Gå til innhold

Bløtlegging av korn, frø, nøtter osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som driver med bløtlegging? For å gjøre det mer ømfintlig for magen og heve næringsopptaket?

Kan jeg bare legge f.eks. havregryn, nøtter osv. i en skål med vann over natten? Eller må jeg tilsette noe mer? Vil ikke havregryn trekke til seg vannet? Noen med tips til meg? :) 

Anonymkode: c6720...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger hele gryn og frø i vann over natta før jeg bruker det i bakverk eller grøt. Tilsetter ikke noe. Men legger ikke valsete havregryn i bløt, unntatt kjøleskapgrøt.

Anonymkode: 32523...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei!

Noen som driver med bløtlegging? For å gjøre det mer ømfintlig for magen og heve næringsopptaket?

Kan jeg bare legge f.eks. havregryn, nøtter osv. i en skål med vann over natten? Eller må jeg tilsette noe mer? Vil ikke havregryn trekke til seg vannet? Noen med tips til meg? :) 

Anonymkode: c6720...adb

Eh jo? Det er jo vitsen?

Anonymkode: b09de...1b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløtlegger mandler for å gjøre det lettere for fordøyelsen, lager mandelmelk av det.
Men det har ikke veldig mye betydning for næringsinnholdet i nøttene, ikke så mye av at det er av vesentlig betydning. 

Anonymkode: 08b49...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløtlegger rosiner noen timer før jeg har de i rosinbiller eller kaker, blir mye bedre og ikke steinharde. 

Anonymkode: c4b66...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bløtlegger for at det skal suge til seg væske. Bløtlegg i vann. Bløtlegg hele korn, f.eks. byggryn, ikke valsede havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bløtlegger for å nøytralisere noen av de skadelige stoffene i korn og nøtter som hemmer opptak av næringsstoffer. Noen av stoffene hemmer opptak så kraftig at du ikke tar opp denne næringen når du spiser det fra andre kilder.

https://beritnordstrand.no/artikler/hvorfor-blotlegge-korn-og-fro

For eksempel sink fra østers alene gir deg masse sink, men hvis du spiser østers med svarte bønner, så klarer kroppen kun å ta opp ca 1/3 av sinken. Enda verre, hvis du spiser det med maistortilla, så tar du ikke opp noe sink i det hele tatt.

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

d5c96b.jpg

Anonymkode: 23e9d...99a

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 18.57):

Eh jo? Det er jo vitsen?

Anonymkode: b09de...1b4

Tror det kan være bakterier og muggsopp i det som kan bli til mange i vann, spesielt i romtemperatur. Ubehandlet grøt og mel er langt fra sterilt - det hverken varmebehandlet eller bestråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til små barn legger man valsede havregryn i bløt noen timer jo, for å frigjøre jern. Barn har dårlig jernstatus etter 6mnd med amming, og da vil ikke tørre havregryn gjøre susen for grøten for å tilføre jern. Det må bløtlegges først. 

Anonymkode: 04d6c...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger nøtter i vann over natten. Har i en ts havsalt.

Så tørker jeg de i en dehydrator.😊

Anonymkode: 81d58...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...