AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Har nettopp fått meg en nydelig valp. Men det å gå i bånd er ikke alltid like lett har jeg merket. Han drar og drar. Hva er deres beste tips her? Anonymkode: e891c...0f9 1
Tabris Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Første bud er: Du kan ikke lære en valp å gå pent i bånd. Det er den for umoden til. Men man kan starte grunntreningen allerede nå. Andre bud: Det er forskjell på å gå pent i bånd og det å gå fot. Gå pent i bånd handler bare om at hunden er så avslappet at den klarer å gå i slakk line, gå fot er en lydighetsøvelse. Start med å si "bra!" og gi godbit hver gang valpen ser på deg ute. Hvis den ikke ser på deg ute, start med frivillig kontakttrening ute. Still deg opp og ha hendene bak på ryggen. Gi valpen en godbit slik at den vet du har noe. Når den ser på deg for å få mer, si "bra!", tell 1-2 og så gi godbit. Tren dette til valpen forstår at den skal trene kontakt når du stiller deg opp med hendene på ryggen. Så kan du ta det med ut. Lurt å trene det før du går ut av døren hjemme og foran ytterdøren på utsiden før du starter turen. Stopp innimellom på tur for å trene kontakt og noen ganger for å trene godbitsøk (kast godbiter i grøften og la valpen lete etter dem, utvid gradvis til valpen klarer å gjøre dette i ti-femten minutter). - Det å gradvis holde lenger øyekontakt med deg og å ha flere runder med lenger godbitsøk ute er med på å roe ned stressnivået, noe som fører til mindre draing i bånd - Det å belønne at valpen snur seg å ser på deg vil også redusere draing i bånd siden hunden ikke kan se på deg og dra i bånd samtidig. Vær nøye på at du sier "bra!" i det hunden snur hodet og ser på deg og belønner der. Hvis du sier "bra!" og belønner i det hunden har sett på deg en stund så får du masing/fot. Men igjen - dette er ikke en valp moden for å klare. Den vil løpe hit og dit etter spennende lukter og bevegelser i høstløvet, noe den skal få lov til. Men ved å trene tingene ovenfor så kan man legge grunnlaget til den blir eldre. Gå pent i bånd er en øvelse som handler om redusere hundens stressnivå ute, det er ikke en lydighetsøvelse. 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 Jeg vet ikke hva som er ansett som riktig metode, men jeg brukte langline til valpen slik at den fikk rom og mulighet til å utforske. Passet på at valpen aldri måtte dra for å bevege seg fremover eller skifte retning, alltid slakk line. Etterhvert begynte vi å trene på at valpen fulgte oss, også uten å dra i båndet. Har egentlig alltid prøvd å unngå å trekke hunden rundt etter båndet, synes det har funket greit. Har nå en hund som går fint i bånd uten å dra, avslappa på slakk langline og går også fint uten bånd fordi vi trente på å gå med oss. Unngå flexibånd! Da lærer bare valpen at å trekke betyr den får gå fremover og om du mister flexibåndet kan det fort skje skader om hylstret treffer valpen. Anonymkode: aa529...112
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 Tabris skrev (2 timer siden): Første bud er: Du kan ikke lære en valp å gå pent i bånd. Det er den for umoden til. Men man kan starte grunntreningen allerede nå. Andre bud: Det er forskjell på å gå pent i bånd og det å gå fot. Gå pent i bånd handler bare om at hunden er så avslappet at den klarer å gå i slakk line, gå fot er en lydighetsøvelse. Start med å si "bra!" og gi godbit hver gang valpen ser på deg ute. Hvis den ikke ser på deg ute, start med frivillig kontakttrening ute. Still deg opp og ha hendene bak på ryggen. Gi valpen en godbit slik at den vet du har noe. Når den ser på deg for å få mer, si "bra!", tell 1-2 og så gi godbit. Tren dette til valpen forstår at den skal trene kontakt når du stiller deg opp med hendene på ryggen. Så kan du ta det med ut. Lurt å trene det før du går ut av døren hjemme og foran ytterdøren på utsiden før du starter turen. Stopp innimellom på tur for å trene kontakt og noen ganger for å trene godbitsøk (kast godbiter i grøften og la valpen lete etter dem, utvid gradvis til valpen klarer å gjøre dette i ti-femten minutter). - Det å gradvis holde lenger øyekontakt med deg og å ha flere runder med lenger godbitsøk ute er med på å roe ned stressnivået, noe som fører til mindre draing i bånd - Det å belønne at valpen snur seg å ser på deg vil også redusere draing i bånd siden hunden ikke kan se på deg og dra i bånd samtidig. Vær nøye på at du sier "bra!" i det hunden snur hodet og ser på deg og belønner der. Hvis du sier "bra!" og belønner i det hunden har sett på deg en stund så får du masing/fot. Men igjen - dette er ikke en valp moden for å klare. Den vil løpe hit og dit etter spennende lukter og bevegelser i høstløvet, noe den skal få lov til. Men ved å trene tingene ovenfor så kan man legge grunnlaget til den blir eldre. Gå pent i bånd er en øvelse som handler om redusere hundens stressnivå ute, det er ikke en lydighetsøvelse. Godbit for hver gang valpen ser på deg? Eller innimellom for å vise at du har? Dette må da kunne læres uten å spise hele tiden? Anonymkode: 15564...023
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Godbit for hver gang valpen ser på deg? Eller innimellom for å vise at du har? Dette må da kunne læres uten å spise hele tiden? Anonymkode: 15564...023 Om «godbiter» har en forsterkende effekt, så vil man ofte gi dette hver gang i starten. Husk at en godbit bar er en godbit og ikke en forsterker dersom godbiten ikke fører til å opprettholde eller øke frekvensen av målatferden. Det mest effektive vil være å gå over på et intermitterende forsterkerskjema. Med andre ord «gi nå og da, med ulike mellomrom». Anonymkode: ddf9e...8de 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om «godbiter» har en forsterkende effekt, så vil man ofte gi dette hver gang i starten. Husk at en godbit bar er en godbit og ikke en forsterker dersom godbiten ikke fører til å opprettholde eller øke frekvensen av målatferden. Det mest effektive vil være å gå over på et intermitterende forsterkerskjema. Med andre ord «gi nå og da, med ulike mellomrom». Anonymkode: ddf9e...8de Jeg tenker skryt, klapp og kos vil være vel så bra, om ikke bedre. Anonymkode: 15564...023 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tenker skryt, klapp og kos vil være vel så bra, om ikke bedre. Anonymkode: 15564...023 Om skryt, klapp og kos har en forsterkende funksjon, så er selvfølgelig det supert. Anonymkode: ddf9e...8de
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tenker skryt, klapp og kos vil være vel så bra, om ikke bedre. Anonymkode: 15564...023 Det kommer an på hunden. Jeg har en hund som synes det er skikkelig ekkelt å få kos ute i miljø. Hjemme vil hun ha litt, men ikke mye. Derfor ville klapp og kos vært mer straff enn belønning for henne Anonymkode: eee20...844 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tenker skryt, klapp og kos vil være vel så bra, om ikke bedre. Anonymkode: 15564...023 Det kommer helt an på hunden. For mange hunder er det hyggelig med en klapp og noe skryt, men det er ENDA bedre å dra i båndet så man kommer seg ut i grøften for å lukte på alt det herlige som er der. Det å få snuse der den vil er altså mer verdt enn en klapp på hodet og noen hyggelige ord. Så da velger valpen det den anser ha størst verdi for den, det som gir den mest velvære og belønning; å få snuse og utforske der den vil. Om det så innebærer å trekke hardt i båndet. Det er et faktum at svært mange hunder (og valper) er veldig opptatt av mat og elsker mat. Dette gjør at en liten matbit er en belønning som hunden rangerer høyere enn å dra i båndet så den får snust i grøfta. Den gjør derfor det du vil den skal gjøre, for å få den mer ettertraktede belønningen...godbiten. Jeg har en sterkt matglad hund, og brukte bare vanlige tørrfôrkuler til dette som "godbit" under valpeopptreningen. Det var nok, fordi hunden anså alle former for mat som svært ettertraktet. Anonymkode: 3f378...9a6 3 2
Myrmica Skrevet 7. november 2023 #10 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Godbit for hver gang valpen ser på deg? Eller innimellom for å vise at du har? Dette må da kunne læres uten å spise hele tiden? Anonymkode: 15564...023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tenker skryt, klapp og kos vil være vel så bra, om ikke bedre. Anonymkode: 15564...023 Som andre sier er det opp til hunden hva den synes er forsterkende, særlig utendørs. Jeg har hatt flere hunder opp igjennom, og kun én syntes det var belønnende å få skryt og klapp. Dette var en border collie med en VELDIG høy "will to please", som gjorde alt for et vennlig blikk. Ingen av mine andre hunder (flere raser og blandinger) har syntes ros og kos vært god nok belønning utendørs, og jeg har måttet ty til leker eller godbiter for å trumfe det spennende miljøet og alle distraksjonene ute. 2
