg at en med min bakgrunn til vanlig ligger narkoman i grøfta. Så klart er vi stolte av det vi har oppnådd! Så i datingen så anbefaler jeg det å sjekke ut verdisynet til han du dater. Har han innsikt i hva det innebærer å leve med traumer, eller i det minste empati slik at han klarer å sette seg inn i hvorfor folk som tilsynelatende ser helt friske ut ikke feks klarer å fungere i 100%jobb. Og still deg spørsmålet: er han en varm person? Men uansett hadde jeg ikke orket å fortelle noe om diagnose når du fungerer så godt som du gjør, dating nå til dags kan ta evigheter og det kan ta lang tid før dere blir så godt kjent at han kan oppdage noe av symptomene dine. Anonymkode: 73ef5...89a 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min fastlege sa til meg at en med min bakgrunn til vanlig ligger narkoman i grøfta. Så klart er vi stolte av det vi har oppnådd! Jeg har også kompleks ptsd og er ikke det minste stolt over meg selv eller det jeg har oppnådd, tvert imot er jeg fryktelig lei meg på vegne av alle de andre med samme diagnose som ikke fikk marginene på sin side, slik jeg gjorde, og over hvordan de blir behandlet, snakket om og utestengt. «Narkomane i grøfta» burde fått så mye mer respekt enn de får og deres kamp er faen ikke mindre enn min og de er ikke noe svakere enn meg. Når det gjelder dating er jeg ikke interessert i det, men skulle jeg vært det, så hadde jeg lett etter en snill og tålmodig mann som det hadde vært ok å bare være stille sammen med. Hadde ikke snakket om diagnosen min i det hele tatt. Anonymkode: a29af...2df
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har også kompleks ptsd og er ikke det minste stolt over meg selv eller det jeg har oppnådd, tvert imot er jeg fryktelig lei meg på vegne av alle de andre med samme diagnose som ikke fikk marginene på sin side, slik jeg gjorde, og over hvordan de blir behandlet, snakket om og utestengt. «Narkomane i grøfta» burde fått så mye mer respekt enn de får og deres kamp er faen ikke mindre enn min og de er ikke noe svakere enn meg. Når det gjelder dating er jeg ikke interessert i det, men skulle jeg vært det, så hadde jeg lett etter en snill og tålmodig mann som det hadde vært ok å bare være stille sammen med. Hadde ikke snakket om diagnosen min i det hele tatt. Anonymkode: a29af...2df Det jeg prøvde å si noe om er at med den bakgrunnen vi har så er det å oppnå "normale"ting som å få en jobb og klare å stå i den en bragd, som de som har gjennomført livet uten traumeskader ikke evner å forstå. Så det jeg prøvde å formidle til ts er at du må se an hvem du dater, folk flest har ikke peiling, de bryr seg om karriere og status og fine klær og hus, og begriper ikke et fnugg av hvordan det er å slite med ting som går på selve måten man fungerer på som menneske. Og min erfaring med menn er at de ikke er gode på å snakke om det uansett. Ikke er de interesserte, ikke har de noe nytt å komme med rundt verken forståelsen av deg selv eller det å leve med traumer. Det eneste er at de fortolket alt du sier/gjør i konteksten av ptsd-diagnose, noe som blir svært irriterende i lengden. Så jeg ville spart meg sykdomspratet til psykologen eller ei god venninne. Anonymkode: 73ef5...89a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå