Gå til innhold

Våkner får ikke puste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste følt at jeg ikke får puste når jeg skal sove & våkner på natten av dårlig pust og mye drømmer. Mannen hører jeg gisper etter luft innimellom. Jeg er ikke overvektig men har lagt på meg 2 kilo (men jeg var tynn så derfor er jeg nå bare normal), 22 år gammel og utrolig forvirra.. er det søvn apnea? Det er ofte overvektige som har, og jeg er langt ifra overvektig😅.. jeg begynner å bli redd for å sove pga jeg våkner av lite pust og drømmer om at jeg prøver å redde noen om igjen og om igjen, men så får jeg ikke puste og våkner.

Anonymkode: d3dc9...ce6

Skrevet

Man kan være normalvektig og ha søvnapné, det har med forholdene i halsen å gjøre (hvor trangt det er i svelget m.m.). Gå til lege du. Be om henvisning til søvnstudie. Den tar du hjemme, du bare sover med noen ledninger m.m. i én natt. 

Hilsen noen med søvnapné. 

Anonymkode: f5bfb...8a4

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det være stress/angst? Har du følt noe mer på det i det siste enn du har gjort tidligere? 

Anonymkode: a4337...fe0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan være normalvektig og ha søvnapné, det har med forholdene i halsen å gjøre (hvor trangt det er i svelget m.m.). Gå til lege du. Be om henvisning til søvnstudie. Den tar du hjemme, du bare sover med noen ledninger m.m. i én natt. 

Hilsen noen med søvnapné. 

Anonymkode: f5bfb...8a4

Ok, jeg skal høre skal dit denne uka❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har i det siste følt at jeg ikke får puste når jeg skal sove & våkner på natten av dårlig pust og mye drømmer. Mannen hører jeg gisper etter luft innimellom. Jeg er ikke overvektig men har lagt på meg 2 kilo (men jeg var tynn så derfor er jeg nå bare normal), 22 år gammel og utrolig forvirra.. er det søvn apnea? Det er ofte overvektige som har, og jeg er langt ifra overvektig😅.. jeg begynner å bli redd for å sove pga jeg våkner av lite pust og drømmer om at jeg prøver å redde noen om igjen og om igjen, men så får jeg ikke puste og våkner.

Høres ut som angst 

Skrevet

Snakk med legen, og legg vekt på samboers beskrivelse. Få med om du har vondt i hodet når du våkner og hvorvidt du er veldig søvnig/sliten  på dagtid.

Anonymkode: 12448...044

• Liker 1
Skrevet

Søvnparalyse? Vanlig ved stress, angst.

Anonymkode: 8ba6d...166

Skrevet

Legen kunne umulig tenke seg at det var det pga min vekt & at jeg ikke snorker.. jeg sliter med pusten på dagtid og nå, og har en følelse av en klump I halsen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Legen kunne umulig tenke seg at det var det pga min vekt & at jeg ikke snorker.. jeg sliter med pusten på dagtid og nå, og har en følelse av en klump I halsen 

Det høres fortsatt ut som en form for angst eller stress. 

Anonymkode: a4337...fe0

Skrevet

Må si meg enig med de som skriver at det høres ut som stress/angst. Har opplevd det selv, føler man ikke får puste, blir svimmel, kvalm, kaldsvetter, klump i halsen osv. Trenger ikke være det, men hørtes kjent ut. 

Anonymkode: df1df...a2f

Skrevet

Opplevd i tider med stress og angst, våknet opp som jeg hadde sluttet og puste. Men kan være greit og utelukke søvnapné

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 18.42):

Jeg har akkurat det samme. Tror det for min del henger sammen med angst. Jeg har ikke søvnapné som sikkert mange her i tråden vil si. Søvnapné er mer pustestopp uten å våkne brått av det, legen min fortalte meg at det var en rekke ting man skulle ha for å diagnosere det for det. Angst kan gi bråvåkning, med vanskeligheter for å puste. Jeg er slank og 35 år. 

Anonymkode: 128a1...091

Skrevet

Kan skyldes både angst, astma eller søvnapné, for eksempel. Start med en tur til fastlegen.

Jeg opplevde det samme i årevis, men ble alltid avvist med at det var grunnet overvekt og angst. Etter 30 år ble jeg diagnosert med mild astma som har vært ubehandlet i årevis, samt søvnapné, grunnet en medfødt nevrologisk lidelse som aldri har blitt oppdaget.

Anonymkode: a2781...50c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan skyldes både angst, astma eller søvnapné, for eksempel. Start med en tur til fastlegen.

Jeg opplevde det samme i årevis, men ble alltid avvist med at det var grunnet overvekt og angst. Etter 30 år ble jeg diagnosert med mild astma som har vært ubehandlet i årevis, samt søvnapné, grunnet en medfødt nevrologisk lidelse som aldri har blitt oppdaget.

Anonymkode: a2781...50c

Men kom det ikke pipelyd med astma? Legen min sa at det ville pipt i lungene/surklet. Samtidig kjenner jeg mer på at luftveiene stenges mer om jeg drikker melk. 

Skrevet (endret)

Nå er jeg ikke religiøs, men kom deg for guds skyld til en lege som kan sørge for at du får time på ett søvnlaboratorium. Jeg våknet ofte med panikk fordi jeg ikke fikk puste men min samboer lå mye våken og registrerte at jeg hadde pustestopp flere ganger hver natt, så jeg ble beordret til lege, det viste seg at jeg hadde over 20 pustestopp hver natt, de lengste var langt over ett minutt. Jeg fikk C-pap og etter det ble det bra.

Endret av bvp
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvem eller hva er denne "våkne" som ikke får puste?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men kom det ikke pipelyd med astma? Legen min sa at det ville pipt i lungene/surklet. Samtidig kjenner jeg mer på at luftveiene stenges mer om jeg drikker melk. 

Det kan være problemet sitter lengre opp i luftveiene.

Har gått med samme følelse som deg, som sakte ble gradvis verre, over år.

Hadde ikke piping og surkling, men begynte etterhvert å måtte hive etter pusten for å få luft - et par år etter at jeg begynte å føle at noe var rart/galt med pusten.

Nå går jeg på nokså heavy astmamedisiner.

Silent reflux (og der kan melk spille inn) + infeksjon i halsen har trigga irritasjon og etterhvert innsnevring i luftveiene.

Har heller ikke pustestopp, snorker ikke - vært på test.

Allergi kan også gi seg utslag i luftveier som snevres inn.

Poenget er - ikke gi deg på at dette ikke er normalt. Astma er ikke det eneste problemet som kan oppstå med luftveier - og ikke alle med astma har den klassiske pipingen.

Anonymkode: bd2c0...9ea

Skrevet

Kan det være søvnparalyse? Google det og se om det passer med det du opplever 😊 Veldig ekkelt, men helt ufarlig.

Skrevet

Når du våkner av å ikke få puste - hvordan føles det i halsen da?

Har du slim? Eller en følelse av at det er noe i halsen du må svelge ned? Eller hoste opp?

Slim/gugg kan være tegn på en infeksjon, eller irritasjon i luftveiene.

En veldig enkel ting du kan prøve selv - ta en 2-3 ekstra puter, så du sitte-ligger nærmest når du sover. Har du problemer med stille refluks, så vil det kunne hjelpe.

Anonymkode: bd2c0...9ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...