Tabris Skrevet 7. november 2023 #11 Skrevet 7. november 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Godbit for hver gang valpen ser på deg? Eller innimellom for å vise at du har? Dette må da kunne læres uten å spise hele tiden? Anonymkode: 15564...023 I begynnelsen hver gang slik at valpen lærer at det lønner seg å se på deg. Når valpen har skjønt det så kan du gå ned til innimellom, dvs at du belønner ofte nok til at du opprettholder atferden på det nivået du vil ha. 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker skryt, klapp og kos vil være vel så bra, om ikke bedre. Anonymkode: 15564...023 Det er jo bare å prøve og se om det fungerer på din valp. Selv synes jeg godbiter er lettere og mer effektivt. Klapp og kos kan ofte fyre opp en valp og gjøre at den går over i lek/biting. Godbiter kan roe ned. Spesielt er godbitsøk ute på tur et kjempenyttig verktøy for å redusere stressnivået. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Skrevet 7. november 2023 Tabris skrev (3 timer siden): I begynnelsen hver gang slik at valpen lærer at det lønner seg å se på deg. Når valpen har skjønt det så kan du gå ned til innimellom, dvs at du belønner ofte nok til at du opprettholder atferden på det nivået du vil ha. Det er jo bare å prøve og se om det fungerer på din valp. Selv synes jeg godbiter er lettere og mer effektivt. Klapp og kos kan ofte fyre opp en valp og gjøre at den går over i lek/biting. Godbiter kan roe ned. Spesielt er godbitsøk ute på tur et kjempenyttig verktøy for å redusere stressnivået. Ts her, var ikke jeg som skrev det. Jeg bruker godbiter til alt! Eneste som funker på min valp. Han er veldig matmotivert, kosing på tur blir kun biting her Anonymkode: e891c...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har nettopp fått meg en nydelig valp. Men det å gå i bånd er ikke alltid like lett har jeg merket. Han drar og drar. Hva er deres beste tips her? Anonymkode: e891c...0f9 Du må melde deg på VALPEKURS. Anonymkode: aca4b...ee5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #14 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må melde deg på VALPEKURS. Anonymkode: aca4b...ee5 Ja, jeg har gjort det men starter ikke før om 2 uker så ønsket derfor å høre litt om folk sine erfaringer Anonymkode: e891c...0f9 1
Tabris Skrevet 7. november 2023 #15 Skrevet 7. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ts her, var ikke jeg som skrev det. Jeg bruker godbiter til alt! Eneste som funker på min valp. Han er veldig matmotivert, kosing på tur blir kun biting her Anonymkode: e891c...0f9 Beklager, gikk i surr i AB-kodene.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Skrevet 7. november 2023 små valper skal slippe å bli lært opp å gå i bånd. Vent litt med det. De skal helst gå fritt rundt. Finn et egnet sted. Lær den etterhvert å følge etter deg. Legg inn evt. svært enkle øvelser. La den bli glad og trygg på deg. Husker ikke når jeg startet båndtrening:) Den må bli litt mer "voksen" først. Men nektet forøvrig å gå "tur med bånd". Han synes det var for skummelt å gå utenfor hagen og var livredd biler. Anonymkode: f3991...ecc
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #17 Skrevet 8. november 2023 Masse videoer på YouTube om hvordan man går i gang med den treninga. Husk at treninga skal være kort, helst bare 5 min, 3-4 ganger om dagen. Jeg hadde min valp mye løs da den var veldig liten, og gikk ikke mye tur med den i bånd. Lurt å stoppe å gå når den trekker, og når den ser på deg, ros, skift retning, og belønn med godbit når den følger deg, da vil den starte å forstå at det lønner seg å være nært deg. Bruk sele og lang line, så du kan "styre" valpen. Anonymkode: 46c39...1a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå