AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Del Skrevet 6. november 2023 Hei! Noen som driver med bløtlegging? For å gjøre det mer ømfintlig for magen og heve næringsopptaket? Kan jeg bare legge f.eks. havregryn, nøtter osv. i en skål med vann over natten? Eller må jeg tilsette noe mer? Vil ikke havregryn trekke til seg vannet? Noen med tips til meg? Anonymkode: c6720...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Del Skrevet 6. november 2023 Legger hele gryn og frø i vann over natta før jeg bruker det i bakverk eller grøt. Tilsetter ikke noe. Men legger ikke valsete havregryn i bløt, unntatt kjøleskapgrøt. Anonymkode: 32523...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Noen som driver med bløtlegging? For å gjøre det mer ømfintlig for magen og heve næringsopptaket? Kan jeg bare legge f.eks. havregryn, nøtter osv. i en skål med vann over natten? Eller må jeg tilsette noe mer? Vil ikke havregryn trekke til seg vannet? Noen med tips til meg? Anonymkode: c6720...adb Eh jo? Det er jo vitsen? Anonymkode: b09de...1b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Del Skrevet 6. november 2023 Jeg bløtlegger mandler for å gjøre det lettere for fordøyelsen, lager mandelmelk av det. Men det har ikke veldig mye betydning for næringsinnholdet i nøttene, ikke så mye av at det er av vesentlig betydning. Anonymkode: 08b49...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Del Skrevet 6. november 2023 Jeg bløtlegger rosiner noen timer før jeg har de i rosinbiller eller kaker, blir mye bedre og ikke steinharde. Anonymkode: c4b66...f8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 8. november 2023 #6 Del Skrevet 8. november 2023 Man bløtlegger for at det skal suge til seg væske. Bløtlegg i vann. Bløtlegg hele korn, f.eks. byggryn, ikke valsede havregryn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #7 Del Skrevet 8. november 2023 Man bløtlegger for å nøytralisere noen av de skadelige stoffene i korn og nøtter som hemmer opptak av næringsstoffer. Noen av stoffene hemmer opptak så kraftig at du ikke tar opp denne næringen når du spiser det fra andre kilder. https://beritnordstrand.no/artikler/hvorfor-blotlegge-korn-og-fro For eksempel sink fra østers alene gir deg masse sink, men hvis du spiser østers med svarte bønner, så klarer kroppen kun å ta opp ca 1/3 av sinken. Enda verre, hvis du spiser det med maistortilla, så tar du ikke opp noe sink i det hele tatt. Anonymkode: 23e9d...99a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 8. november 2023 #8 Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 18.57): Eh jo? Det er jo vitsen? Anonymkode: b09de...1b4 Tror det kan være bakterier og muggsopp i det som kan bli til mange i vann, spesielt i romtemperatur. Ubehandlet grøt og mel er langt fra sterilt - det hverken varmebehandlet eller bestråling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Del Skrevet 9. november 2023 Til små barn legger man valsede havregryn i bløt noen timer jo, for å frigjøre jern. Barn har dårlig jernstatus etter 6mnd med amming, og da vil ikke tørre havregryn gjøre susen for grøten for å tilføre jern. Det må bløtlegges først. Anonymkode: 04d6c...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Del Skrevet 9. november 2023 Legger nøtter i vann over natten. Har i en ts havsalt. Så tørker jeg de i en dehydrator.😊 Anonymkode: 81d58...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå