AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #21 Skrevet 15. november 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: https://norbi.no/starte-med-birokt/kan-jeg-importere-bier/ Anonymkode: 5fd36...666 Wow jeg er ikke TS men dette var svært byråkratisk regelverk. Dette må være direkte resultat av lobbyvirksomhet fra bonder som ønsker å tjene mer penger på bier og honning. Ja, fremfor å tenke på bienes helse. Men, TS kjøper fra Sverige og til Oslo, så det er helt sikkert kortreiste bier som er unntatt mange av de reglene som er listet der. Anonymkode: be900...53c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #22 Skrevet 15. november 2023 Du er, dessverre, ikke nødt til å diskutere dette med naboene. Det er sterkt oppfordret å gjøre det, men ikke noe krav. Min nærmeste nabo har bier. Dette er eneboligstrøk i forstad til Bergen. Uansett hvor på tomten han hadde plassert biene sine, ville de enten vært nær en nabo sin hage, eller nært veien der folk må gå. Han har valgt å plassere dem så nært mitt hus som mulig.. Og da også nært veien. Det er dritt. Skikkelig, skikkelig dritt. For det er ikke som om disse biene holder seg bare til kuben sin. Det var helt håpløst å få spise ute i hele sommer. Det aulet av bier som kom og skulle fly bortpå maten vår. Ungene hylte og grein og ble redde. Kjempekos for hele familien.. Det kommer masse, masse bier inn i huset vårt. Og igjen: ungene hyler og er redde... og jeg er ikke fan av bier i huset jeg heller. Vi har opplevd at de har svermet, altså at titusener av bier har slått seg ned i epletreet RETT utenfor kjøkkenvinduet vårt, så vi ikke kunne ha noen vinduer åpne, og ei heller kunne bruke hagen i to dager. Det har også vært så mange bier som har virret omkring i gaten at det har vært vanskelig å få ungene med seg til bhg - de har vært livredde får å gå gjennom bie-skyen.. Jeg skjønner ikke hvorfor det er lov med bier i tettbygd strøk. Anonymkode: 3da5f...d5e 1 3
Huldra-78 Skrevet 15. november 2023 #23 Skrevet 15. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Wow jeg er ikke TS men dette var svært byråkratisk regelverk. Dette må være direkte resultat av lobbyvirksomhet fra bonder som ønsker å tjene mer penger på bier og honning. Ja, fremfor å tenke på bienes helse. Men, TS kjøper fra Sverige og til Oslo, så det er helt sikkert kortreiste bier som er unntatt mange av de reglene som er listet der. Anonymkode: be900...53c Det har noe med at her i Norge har vi sluppet unna med sykdommer som dessverre ødelgger mye ellers i verden. Så hvorfor skal vi da bare sitte helt stille og ikke oppfordre andre som vil starte opp med bier til å gjøre det på en skikkelig måte? Google Biepest i Skåne, så kan man jo tenke sitt Det er levende individer, de trenger stell og den som skal stelle dem må ha kunnskap til å gjøre dette rett. Seriøse birøktere kjøper bier fra andre sertifiserte birøktere i Norge. Endret 15. november 2023 av Huldra-78 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #24 Skrevet 27. november 2023 Ok så: Biekubene kom på fredag og jeg avtalte med bierøkteren i Sverige å komme opp og hente biene. Jeg kjørte opp på lørdag og tilbrakte dagen på hotel. I går var jeg hos bierøkteren og hentet første "batchen" med bier. Hadde de i bagasjerommet og tenkte at jeg var i gang. Så feil kan man ta... På grensa ble jeg stoppa i tollen. De stilte masse spørsmål om biene og skrev ned det jeg svarte. Jeg svarte på det jeg kunne, men de var usikre selv. Det endte med jeg måtte sitte i bilen i over en time mens de hørte med bieforeningen i Norge om hva som er lov. Til slutt kom det en tollvakt ut og sa at han dessverre var nødt til å konfiskere alle biene. Det var de penga rett ut av vindu... Drømmen lever videre men neste gang skal jeg se om jeg finner noen i Norge. Anonymkode: ba190...a54
newman01 Skrevet 27. november 2023 #25 Skrevet 27. november 2023 Hvordan fikk du ikke med deg at det ikke er lov til å importere bier til Norge? 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #26 Skrevet 27. november 2023 newman01 skrev (1 time siden): Hvordan fikk du ikke med deg at det ikke er lov til å importere bier til Norge? Jeg bestemte meg for å bare følge mitt hjerte. Tenkte ikke så mye liksom. Jeg er ikke så glad i å lese lover og regler, følger heller mitt morale kompass. Men jeg har lært, det skal sies. Jeg har lært mye av denne bomturen. Anonymkode: ba190...a54
newman01 Skrevet 27. november 2023 #27 Skrevet 27. november 2023 Men man kan jo ikke bare importere dyr som man vil. I de fleste tilfeller er de reglene der av en grunn. Biepest, rabies, salmonella og alt det andre ikke fullt så bra er vi i Norge i stor grad skjermet for, mye takket være strenge importregler. Og da er det dumt om ting går til helvete kun fordi folk vil følge hjertet sitt og gjøre som de vil, selv når de er informert om at det ikke er lov 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #28 Skrevet 12. desember 2023 Nå har jeg avtalt å hente bier hos en røkter i Troms. Jeg skal kjøre opp og er litt nervøs for den lange turen, men hva gjør man ikke for biedrømmen.. Dette blir starten på et morsomt eventyr! Gleder meg til å smake den første honninga. Anonymkode: ba190...a54
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #29 Skrevet 12. desember 2023 Og jeg er glad jeg ikke er naboen din. For du burde vel strengt tatt ha sendt ut nabovarsel før du starter med bier i hagen. Anonymkode: 6eef1...90c
Baktus2024 Skrevet 12. desember 2023 #30 Skrevet 12. desember 2023 en fordel med å ha dem i hagen og det er at du kan ha tilsyn med dem..å sette de i utmarken etter lynghonning så forsvinner dem..kuber blir stjålet over en lav sko her til lands.. er forøvrig ikke så sikker på om naboene vil være like begeistret..spesielt ikke hvis de har barn som liker å leke i hagen..de stikker hvis man kommer bort i dem og det gjør nesten like vondt som vepsestikk..jeg har erfaring med begge deler..bia ved at jeg satt på plenen og lente meg bakover og tok meg for..det var det som skulle til..der satt en bie på en liten hvit blomst og stakk i selvforsvar og døde...vepsen satte seg på håndtaket på bæreposen og ble stående med brodden rett inn i håndflata..var akkurat like fælt som det høres ut... så godt råd..tips naboen om at det kommer noen tusen bier rundt dem snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå