AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Jeg ønsker å begynne med bee keeping. Jeg så en video på youtube om en som begynte med det og prøvet og feilet litt og fikk over 50 kg honning til slutt. Det er bare 1 problem... jeg bor i by. Ikke midt i bykjernen, vi har en liten hage og sånn, men det er mange naboer rundt. Er dette noe som lar seg gjøres? Må jeg sifra til naboene på forhånd? Anonymkode: ba190...a54 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 Det lar seg fint gjøre. Du må uansett sette ut bikubene, etter avtale med grunneier, for å samle inn ulike typer honning. Anonymkode: 59501...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det lar seg fint gjøre. Du må uansett sette ut bikubene, etter avtale med grunneier, for å samle inn ulike typer honning. Anonymkode: 59501...3a0 Det er heldigvis jeg og gubben som eier tomta, så den saken skal være biff. Anonymkode: ba190...a54
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er heldigvis jeg og gubben som eier tomta, så den saken skal være biff. Anonymkode: ba190...a54 Nå tenkte jeg ikke på tomta der du bor. Vi setter kubene i skogen for å samle en type honning, i en eplehage for en type honning (og bidra til pollinering). Kubene flyttes mange ganger i løpet av en sesong. Anonymkode: 59501...3a0 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå tenkte jeg ikke på tomta der du bor. Vi setter kubene i skogen for å samle en type honning, i en eplehage for en type honning (og bidra til pollinering). Kubene flyttes mange ganger i løpet av en sesong. Anonymkode: 59501...3a0 På videoen hadde han bare biekuben i hagen og det latet til å funke bra. Biene fløy for å se etter blomster selv, litt sånn frittgående bier, og kom hjem for å lage honning. Noen av biene forsvant da han var uheldig og fikk en dronning for mye, but you can't win them all I guess. Så noe sånt vi ser for oss også. Mer frittgående på en måte. Anonymkode: ba190...a54
Huldra-78 Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 Det første du skal gjøre, er å finne en seriøs birøkter i nærheten av deg. Og så lærer du det grunnleggende, før du i det hele tatt kjøper egne Bi-folk. Du må bla vite hvordan du skal unngå sverming, for tro meg, du kommer til å få sinna naboer, om de utsettes for sverming fra dine kuber. Så skal du også ha plass til å lagre alt utstyret, og plass til å slynge honningen. Og også vite hvordan du skal behandle honningen etter slynging. Du kan ha bier i din egen hage, men for guds skyld, snakk med naboene rundt deg! 5 1
Mt3 Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Du er jo avhengig av å bo i ett område der det er mange hager med masse god pollen til enhver tid. Også er du absolutt avhengig av at naboene er bievennlige, så du ikke satser stort mens de setter opp feller og går over til stein/gress hager.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 Huldra-78 skrev (19 minutter siden): Det første du skal gjøre, er å finne en seriøs birøkter i nærheten av deg. Og så lærer du det grunnleggende, før du i det hele tatt kjøper egne Bi-folk. Du må bla vite hvordan du skal unngå sverming, for tro meg, du kommer til å få sinna naboer, om de utsettes for sverming fra dine kuber. Så skal du også ha plass til å lagre alt utstyret, og plass til å slynge honningen. Og også vite hvordan du skal behandle honningen etter slynging. Du kan ha bier i din egen hage, men for guds skyld, snakk med naboene rundt deg! Takk for nyttig info og tips! Tenker bare å drive med småskala for kosens skyld så krysser fingra. Anonymkode: ba190...a54
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 Mt3 skrev (13 minutter siden): Du er jo avhengig av å bo i ett område der det er mange hager med masse god pollen til enhver tid. Også er du absolutt avhengig av at naboene er bievennlige, så du ikke satser stort mens de setter opp feller og går over til stein/gress hager. Er endel områder med blomster i nærheten, så det blir nok ikke noe problem hvis noen asfalterer litt her og der. Men takk for nyttig info! Anonymkode: ba190...a54
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Jeg kjente ei som hadde bier på taket på en blokk på Carl Berner. Så det er mulig. Anonymkode: be900...53c 1
Huldra-78 Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for nyttig info og tips! Tenker bare å drive med småskala for kosens skyld så krysser fingra. Anonymkode: ba190...a54 Tja, du kan ikke regne med at seriøse birøktere vil selge bifolk til deg sånn helt uten videre. De vil nok kreve at du går kurs først. Du bør først finne ut om du faktisk takler å jobbe med biene, de skal ha stell gjennom hele sesongen. Du må bla sjekke kubene hver tiende dag gjennom hele sommeren. Så ikke planlegg lang ferie, med mindre du har noen som kan se etter biene for deg 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #13 Skrevet 6. november 2023 Huldra-78 skrev (14 minutter siden): Tja, du kan ikke regne med at seriøse birøktere vil selge bifolk til deg sånn helt uten videre. De vil nok kreve at du går kurs først. Du bør først finne ut om du faktisk takler å jobbe med biene, de skal ha stell gjennom hele sesongen. Du må bla sjekke kubene hver tiende dag gjennom hele sommeren. Så ikke planlegg lang ferie, med mindre du har noen som kan se etter biene for deg Biebestefar og biebestemor har sagt at de kan ta noen vakter når vi er på ferie. Har sagt at de må nappe ut bitene når det kommer med dronningegg og sånn, sånn at biene ikke stikker av med den nye dronninga. Parasittsjekk og sånn tar jeg meg av. Lærte trikset med å male en plate hvit og legge den under kuben. Også male en prikk på dronningen etter hvilket år den er født. Så i praksis har jeg hatt kurs, bare ikke på papiret. Men jeg tror jeg har så gode forutsetninger som jeg kan få for å sette i gang. Anonymkode: ba190...a54
Gjest Menelaos Skrevet 6. november 2023 #14 Skrevet 6. november 2023 (endret) Går fint an å være birøkter i byen. Endret 6. november 2023 av Menelaos
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #15 Skrevet 6. november 2023 Pappa var birøkter i mange år og hadde flere bikuber stående i boligfeltet. De ble flyttet på ettersom hvilken sesong det var, men i sommermånedene var de hjemme hos oss. På høsten var de på fjellet/ skogen der det var lyng. Sykt god honning som han slynget i eget slyngerom utenfor garasjen 😋❤️ Han var med i et birøkterlag som hadde treff gjennom året. Jeg var med på grillfester og på marked og sånn. Det var kjekt!! Anonymkode: 96096...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #16 Skrevet 6. november 2023 Du bør kanskje sjekke med Mattilsynet hva som skal til for å holde bier? Det er vel med de som alle andre dyr, at det stilles krav til både område og eier. Anonymkode: 6fa53...45a 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #17 Skrevet 7. november 2023 Man bør også se på status til ville pollinatorer i området man setter kuben. Urørt natur, kartlagte sårbare arter, lite pollen eller lignende så bør man unngå. https://kolstadmagnus.no/journalistikk/det-er-blitt-trendy-a-redde-biene-det-er-darlig-nytt-for-miljoet/ Anonymkode: 22e0c...f07 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #18 Skrevet 7. november 2023 Biene vil fly ut og opp, så du skal ikke mange meter unna kuben før man ikke merker at det er en kube der. MEN biene liker ikke at det går noen (jeg tror det er) i en omkrets på rundt fem meter fra kubeåpningen, og det kan bli et problem hvis du har liten tomt i tettbygd strøk. Med mindre tomta di åpner ut mot en skog, åkerkant eller lignende. Ellers vil det gå ut over bruken av tomta for både deg og muligens naboer. Vi droppet bier i hagen pga det. Det er endel jobb, og det er endel feller man kan gå i. Snakker av erfaring her. Du bør virkelig skaffe deg en mentor! Anonymkode: bfb0d...953 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #19 Skrevet 14. november 2023 Da har dagen kommet. Jeg har lest igjennom alle svarene deres og tatt de med i ettertanken. I dag bestilte jeg biekuber og avtalte å hente en koloni av en bierøkter i Sverige når biekubene kommer. Noen ting i livet må man ikke tenke gjennom, bare føle og gjøre. Jeg vurderer å starte biedagbok på kvinneguiden hvis det er interesse for det? Kanskje på youtube på sikt? Takk for svar folkens! Anonymkode: ba190...a54 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da har dagen kommet. Jeg har lest igjennom alle svarene deres og tatt de med i ettertanken. I dag bestilte jeg biekuber og avtalte å hente en koloni av en bierøkter i Sverige når biekubene kommer. Noen ting i livet må man ikke tenke gjennom, bare føle og gjøre. Jeg vurderer å starte biedagbok på kvinneguiden hvis det er interesse for det? Kanskje på youtube på sikt? Takk for svar folkens! Anonymkode: ba190...a54 https://norbi.no/starte-med-birokt/kan-jeg-importere-bier/ Anonymkode: 5fd36...666 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå