AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Til dere som har vært i narkose , hvordan opplevde dere det? Jeg skal i narkose for aller første gang i mitt liv i denne uka! Anonymkode: bf729...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Det gikk kjempefint. Rakk aldri og tenke særlig mye vipps så sov jeg. De forklarte alt underveis. Var bare trøtt etterpå og smerter men fikk kjapt smertestillende. Var ikke kvalm. Det spørs jo hva en skal operere. Det som og hjalp var at det var en rolig stemning da jeg kom på operasjonssalen, veldig god stemning. Kirurgen kom inn og forklare hva som skulle gjøres samt hvordan jeg skulle ligge, skulle ordne kneet. Men jeg har hatt mange operasjoner før i tiden. Narkosen i dag er mye bedre. Anonymkode: de7d8...3b2 3
anonymous87 Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Til dere som har vært i narkose , hvordan opplevde dere det? Jeg skal i narkose for aller første gang i mitt liv i denne uka! Anonymkode: bf729...6f6 Jeg har vært i narkose sikkert 15-20 ganger, og jeg personlig synes det faktisk er litt deilig. Er ikke redd overhodet. Man puster inn i en maske og vipps er du i narkose og før du vet ordet av det er du våken igjen. Føles ut som en god søvn 😄 Ikke noe å bekymre seg over. Hvis du er veldig redd og bekymret kan du be om å få noe beroligende hvis det er litt ventetid 🙂 lykke til! 1
Eva-Lena Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 Du bare sovner og våkner opp igjen da operasjonen er over. Siste jeg husker fra de gangene jeg skulle i narkose var å begynne telle fra 10 og bakover. Kom til 7 og takket for meg 😂 Innimellom skulle jeg ønske jeg fikk narkose på kveldene siden jeg sliter med å sovne 😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 Bortsett fra at jeg syntes det var litt ekkelt å få den dosen med smertestillende som man får rett før (ble svimmel og rar i hodet, som om jeg skulle besvime) og at pustemaska var veeeeldig tung å puste i, så var jo narkosen egentlig bare "ingenting". Jeg husker at legen sa at "nå gir vi deg det som får deg til å sove", så var det bare en liten blackout før jeg plutselig våknet brått og var ferdig, 2-3 timer senere. Man merker jo ikke at man sovner en gang, det er som å skru av og på en bryter, og flere timer føles bare som en liten blackout på noen sekunder/minutter. Jeg er ikke en av dem som synes narkose er deilig, og jeg får heller ingen deilig rusfølelse av det de gir intravenøst (som mange forteller at de får), men narkose er helt greit. Anonymkode: b0d96...051 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortsett fra at jeg syntes det var litt ekkelt å få den dosen med smertestillende som man får rett før (ble svimmel og rar i hodet, som om jeg skulle besvime) og at pustemaska var veeeeldig tung å puste i, så var jo narkosen egentlig bare "ingenting". Jeg husker at legen sa at "nå gir vi deg det som får deg til å sove", så var det bare en liten blackout før jeg plutselig våknet brått og var ferdig, 2-3 timer senere. Man merker jo ikke at man sovner en gang, det er som å skru av og på en bryter, og flere timer føles bare som en liten blackout på noen sekunder/minutter. Jeg er ikke en av dem som synes narkose er deilig, og jeg får heller ingen deilig rusfølelse av det de gir intravenøst (som mange forteller at de får), men narkose er helt greit. Anonymkode: b0d96...051 Jeg ble forøvrig heller ikke kvalm etter narkosen og hadde ingen smerter utover bittelitt luftsmerter (jeg ble operert via kikkhull i mageregionen og hadde blitt pumpet full av luft) Anonymkode: b0d96...051 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 De traff ikke blodåra da de skulle sette sprøyta, så jeg fikk gass i stedet. Jeg husker at den luktet ganske hesslig, men så tok det jo ikke mange sekundene til det var "godnatt" 🤣 Ble ganske dårlig resten av dagen (oppkast), for den gassen er visst litt sånn. Men altså, det gikk jo veldig fint! Anonymkode: b4374...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Jeg har ikke vært i narkose selv, men har vært med når to av barna mine har fått det. Som de andre skriver, så er går det superraskt fra de er helt våken til de har sovnet helt- de rekker ikke å telle ned fra 10. De er nok også vant til redde pasienter (og foreldre, for de var veldig flinke å roe ned, og til å forklare hva som skulle skje. Anonymkode: b199b...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 Takk, jeg setter stor pris på svar fra alle sammen! Til dere…. som bruker kontaktlinser, dere fikk vel ikke lov å ha de på? Og jeg er vant å sminke meg når jeg står opp om morgen hvis jeg har avtaler etc… men det er vel ikke ideelt å ta på før jeg kommer til operasjonen? De skal fjerne noe i livmoren min, så jeg blir nødt å ligge skrevs, fyssj! Jeg vil ikke 🥹🥺 Anonymkode: bf729...6f6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 Du skal ikke ha på sminke, de vil se ansiktsfargen din når du er i narkose. Dette går helt fint, de ser bedøvde, nakne folk hver dag. Anonymkode: af89e...d74 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal ikke ha på sminke, de vil se ansiktsfargen din når du er i narkose. Dette går helt fint, de ser bedøvde, nakne folk hver dag. Anonymkode: af89e...d74 Ok, jeg skjønner! Jeg syns bare det er ubehagelig å vise meg. Han som forgrepet seg på meg når jeg var ung utdannet seg som lege, og man vet aldri hva de tenker! Håper jeg slipper å se legen i øynene etterpå, jeg vil føle meg billig! Anonymkode: bf729...6f6 1
Artmo3 Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk, jeg setter stor pris på svar fra alle sammen! Til dere…. som bruker kontaktlinser, dere fikk vel ikke lov å ha de på? Og jeg er vant å sminke meg når jeg står opp om morgen hvis jeg har avtaler etc… men det er vel ikke ideelt å ta på før jeg kommer til operasjonen? De skal fjerne noe i livmoren min, så jeg blir nødt å ligge skrevs, fyssj! Jeg vil ikke 🥹🥺 Anonymkode: bf729...6f6 Kontaktlinser kan du ha på. Det er ikke noe å være redd for, du rekker så vidt å føle deg litt fjern, før neste du husker er at du våkner opp. Litt fjern etterpå, men det antar jeg er mest pga morfin 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #13 Skrevet 6. november 2023 Artmo3 skrev (Akkurat nå): Kontaktlinser kan du ha på. Det er ikke noe å være redd for, du rekker så vidt å føle deg litt fjern, før neste du husker er at du våkner opp. Litt fjern etterpå, men det antar jeg er mest pga morfin Ok, morfin er narkosen? Anonymkode: bf729...6f6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #14 Skrevet 6. november 2023 Eva-Lena skrev (50 minutter siden): Du bare sovner og våkner opp igjen da operasjonen er over. Siste jeg husker fra de gangene jeg skulle i narkose var å begynne telle fra 10 og bakover. Kom til 7 og takket for meg 😂 Innimellom skulle jeg ønske jeg fikk narkose på kveldene siden jeg sliter med å sovne 😊 Får vi hjelp til å puste? Anonymkode: bf729...6f6
Artmo3 Skrevet 6. november 2023 #15 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, morfin er narkosen? Anonymkode: bf729...6f6 Nei, fikk heftig dose rett etter pga smerter, men det kommer vel veldig an på hva slags operasjon. Selve virkestoffet for narkose tror jeg er propofol. Men jeg har hatt noen operasjonen, mest som barn, men aldri noen negative minner fra det, bortsett fra litt slapp etterpå 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #16 Skrevet 6. november 2023 Teller ned fra 10, så våkner du et par sekunder senere i en sykeseng. Anonymkode: 6b0c4...84b 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #17 Skrevet 6. november 2023 Artmo3 skrev (Akkurat nå): Nei, fikk heftig dose rett etter pga smerter, men det kommer vel veldig an på hva slags operasjon. Selve virkestoffet for narkose tror jeg er propofol. Men jeg har hatt noen operasjonen, mest som barn, men aldri noen negative minner fra det, bortsett fra litt slapp etterpå Oi, jeg forstår. Men når vi er i narkose så må vi ha hjelp til å puste? Anonymkode: bf729...6f6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #18 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi, jeg forstår. Men når vi er i narkose så må vi ha hjelp til å puste? Anonymkode: bf729...6f6 Ja. Anonymkode: e977b...ba1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #19 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Teller ned fra 10, så våkner du et par sekunder senere i en sykeseng. Anonymkode: 6b0c4...84b Føles det som man kun har vært borte i noen sekunder når man våkner igjen fra narkose? Anonymkode: bf729...6f6
Artmo3 Skrevet 6. november 2023 #20 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi, jeg forstår. Men når vi er i narkose så må vi ha hjelp til å puste? Anonymkode: bf729...6f6 De detaljene vet jeg ikke, men tror ikke det. Men viktig med faste, men det får du tydelig beskjed om. Selve narkosen i seg selv er sjelden farlig, det er hva slags operasjon som utgir mest risiko. Opererte brudd i ryggen for 3mnd siden, og det gikk veldig fint, men nå levde jeg på en rosa sky av fentanyl og morfin pga smerter i bruddet😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå