Gå til innhold

Dere som bor i blokk, er det lytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss er det kun lytt nedover, og vi bor på toppen, så gir litt faen egentlig. Stille som i graven fra naboene, men godt mulig ikke de synes det samme om oss.

Anonymkode: c5ae2...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Akkurat nå hører jeg naboene hoste og le. Ikke bra. Selv har jeg covid og hoster som en kråke, så da hører de nok meg og. Ganske irriterende at det er så lytt, selv om det ikke er noe å klage på. Er det enkelt å lydisolere ene veggen som er mot leiligheten  til naboen? Hva koster det ca? 

Anonymkode: a2126...8c0

Det vil dessverre ikke hjelpe så mye, lyd bærer gjennom gulv og tak også, selv fra naboen fra siden.

Men du kan isolere så mye du vil uten å søke styret om lov.

Skrevet

Kan høre naboen over meg som går frem og tilbake, men ikke akkurat en stor plage

Anonymkode: 259fc...a4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hos oss er det kun lytt nedover, og vi bor på toppen, så gir litt faen egentlig. Stille som i graven fra naboene, men godt mulig ikke de synes det samme om oss.

Hvorfor vil du ikke være et bedre menneske mot andre?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde en nabo i blokk som jeg kunne høre gå rundt i leiligheten. Hørte også glass bli satt inn til veggen og fiselyder i glasset

Anonymkode: b551a...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde en nabo i blokk som jeg kunne høre gå rundt i leiligheten. Hørte også glass bli satt inn til veggen og fiselyder i glasset

Fiselyder i glasset?

Anonymkode: f7abe...2d0

• Liker 3
Skrevet

Bor i en blokk fra 60-tallet. Man hører alt som skjer i leilighetene rundt seg. Bygget er av betong, som jo bærer lyd veldig godt.

Har tidligere bodd i et leilighetskompleks fra 2014. Det var også veldig lytt!

Det som derimot ikke var lytt, var da jeg bodde i en gammel bygård fra 1890 (to forskjellige, faktisk). Der hørte jeg aldri naboene. Kanksje fordi bygget er laget av mur og ikke betong..? 

Anonymkode: 42b0c...ebc

• Liker 1
Skrevet
Blåttvann skrev (23 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke være et bedre menneske mot andre?

Prøver, men man skal også leve som normalt. Lister meg ikke rundt hjemme, men har også sjeldent fest. Vanlige "brukslyder" må de regne med.

Gjest Arne_Toholt
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fiselyder i glasset?

Anonymkode: f7abe...2d0

Hvis man setter et glass inntil veggen og fiser i det så forsterkes lyden på andre siden. Gammelt triks.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer ikke. Jeg har bodd i bygg fra 2010 og fra 2016, og jeg kunne høre naboen nyse og snorke. 

Anonymkode: b9ab8...569

Blokka her er fra 1970 hører ikke naboer. 

Anonymkode: e8c8e...f36

Skrevet
Arne_Toholt skrev (28 minutter siden):

Hvis man setter et glass inntil veggen og fiser i det så forsterkes lyden på andre siden. Gammelt triks.

Hvilken vei må man sette glasset?

Skrevet

Har naboer over, under og vedsiden av meg. Hører ingenting 🙂 Blokk fra 60-tallet. 

Skrevet

Hører svært sjeldent noe, utenom når de har fest. Gammelt trebygg fra 50-tallet.

Grüner skrev (21 timer siden):

Da må du søke styret om lov. 

Det er ganske sjeldent lydisolering krever noe som helst godkjenning... Å lekte ut en vegg og fylle med isolasjon er ikke så stort inngrep at det krever godkjenning.

De fleste bryr seg fint lite om hva andelseiere gjør innad, med mindre det er endringer i romløsninger, og/eller bærende konstruksjoner.

Anonymkode: 2f58c...c58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvilken vei må man sette glasset?

Vi brukte glass mot vegen for å lytte på naboene når de hadde sex, når vi var tenåringer.

Skrevet
1 hour ago, mjau87 said:

Har naboer over, under og vedsiden av meg. Hører ingenting 🙂 Blokk fra 60-tallet. 

Heldig med naboene

Anonymkode: b9ab8...569

Skrevet

Bygg fra 2003, hører absolutt ingenting.

Anonymkode: cc450...de8

Skrevet

Her hører vi veldig godt. Trekk i do ovenfra, alt som skjer på gulvet over meg, barn som løper, kjører lekebil, skriking og så høres det ut som at de driver cateringfirma fra hjemmet, mye banking av kjøkkenutstyr. Tidligere nabo der hørte vi pulingen fra. Under hører jeg krangling og hund som bjeffer. Så hører jeg heisen og vaskedama i trappoppgangen, snakking i gangen utenfor. Hører ikke noe fra siden, men har hatt samme nabo der i 10 år og det er en alenemor med sønn og de har alltid vært veldig stille, så mulig jeg hadde hørt hvis det var en mer bråkete nabo. 

Anonymkode: ed2f3...6f2

Skrevet

Tomannsbolig vegg i vegg og hører masse. Helt uutholdelig. Det er flere etasjer, så ikke like lett å isolere. 

Anonymkode: 2e4f3...aaa

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her hører vi veldig godt. Trekk i do ovenfra, alt som skjer på gulvet over meg, barn som løper, kjører lekebil, skriking og så høres det ut som at de driver cateringfirma fra hjemmet, mye banking av kjøkkenutstyr. Tidligere nabo der hørte vi pulingen fra. Under hører jeg krangling og hund som bjeffer. Så hører jeg heisen og vaskedama i trappoppgangen, snakking i gangen utenfor. Hører ikke noe fra siden, men har hatt samme nabo der i 10 år og det er en alenemor med sønn og de har alltid vært veldig stille, så mulig jeg hadde hørt hvis det var en mer bråkete nabo. 

Blokk fra 98-99. 

Skrevet (endret)

Jobbet på et vertikaltdelt hus en gang (BW) og lydisolering av veggen mellom boenhetene. Etter at veggen var kledt igjen med isolasjon gikk jeg rundt hele "karmen" med fugemasse for å stoppe/stagge "luften" slik at den ikke kunne vandre fritt mellom boenhetene. Dette var før montering av gipsplater. Akkurat dette hjelper til dels mye på lydisoleringen. Når du hører naboene gå/bevege seg kalles dette "trinnlyd" og er veldig vanskelig å isolere helt bort. Men lyder fra tv, musikk, prat og festing er enklere å isolere seg mot. Min teori er at jo eldre blokken er jo tørrere er betongen, og trinnlyder vandrer lettere...dessverre. Bare tull at man må søke om å pusse opp/lydisolere.

Bor i blokk som er nærmere 65 år gammel. Her er dessverre veldig lytt, så man er prisgitt naboene sine og boevnen deres.

Tenker du å senke taket og lydisolere i samme slengen er lydbøyler populært å benytte seg av.

https://www.rockwool.com/no/produkter-og-konstruksjoner/produkter/byggisolasjon/lydboyle/

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...