Gå til innhold

Vektøkning etter p-pille slutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sluttet med p-pillen for ett år siden, på den tiden har jeg lagt på meg 18 kg. Fra normalvektig til overvektig. Fastlegen virker ikke å bry seg når jeg sier jeg ikke klarer å gå ned i vekt igjen. Selv om jeg nå står i fare for livsstilssykdommer på sikt. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre? Har prøvd de siste par månedene å gå ned i vekt, men det rikker seg ikke! 

Er det noen som har erfaring med dette med p-pille å vektøkning ved seponering? Hva funket for dere? 

Anonymkode: d58ff...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sluttet du på p-pillen? Jeg gikk også opp 18 kilo når jeg sluttet på p-pillen… 👶🏼

Anonymkode: 33d44...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor sluttet du på p-pillen? Jeg gikk også opp 18 kilo når jeg sluttet på p-pillen… 👶🏼

Jeg og samboer ønsker oss barn på sikt - tenkte at det var lurt å stoppe opp i god tid slik at kroppen fikk stabilisert seg 🙂 

Ååj, klarte du å gå dem ned igjen?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går man opp i vekt når man slutter på p-piller?

Anonymkode: 86000...0e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp jeg også, gikk ned igjen da det ble samlivsbrudd. Anbefales ikke 😅 Legen min tok det veldig seriøst, foreslo feks Wegovy for en periode. Vet venninna mi gikk på det i ca 6 mnd bare for å gå ned de kg hun gikk opp. Men man skal vel ikke prøve å bli gravid når man tar den medisinen tror jeg, så blir kanskje litt dumt.

Anonymkode: 3e602...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor går man opp i vekt når man slutter på p-piller?

Anonymkode: 86000...0e2

Hormonforandringer. Selv gikk jeg ned i vekt når jeg slutta på pilla. Det skjer somregel noe med kroppen når du slutter å tilsette hormoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 19.07):

Har sluttet med p-pillen for ett år siden, på den tiden har jeg lagt på meg 18 kg. Fra normalvektig til overvektig. Fastlegen virker ikke å bry seg når jeg sier jeg ikke klarer å gå ned i vekt igjen. Selv om jeg nå står i fare for livsstilssykdommer på sikt. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre? Har prøvd de siste par månedene å gå ned i vekt, men det rikker seg ikke! 

Er det noen som har erfaring med dette med p-pille å vektøkning ved seponering? Hva funket for dere? 

Du fikk større appetitt da du gikk av p-pillen. Du må sørge for at du inntar færre kalorier enn du forbrenner. Hvis du sliter med metthetsfølelse, prøv å spise mat med mye proteiner og fiber. Det metter.  Eventuelt finn mat med generelt lav kaloritetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellah skrev (4 minutter siden):

Hormonforandringer. Selv gikk jeg ned i vekt når jeg slutta på pilla. Det skjer somregel noe med kroppen når du slutter å tilsette hormoner. 

Hva slags hormonforandringer, spesifikt? Det må være noe som påvirker appetitt eller metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (8 minutter siden):

Hva slags hormonforandringer, spesifikt? Det må være noe som påvirker appetitt eller metthetsfølelse.

Det har jeg ikke satt meg helt inn i, så kan ikke svare. Vil også tro det er litt forskjellig da de forskjellige merkene inneholder ulik mengde hormoner og kan påvirke forskjellig. Vill tipping er at når man slutter på pilla må man selv produsere mer østrogen igjen, og mer østrogen gir ofte store cravings og mer sultfølelse. Som mange av oss også merker før/under mens og ved graviditet. Du finner sikkert noe om det om du Googler. Jeg gikk på Diane, som også hemmer noe av testosteronet ditt, så vidt jeg skjønte. Mulig det er derfor jeg gikk ned i vekt når jeg sluttet. 

De fleste jeg kjenner som har sluttet på hormonprevensjon har enten gått ned eller opp i vekt. 

Endret av Ellah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellah skrev (7 timer siden):

Det har jeg ikke satt meg helt inn i, så kan ikke svare. Vil også tro det er litt forskjellig da de forskjellige merkene inneholder ulik mengde hormoner og kan påvirke forskjellig. Vill tipping er at når man slutter på pilla må man selv produsere mer østrogen igjen, og mer østrogen gir ofte store cravings og mer sultfølelse. Som mange av oss også merker før/under mens og ved graviditet. Du finner sikkert noe om det om du Googler. Jeg gikk på Diane, som også hemmer noe av testosteronet ditt, så vidt jeg skjønte. Mulig det er derfor jeg gikk ned i vekt når jeg sluttet. 

De fleste jeg kjenner som har sluttet på hormonprevensjon har enten gått ned eller opp i vekt. 

Tror nok det er snakk om at det påvirker hormoner som påvirker sult/metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg og samboer ønsker oss barn på sikt - tenkte at det var lurt å stoppe opp i god tid slik at kroppen fikk stabilisert seg 🙂 

Ååj, klarte du å gå dem ned igjen?? 

Jeg gikk ned omtrent 12 kilo ved fødsel, og deretter 3 kilo første uka og så var jeg tilbake på null etter to måndeder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...