AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Etter å ha fylt ut en del skjemaer om sønnen vår i forbindelse med klargjøring til utredning av adhd, har jeg fått en gryende mistanke om at jeg selv kanskje kan ha adhd. Og ønsker utredning. Skårer høyt på starttesten til adhd. Er i dag delvis på arbeidsavklaringspenger pga utmattelse, som det pr i dag ikke finnes noen konkret årsak til. Utmattelsen sitter i hovedsak i hodet. Vil det at jeg er på aap og skårer høyt på selvtesten kunne være god nok grunn til å få utredning offentlig? Eller må jeg belage meg på å gjøre det privat? Anonymkode: 68762...75f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Synes du skal gjøre et forsøk. Om barnet ditt har adhd eller mistanken er sterk der, så er det trolig enormt stor sjanse for at du også har det. Vanligvis ville jeg nok ikke støttet en offentlig utredning hvis man bare har lyst til å vite og alt ellers fungerer fint. Men du har det jo åpenbart ikke greit, og da skylder samfunnet deg å bruke velferdsstaten til å få hjelp til problemet gå til fastlegen din og be om henvisning! Anonymkode: 33527...878
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 Et av kriteriene til adhd diagnosen, er at adhd symptomene må være såpass plagsomme at de har en betydelig innvirkning i livet ditt på to eller flere områder. Det at du er på aap tyder sterkt på at det kan ligge noe i det! At sønnen din har adhd, er også en god indikasjon, da det er 1/3 sjans for at barnet får adhd, hvis én forelder har adhd (i følge mitt dps). Så jeg hadde i alle fall forsøkt å be om henvisning til utredning, tross alt er det verste som kan skje at du får avslag. Selv er jeg utredet for, og diagnostisert med adhd i voksen alder hos dps, så det er mulig, men spørs inntaksteamet på dpset ditt Anonymkode: 4ae70...a08 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 Venninnen min var i en ganske lik situasjon med deg, der hun fattet mistanke mens barnet ble utredet. Hin fikk henvisning og ble tatt inn ganske raskt. Hun var i jobb, men var såpass plaget i hverdagen at de tok henne inn uten tvil. Anonymkode: 20abd...edb
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 Det har skjedd en eksplosjon i utredningssaker til ADHD. DPS'ene er presset. Avtalespesialistene er også helt fullbookede. Jeg har fått beskjed om at hvis jeg vil ha en utredning så bør jeg gjøre det helprivat. Jeg bor i Oslo. DPS argumenterer med i sin veileder at det må ha vært en betydelig funksjonssvikt som har påvirket sosialliv og jobb/utdannelse. Om du vil bruke avtalespesialist, så må søknaden dit rettighetsvurderes av DPS. Så det skal en del til for å få utredning om man ikke selv vil ta hele regningen. Anonymkode: 3fe41...33e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 Har hørt mye ulikt. Men selv gikk jeg som voksen til fastlegen å sa jeg ønsket utredning av adhd pga diverse (har en tidligere historikk innen for psykiatrien da), ble henvist og ble utredet på dps. Anonymkode: 40bb8...e85
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har skjedd en eksplosjon i utredningssaker til ADHD. DPS'ene er presset. Avtalespesialistene er også helt fullbookede. Jeg har fått beskjed om at hvis jeg vil ha en utredning så bør jeg gjøre det helprivat. Jeg bor i Oslo. DPS argumenterer med i sin veileder at det må ha vært en betydelig funksjonssvikt som har påvirket sosialliv og jobb/utdannelse. Om du vil bruke avtalespesialist, så må søknaden dit rettighetsvurderes av DPS. Så det skal en del til for å få utredning om man ikke selv vil ta hele regningen. Anonymkode: 3fe41...33e Problemet mitt er jo det at jeg har en betydelig funksjonssvikt i jobb, og jobber ca 60% på 4.året pga utmattelse. Har bestilt time hos fastlegen, og håper jeg kommer igjennom til dps. Har ikke noen private i nærheten. Og det vil bli ekstremt kostbart med reise, hvis det må gjøres over flere uker. ts Anonymkode: 68762...75f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hørt mye ulikt. Men selv gikk jeg som voksen til fastlegen å sa jeg ønsket utredning av adhd pga diverse (har en tidligere historikk innen for psykiatrien da), ble henvist og ble utredet på dps. Anonymkode: 40bb8...e85 Satser på jeg kommer igjennom til dps, og at aap’en anses som «gyldig» grunn. Ts Anonymkode: 68762...75f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Venninnen min var i en ganske lik situasjon med deg, der hun fattet mistanke mens barnet ble utredet. Hin fikk henvisning og ble tatt inn ganske raskt. Hun var i jobb, men var såpass plaget i hverdagen at de tok henne inn uten tvil. Anonymkode: 20abd...edb Krysser fingrene for at det skjer for meg også. Ts Anonymkode: 68762...75f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et av kriteriene til adhd diagnosen, er at adhd symptomene må være såpass plagsomme at de har en betydelig innvirkning i livet ditt på to eller flere områder. Det at du er på aap tyder sterkt på at det kan ligge noe i det! At sønnen din har adhd, er også en god indikasjon, da det er 1/3 sjans for at barnet får adhd, hvis én forelder har adhd (i følge mitt dps). Så jeg hadde i alle fall forsøkt å be om henvisning til utredning, tross alt er det verste som kan skje at du får avslag. Selv er jeg utredet for, og diagnostisert med adhd i voksen alder hos dps, så det er mulig, men spørs inntaksteamet på dpset ditt Anonymkode: 4ae70...a08 Satser på jeg kommer inn hos dps. Hvilken hjelp fikk du bår du hadde fått diagnosen? ts Anonymkode: 68762...75f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Problemet mitt er jo det at jeg har en betydelig funksjonssvikt i jobb, og jobber ca 60% på 4.året pga utmattelse. Har bestilt time hos fastlegen, og håper jeg kommer igjennom til dps. Har ikke noen private i nærheten. Og det vil bli ekstremt kostbart med reise, hvis det må gjøres over flere uker. ts Anonymkode: 68762...75f Jeg skal utredes for asperger privat. Har selv valgt å ta det den veien, fordi min erfaring med det offentlige er veldig dårlig. Er allerede ufør, og vet at jeg dermed ikke vil bli prioritert. Har også liten tillit til at jeg får riktig diagnose i det offentlige. Har heller ingen private her jeg bor, så jeg må reise 2 timer hver vei. Jeg vet ikke hvordan adhd utredning sammenlignet med asperger, men jeg har blitt forespeilet at det trolig ikke blir mer enn 2, maks 3 turer (dobbelttimer). Men det er klart, hvis du bor i såpass avstand at du må ta fly, da blir det fort dyrt. Anonymkode: 167bf...0f8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Problemet mitt er jo det at jeg har en betydelig funksjonssvikt i jobb, og jobber ca 60% på 4.året pga utmattelse. Har bestilt time hos fastlegen, og håper jeg kommer igjennom til dps. Har ikke noen private i nærheten. Og det vil bli ekstremt kostbart med reise, hvis det må gjøres over flere uker. ts Anonymkode: 68762...75f Du må ha nedsatt funksjon på mer enn et område https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-adhd «For å kunne stille diagnosen ADHD, skal vanskene ha vedvart over tid og medført nedsatt funksjon i flere livssituasjoner.» Anonymkode: 2697e...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 Fikk kommunen til å ta Kontakt med sykehuset for å få utrede om jeg har add/ adhd. Gikk til psykolog og hun henviste meg videre. Havnet i koma i 11 års alder. så har fått hjerneskade pga det. Og da ble det utredet. Har fått påvist reguleringsvansker. ikke adhd men samme symptomer og skal behandles som adhd. Snodig nok. Anonymkode: 7bf6b...b35
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Problemet mitt er jo det at jeg har en betydelig funksjonssvikt i jobb, og jobber ca 60% på 4.året pga utmattelse. Har bestilt time hos fastlegen, og håper jeg kommer igjennom til dps. Har ikke noen private i nærheten. Og det vil bli ekstremt kostbart med reise, hvis det må gjøres over flere uker. ts Anonymkode: 68762...75f Hva legger du i utmattelse? Hvilke andre symptomer har du? Har du hatt symptomer i barndommen. Anonymkode: 3fe41...33e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #15 Skrevet 8. november 2023 On 11/6/2023 at 10:59 PM, AnonymBruker said: Satser på jeg kommer inn hos dps. Hvilken hjelp fikk du bår du hadde fått diagnosen? ts Anonymkode: 68762...75f Fra DPS har tilbudet mitt vært