Gå til innhold

Helt i kjelleren etter Fsh-svar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg telefon fra sykehuset om at FSH var på 12 og AMH var på 16. De skulle ringe meg tilbake denne uka. Jo mer jeg leser jo flere ganger ser jeg at man ofte ikke en gang får IVF ved så høye fsh verdier 😭 På flere av klinikkene i utlandet er grensa 9… Men referanseområdet på fsh er mellom 1-13, så kan det være «innafor» men samtidig for høyt til å få behandling? Er så lei meg nå 😭 Er 28 år, aldri vært gravid.

Anonymkode: 3d58a...981

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva var østradiol? 

Anonymkode: 4d50d...450

Sjekket nå. 0,11. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går fikk jeg telefon fra sykehuset om at FSH var på 12 og AMH var på 16. De skulle ringe meg tilbake denne uka. Jo mer jeg leser jo flere ganger ser jeg at man ofte ikke en gang får IVF ved så høye fsh verdier 😭 På flere av klinikkene i utlandet er grensa 9… Men referanseområdet på fsh er mellom 1-13, så kan det være «innafor» men samtidig for høyt til å få behandling? Er så lei meg nå 😭 Er 28 år, aldri vært gravid.

Hei! Jeg hadde også FSH på 12 når jeg var 28 og ble veldig sjokkert.. Men du må ikke henge deg opp i det tallet, for det kan variere fra syklus til syklus. Neste gang jeg tok blodprøver hadde jeg en FSH på 5 feks. Det finnes sykluser med gode og dårlige egg 😄 nå er jeg 30 og er naturlig gravid, så det er fullt mulig. Og gynekologen på Medicus sa at det var innenfor normalen, hun reagerte ikke så mye på det tallet.. fikk fortsatt starte med IVF. 

Anonymkode: 28b3a...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei! Jeg hadde også FSH på 12 når jeg var 28 og ble veldig sjokkert.. Men du må ikke henge deg opp i det tallet, for det kan variere fra syklus til syklus. Neste gang jeg tok blodprøver hadde jeg en FSH på 5 feks. Det finnes sykluser med gode og dårlige egg 😄 nå er jeg 30 og er naturlig gravid, så det er fullt mulig. Og gynekologen på Medicus sa at det var innenfor normalen, hun reagerte ikke så mye på det tallet.. fikk fortsatt starte med IVF. 

Så godt å høre, tusen takk for svar ❤️ jeg får sikkert mer info denne uka men det virket så svart/hvitt på nettet angående høy fsh så ble livredd her 😥

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/

Her står det at fsh kan bare vurderes imens østradiol er lav (mellom 0,07 og 0,10 nmol/L)

Anonymkode: 4d50d...450

Takk for svar ❤️ Tatt på syklusdag 2 så vet ikke hva som har skjedd da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde fsh mellom 12-16 på de blodprøvene jeg tok. Var aldri noe snakk om at jeg ikke skulle få IVF :) Men ble gravid på egenhånd :) 

Anonymkode: b6bef...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde fsh mellom 12-16 på de blodprøvene jeg tok. Var aldri noe snakk om at jeg ikke skulle få IVF :) Men ble gravid på egenhånd :) 

Anonymkode: b6bef...81e

Snakket med klinikken i dag.. De vil ha nye prøver neste måned og hvis verdien fortsatt er 12 og over får jeg ikke behandling 😭😥

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakket med klinikken i dag.. De vil ha nye prøver neste måned og hvis verdien fortsatt er 12 og over får jeg ikke behandling 😭😥

Hva slags klinikk er det TS? Er det offentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva slags klinikk er det TS? Er det offentlig? 

Ja, det er på Riksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De der blodprøvene er jo bare tull. Jeg hadde amh på 1. ble gravid på egenhånd noen måneder etterpå og har nå en 3 mnd gammel baby… 

Anonymkode: d9942...b60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De der blodprøvene er jo bare tull. Jeg hadde amh på 1. ble gravid på egenhånd noen måneder etterpå og har nå en 3 mnd gammel baby… 

Enig.. men de sa at de måtte sette grensen et sted og vurdere de der det var en «overveiende sannsynlighet» for graviditet 😥 Jeg har også fjernet begge eggstokker så vil ikke bli gravid på egenhånd. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var på Riksen sjekket de aldri FSH. Er dette nytt for å sile ut folk?

Jeg har hørt at hvetegress kan hjelpe på fsh-verdiene. Jeg tar det i smoothie så smaken blir litt borte. 

https://www.google.com/search?q=fsh+weat+grass&oq=fsh+weat+grass&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDMwNjJqMGo3qAIAsAIA&client=ms-android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Anonymkode: 85eb0...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Enig.. men de sa at de måtte sette grensen et sted og vurdere de der det var en «overveiende sannsynlighet» for graviditet 😥 Jeg har også fjernet begge eggstokker så vil ikke bli gravid på egenhånd. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå

Syns det er urimelig av dem med tanke på din unge alder. Hvis du ikke får hjelp offentlig så kan du vurdere privat om du har råd.. der får du starte IVF selv med høye fsh verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Syns det er urimelig av dem med tanke på din unge alder. Hvis du ikke får hjelp offentlig så kan du vurdere privat om du har råd.. der får du starte IVF selv med høye fsh verdier. 

Jeg mente selvfølgelig eggledere (som jeg har fjernet) og ikke eggstokker 🫣 må nok vurdere privat, men er litt motløs nå.. De sa også at man ofte må ha mange forsøk med høy fsh og dette kan jo bli fryktelig dyrt. De svartmalte veldig så det var ikke så lett å plukke ut noe positivt å ta med seg videre.. 

Takk for tips om hvetegress over her ❤️🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mente selvfølgelig eggledere (som jeg har fjernet) og ikke eggstokker 🫣 må nok vurdere privat, men er litt motløs nå.. De sa også at man ofte må ha mange forsøk med høy fsh og dette kan jo bli fryktelig dyrt. De svartmalte veldig så det var ikke så lett å plukke ut noe positivt å ta med seg videre.. 

Takk for tips om hvetegress over her ❤️🌹

Du kan prøve sink og selen og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riksen (og de andre offentlige sykehusene) er temmelig strikse og siler bort mange uten særlig om og men. Jeg hadde selv høye fsh-verdier, slapp så vidt gjennom nåløyet på Riksen, og hadde tre elendige forsøk der. Jeg gikk privat, og ble gravid med tvillinger på første forsøk/første fryseforsøk.

Lykke til! 

Anonymkode: 2dd2f...95b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke om egen effekt av hvetegress på FSH. Jeg har sunket min fra 23 til 11 ved å spise det hver dag. En spiseskje i smoothie. Gi det et par-tre måneder.

Høy FSH får man også ved dobbel eggløsning og en del andre ting, du må ikke la de avvise deg på bakgrunn av én måling eller to.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Riksen (og de andre offentlige sykehusene) er temmelig strikse og siler bort mange uten særlig om og men. Jeg hadde selv høye fsh-verdier, slapp så vidt gjennom nåløyet på Riksen, og hadde tre elendige forsøk der. Jeg gikk privat, og ble gravid med tvillinger på første forsøk/første fryseforsøk.

Lykke til! 

Anonymkode: 2dd2f...95b

Gratulerer så mye, så bra at det gikk ❤️🌹 Kan jeg spørre hva verdien din var på siden du akkurat slapp gjennom..? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skrev ikke om egen effekt av hvetegress på FSH. Jeg har sunket min fra 23 til 11 ved å spise det hver dag. En spiseskje i smoothie. Gi det et par-tre måneder.

Høy FSH får man også ved dobbel eggløsning og en del andre ting, du må ikke la de avvise deg på bakgrunn av én måling eller to.

Wow! Det var jo virkelig stor forbedring 😳 Tusen takk for tips, det må helt klart sjekkes ut 🌹De vil vente og se til neste syklus, men hvis den ikke er lavere er det «ingen kjære mor».. Rart at de er så strenge når det er allmen kjent at det er så mange ting som spiller inn på verdiene 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gratulerer så mye, så bra at det gikk ❤️🌹 Kan jeg spørre hva verdien din var på siden du akkurat slapp gjennom..? 

Wow! Det var jo virkelig stor forbedring 😳 Tusen takk for tips, det må helt klart sjekkes ut 🌹De vil vente og se til neste syklus, men hvis den ikke er lavere er det «ingen kjære mor».. Rart at de er så strenge når det er allmen kjent at det er så mange ting som spiller inn på verdiene 😥

Men dette er sikkert en prøve du kan betale for selv på Volvat etterpå? For å følge med om det går ned?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...