Gå til innhold

Hvorfor skal alt være så "enkelt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse moderne tider er vi særdeles eksponert overfor reklame av ymse slag. Disse reklamer pleier å ha slag ord som "fordi det er enkelt" og "enklere blir det ikke" "sykt enkelt" og "det er deilig å få det servert".

Når kom vi dit at Livet selv skal bli motstandsløst? Hvis vi forenkler alt kommer vi aldri til å bli opplyste borgere.

Anonymkode: aa743...0f7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror vi kan bli utmattet av alle muligheter vi må vurdere og alle valgene vi må foreta i løpet av dagen, året og livet. I fortiden ville du forenklet sagt blitt bonde hvis det var det foreldrene dine var, du ville hatt kanskje to sett klær til hverdags og trengte bare å passe på å ta på deg det rene, du måtte ikke vurdere hvilke fag du skulle ta eller om du skulle studere i Oslo, Trondheim, Tromsø, Stavanger eller Sydney, du måtte finne deg partner blant de 47 single menneskene som levde i bygda di (og ikke blant 52637 stk på Tinder), middag var det som hadde blitt høstet/plukket/fanget den dagen, samfunnets forventninger til deg var de samme som til din far, du måtte ikke velge hvilket treningsprogram som skulle gjøre deg beach body ready og du måtte ikke ta stilling til Samsung vs iPhone eller Kina vs Taiwan.

I det perspektivet er det deilig med ting som gjøres enkelt. Samtidig tenker jeg også av og til at vi er blitt en nasjon av arbeidssky pyser som må skrive kronikker når en flyvertinne ikke tar hensyn til at vi er introverte og høysensitive.

• Liker 2
Skrevet

Argumentene i reklamen kamuflerer avsenderens motiv som er å tjene penger.

Folk som føler på "tidsklemma" tror vel kanskje at det reklamen lover er sant. At man vil spare tid/ krefter v.hj.a. div gjenstander.

I virkeligheten må man bare jobbe mer for å betale alt man kjøper. Så motstanden blir egentlig ikke mindre tenker jeg.

Eller?

Anonymkode: 942fd...9af

• Liker 1
Skrevet

Livet er jo virkelig ikke motstandsløst. Når rentene går opp, matvareprisene øker, man blir presset på jobben, ungene skal på tre forskjellige aktiviteter i uka, man skal trene, maten skal være så ren og lite ultraprosessert som mulig, forekomsten av psykiske lidelser øker, osv. Da er det fint at noe i livet er enkelt.

Anonymkode: c0647...7e7

Gjest Menelaos
Skrevet

Er alt virkelig så enkelt?

Ja mye er kanskje enklere enn hva det var før i tiden, men det betyr ikke at alt er enkelt.

Skrevet
Menelaos skrev (4 timer siden):

Er alt virkelig så enkelt?

Ja mye er kanskje enklere enn hva det var før i tiden, men det betyr ikke at alt er enkelt.

Kommer an på hvordan man legger opp livet. Selv må jeg si livet er svært så behagelig nettopp pga dette.

Anonymkode: b9f8f...0fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...