medikamentell behandling, samt Pegasus kurs. Nå skal det nevnes at jeg er student, så universitetet har hjulpet meg med en del praktiske tiltak der. I tillegg til at jeg har en del "verktøy i verktøykassen" jeg bruker, som jeg har fra tidligere behandling for angst og depresjon. Hovedutfordringen min var nemlig at det som viser seg år være undiagnostisert ADHD, har ført til depresjon, angst og stress, som igjen har ført til utmattelse. Men en konsekvens av å ha fått diagnosen, er at jeg er mye snillere med meg selv - jeg blir ikke like mye sint på meg selv, og jeg er flinkere til å bruke energien min bedre. Det betyr imidlertid ikke at diagnosen er en unnskyldning for meg til å ikke gjennomføre noe, men mer en forklaring på at noen ting ikke funker like bra for meg som for alle andre - så jeg må finne en annen løsning som fungerer for meg. F. eks. at jeg nå godtar at jeg faller av i løpet av 45 minutter med forelesning , selv om jeg forsøker å følge med som alle andre "normale" studenter. Jeg har i stedet fått tilrettelagt at jeg får opptak av forelesningene, i tillegg til å være der fysisk, slik at hvis jeg faller av, så kan jeg se den siste halvdelen i "reprise" senere. Før så brukte jeg heller masse, masse energi på å konsentrere meg om å følge med, og ble helt utslitt - og bebreidet meg selv om jeg falt av, for "alle andre klarer jo å følge med". Jeg kan nå le sammen med samboeren av at jeg har klart å legge linjalen min i oppvaskmaskinen, fremfor å bli frustrert på både han som ler og jeg som ubevisst putter ting på rare steder. Medisinene har også en innvirkning selvfølgelig, som at de gjør at jeg ikke lenger craver sukker for dopamin som før, så jeg er flinkere til å ha stabilt blodsukker, i tillegg til at de demper impulsiviteten, så jeg blir ikke lenger eksplosivt sint. Anonymkode: 4ae70...a08 1
Titania Skrevet 8. november 2023 #16 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 22.58): Satser på jeg kommer igjennom til dps, og at aap’en anses som «gyldig» grunn. Ts Anonymkode: 68762...75f Så lenge du har ting du sliter med som gjør hverdagen vanskelig som kan knyttes til adhd så er nok det gyldig grunn, uten at aap-en nødvendigvis er med på å påvirke 😊 Jeg er i full jobb, men har en dose med utfordringer som gjør både jobb og hjemme vanskelig, og fikk offentlig utredning 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #17 Skrevet 8. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva vil du få ut av å få en diagnose? Anonymkode: 84e33...b5b Kanskje du kan lese HI? TS går på AAP og kan ikke jobbe pga utmattelse. Udiagnosert/ubehandlet adhd fører ofte til dette. Det burde være opplagt hva TS vil få ut av å få diagnose. Anonymkode: 167bf...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #18 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 22.59): Satser på jeg kommer inn hos dps. Hvilken hjelp fikk du bår du hadde fått diagnosen? ts Anonymkode: 68762...75f Jeg ville ikke hatt for store forhåpninger. For å få utredning i det offentlig må du ha stor funksjonssvikt på flere områder. Anonymkode: 2697e...7f9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #19 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 22.57): Problemet mitt er jo det at jeg har en betydelig funksjonssvikt i jobb, og jobber ca 60% på 4.året pga utmattelse. Har bestilt time hos fastlegen, og håper jeg kommer igjennom til dps. Har ikke noen private i nærheten. Og det vil bli ekstremt kostbart med reise, hvis det må gjøres over flere uker. ts Anonymkode: 68762...75f Vet ikke hvor du bor, men andre helseforetak kan ha kortere ventelister. Da blir endel gjort på nett/video - og reise dekket. Anonymkode: 5091c...48c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #20 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 18.12): Etter å ha fylt ut en del skjemaer om sønnen vår i forbindelse med klargjøring til utredning av adhd, har jeg fått en gryende mistanke om at jeg selv kanskje kan ha adhd. Og ønsker utredning. Skårer høyt på starttesten til adhd. Er i dag delvis på arbeidsavklaringspenger pga utmattelse, som det pr i dag ikke finnes noen konkret årsak til. Utmattelsen sitter i hovedsak i hodet. Vil det at jeg er på aap og skårer høyt på selvtesten kunne være god nok grunn til å få utredning offentlig? Eller må jeg belage meg på å gjøre det privat? Anonymkode: 68762...75f Ja, for det første så er adhd ofte arvelig. Så når ditt barn har fått diagnosen er det lettere å få utredning selv. Jeg som deg har insett at jeg har det selv eter testene til barna. Tok kontakt md fastlegen og forklarte hvorfor. Det har vært foreslått fra lege tidligere at jeg byrde ha tatt en test. Da visste jeg ikke helt hva det innebar og hadde en annen formening om det ut fra det bittelille jeg visste, så var jo ikke det noe jeg kjente igjen. Uansett har jeg tenkt at jeg trenger ikke diagnosen, så lenge jeg selv føler jeg fungerer ok i eget kaos. Nå gjlr jeg ikke det lengre. Og gikk til fastlegen og forklarte hvorfor jeg ønsket utredning nå. Først fikk jeg avslag, så klaget fastlegen og fikk det innvilget. Det var ett år vente tid. Og skulle egentlig være i feb 2024. Men fikk den pga en avbestilling nå forrige uke. Ferdig med alle tester og venter på en tlf i dag iht et siste intervju. Jeg syntes min test er dårlig iht det begge mine barn fikk. Så litt usikker på om min test blir helt riktig. Da de fikk 4 kategorier på svar, og jeg fikk kun ja nei spm. Jeg passer ikke inn i ja nei spm. For jeg er jo. stort sett ja og nei på de fleste spm. Så da blir det bingo svar fra min side. Å sette seg inn i adhd pga mine barn ble en uventet reise i svar også til meg selv og dem. Heldigvis har jeg opdratt dem litt i utgangspunkt ting jeg har følt på og hatt behov for. Så på den måten har jeg jo ubevisst tatt endel riktige valg. Som ville ha vært feil for andre. Men som jeg trodde var helt normalt. Så med det, har de da blitt sett, hørt og korrigert på en måte som har passet deres adhd. Av og til har jeg gjort feil. Men det er stort sett de gangene jeg har latt meg påvirke av andre og deres syn på ting de har ment jeg gjorde feil. Feks mens mine fikk melt down, fikk de litt tid for seg selv, før jeg tok de på fanget og ga kos. Da var de motakelig for det. Å presse meg på da, så ble akt værre for dem. Og de holdt seg unna meg etterpå. Men å la de få tid, før jeg oposøkte de til trygghet og kos, da var der motakeig og vi kom nermere sammen. Dette var noe som mange kritiserte meg for. Men det fungerte jo annerledes på deres unger. Jeg lot de få litt tid, fordi jeg selv kan også bli mer frustrert når folk presser seg på , iht feil tidspunkt. Men jeg kommer selv når jeg blir klar. Noe også mine barn gjorde og hadde behov for. Men jeg lot jo andre gi meg tvil på om jeg gjorde det riktig. Og endte opp med å tråkke på mine barns grenser. Etterhvert så slutta jeg å høre på andre, og kun vurderte etter det jeg så funket og ikke funket hos dem. På den måten klarer de seg ganske bra i dag. Er kjent med seg selv på en god måte, og blir godt likt, til tross for være litt mye av og til. Og de har fått verktøy til å håndtere vanskelige ting uten å gå bananas . Sette klare grenser, kiss my ass, det funket mot sin hensikt her iallefall. Så de fikk frihet under ansvar. Hvis de da ikke fulgte ansvaret eller viste forståelse, så ble denne friheten kortet inn. Jeg krevde ikke at de ikke skulle bli sinte feks, me jeg krevde at hvis de følte sinne gå unna. Spark i veggen, tell til ti ol. Altså få det ut å et annet vis. Ble det sinne mot noen eller vold. Da fikk de ikke lov, før de viste at de hadde den kontrollen på ny. Og vi var på noen dører å sa unskyld. De blir fortsatt sinte og frustrerte. Men de tar det på bakrommet med seg selv istedenfor. Fes min sønn har nå jobbet med en fyr alene, som har irritert/plaget han i 3mnd. En torsdag ringte han seg syk. Så jeg sier det kan du jo Ikke gjøre når du er frisk. Men så sa han at hvis han hadde dratt på jobb, var han redd forå bli voldelig mot denne mannen. Fordi han har pushet han til ytterpunktene. På mandag da skal jeg nok være klar å takle han igjen. Så da nektet jeg ikke på at han tok et riktig valg. (Ja han har tatt det opp med sjefen) Anonymkode: 5d6a5...e36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå