Gå til innhold

Dere som bor i blokk, er det lytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grüner skrev (På 6.11.2023 den 20.26):

Da må du søke styret om lov. 

Må ikke søke noe styre om lov til innvendige tiltak så lenge det ikke går på ovn/fyring. En annen ting er jo om det er selveier eller borettslag, i selveier gjør du mer som du vil.

Anonymkode: 57c70...29c

Skrevet

Bor i nybygd flermannsbolig. Hører godt når sønnen til han som bor under løper og hopper rundt på natta. 

Anonymkode: 58bf7...664

Skrevet

Jeg bor ikke i blokk men et koselig  leilighetskompleks borettslag. Jeg hører ikke dem over meg om dem så roper, hører ikke når dem trekker i do. Bare tramping. Dette er bygd i 1991 og har gipsvegger og vanlig tak. Det jeg synes er så rart er at tidligere bodde jeg i en nyere blogg der alt var betong. Jeg hørte dem over meg tisse i toalettet, når dem lo, og når dem skjøv stoler osv... Altså det at folk sier at gamlere bygg er bedre kvalitet enn disse nye sterile stygge kommune byggene tror jeg på nå altså!

Anonymkode: 38b4a...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 19.26):

Jeg bodde i blokk fra jeg var 4 til jeg var 18. Og har siden bodd i minst 6 blokker. 

Min erfaring er at det er veldig stor forskjell fra blokk til blokk. I noen har jeg hørt naboen hoste, i andre har jeg ikke hørt hverken TV, snakking/roping eller noe som helst. 

Anonymkode: 8dcb9...4bb

Har du opplevd at eldre blokker er bedre isolert?

Anonymkode: 38b4a...310

Skrevet

Det er ikke mye forskjell på gamle og nye leiligheter. Gamle blokker kan være bedre lydisolert enn nye.

Anonymkode: da24a...59c

• Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke mye forskjell på gamle og nye leiligheter. Gamle blokker kan være bedre lydisolert enn nye.

Anonymkode: da24a...59c

Bor i en blokk som ble bygd i 1969 og det er overraskende lite lytt, syns jeg. Akkurat på badet hører jeg om det suser i rørene, om naboen tar en dusj. Hører også om noen har fest i en av leilighetene med vegger mot min, om noen driller i veggene, og om naboen rett over mister noe tungt i gulvet. Det er omtrent det. 

Anonymkode: a9dd9...a57

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor i en blokk som ble bygd i 1969 og det er overraskende lite lytt, syns jeg. Akkurat på badet hører jeg om det suser i rørene, om naboen tar en dusj. Hører også om noen har fest i en av leilighetene med vegger mot min, om noen driller i veggene, og om naboen rett over mister noe tungt i gulvet. Det er omtrent det. 

Kan være at du bare er heldig med naboene også. Jeg hører veldig lite fra han som bor under meg, men når sønnen kommer på besøk i helgene, så blir lydnivået noe helt annet. Han tramper mye mer, roper, og slenger i dører. 

Anonymkode: b9ab8...569

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig lytt her også. Hører nabodamen ved siden av rope og kjefte på mann og barn døgnet rundt. Hører de hoster, hører naboen over når hun sitter på do, og naboen under når hun setter på kaffemaskinen. For meg er dette en del av det og bo i blokk, og det har en viss trygghet og sjarm over seg. 

Aner ikke hvordan det er i forhold til lydisolering, men kan tenkes at du blir vant til lydene altså😏

Skrevet

Bor i en blokk fra 2007, hører veldig lite. Hører ingenting fra de ved siden av eller under.

Han som bor over meg hører jeg littegrann (svakt) fra: når han spiller instrument, når han mister noe i gulvet, når hunden løper (?) rundt (vet ikke helt hva den gjør, men av og til hører jeg litt fra den), når han støvsuger (antar at det er dette han gjør).

Dette er veldig sjelden, og veldig svakt. Så jeg er kjempefornøyd med isoleringen her. Men jeg er glad for at det ikke bor barn over meg, vil tro at trampelyder hadde vært uutholdelig. Barn løper jo hele tiden. Og f.eks kaste klosser på gulvet. 

Anonymkode: 4970e...901

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Kan være at du bare er heldig med naboene også. Jeg hører veldig lite fra han som bor under meg, men når sønnen kommer på besøk i helgene, så blir lydnivået noe helt annet. Han tramper mye mer, roper, og slenger i dører. 

Det er såklart mulig. Har en familie med småbarn vegg i vegg, en pensjonist under meg, og en skilt mamma med tenåringsdatter over meg. Har småbarn selv som springer og hopper rundt, så regner med at naboen under oss hører oss bedre, men hun klager i alle fall ikke. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er såklart mulig. Har en familie med småbarn vegg i vegg, en pensjonist under meg, og en skilt mamma med tenåringsdatter over meg. Har småbarn selv som springer og hopper rundt, så regner med at naboen under oss hører oss bedre, men hun klager i alle fall ikke. 

Hvis hun er gammel så er hun kanskje tunghørt. Neida :ler:

Noen trives også med å høre lyder, særlig hvis de er ensomme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...