Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tør ikke betro meg til hverken mannen min eller noen av vennene mine. Men jeg er stolt av meg selv - for i dag har jeg ryddet opp i økonomien alle fakturaer som var et salig kaos. 🩵 

Jeg refinansierte masse smågjeld som har tynger meg i lang tid fordi jeg ikke har råd til å betale. 

Jeg vet ikke om det var lurt å refinansiere med Bank Norwegian  - for jeg hadde ingen å rådføre meg med. Tør ikke spørre banken eller nav. Bor på et lite sted. Men NOE måtte gjøres før det ble inkasso. 

Anonymkode: 23759...4d6

• Liker 7
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye gjeld har du og hva er renta på det nå?

Og har du en klar plan på hvordan du skal bli kvitt gjelda?

Anonymkode: d65b6...774

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gjorde også det samme for noen år tilbake. Hadde masse smågjeld her og der. Klarna, og diverse forbrukslån. Mannen visste ikke hvor mye det var, men det var kr 350 000. 

Jeg hadde brukt altfor mye penger, og det måtte ta en slutt. Innså at de 7000  kr jeg og vi brukte på å betale hver måned, kunne vi bruke bedre.

Så jeg refinansierte lånet, fikk et lån til 9,3% rente, og betalte hele lånet i løpet av 2 år. Jeg måtte ta meg sammen, og innrømme for mannen at jeg hadde masse smålån, og at vi brukte endel penger på å betale de pr måned. Han visste ikke, for han brydde seg ikke, så lenge regninger ble betalt. Og det gikk ikke utover det vi brukte til vanlig. Han tok det bra, men sa at nå var det slutt på kredittkort og forbrukslån.

Når jeg forteller dette, er det helt fjernt for meg. Det som var da, med kredittkort og forbrukslån, det er helt IKKE nå. Jeg kunne ikke ha tatt opp forbrukslån noensinne! Jeg har også lagt en sperre for kredittkjøp på f.eks Klarna. Den kan jeg sikkert oppheve nå, for jeg er mer bevisst enn jeg var for noen år siden.

De siste årene har vi heller betalt ned mye på lån (etter at mine forbrukslån ble nedbetalt), vi har ingen andre lån enn boliglån. Og det er jeg så glad for!

Anonymkode: e8dd6...664

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

men du har jo ikke egentlig ryddet opp om du ikke har betalingsevne, du har flyttet problemet frem i tid? 

Endret av Carrot
  • Liker 2
Skrevet

Blir litt urolig på dine vegne når du ikke skriver hvilken rente og hvor høyt beløp du har refinansiert. Norwegian er brutal på høy rente så her kan du ha lurt deg selv skikkelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg refinansierte masse smågjeld som har tynger meg i lang tid fordi jeg ikke har råd til å betale. 

Og dermed fikk du råd til å betale den, håper jeg?

Det vil ofte lønne seg å samle mye smågjeld pga. gebyrer, lettere å administrere osv, samt man bør selvsagt også se på hvor mye renter man betaler. Men "smågjelden" blir jo ikke borte, den blir bare til en "storgjeld" i stedet.

Jeg vet dette nok er noe du vet, men det kan nesten virke litt som det motsatte basert på innlegget.

Anonymkode: 7b419...7ba

• Liker 1
Skrevet
Pillarguri skrev (26 minutter siden):

Blir litt urolig på dine vegne når du ikke skriver hvilken rente og hvor høyt beløp du har refinansiert. Norwegian er brutal på høy rente så her kan du ha lurt deg selv skikkelig. 

115 000, nedbetalingstid åtte år. 

Skrevet
Carrot skrev (29 minutter siden):

men du har jo ikke egentlig ryddet opp om du ikke har betalingsevne, du har flyttet problemet frem i tid? 

Jo, det blir mindre i mnd. 2000 og noe. Istedet for rundt 10 000 hver mnd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og dermed fikk du råd til å betale den, håper jeg?

Det vil ofte lønne seg å samle mye smågjeld pga. gebyrer, lettere å administrere osv, samt man bør selvsagt også se på hvor mye renter man betaler. Men "smågjelden" blir jo ikke borte, den blir bare til en "storgjeld" i stedet.

Jeg vet dette nok er noe du vet, men det kan nesten virke litt som det motsatte basert på innlegget.

Anonymkode: 7b419...7ba

Ja, men nå føler jeg det er kontroll. Når jeg kan betale 2100 i mnd i stedet for å sitte og velge hva jeg skal klare å betale og ikke, hver mnd. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg gjorde også det samme for noen år tilbake. Hadde masse smågjeld her og der. Klarna, og diverse forbrukslån. Mannen visste ikke hvor mye det var, men det var kr 350 000. 

Jeg hadde brukt altfor mye penger, og det måtte ta en slutt. Innså at de 7000  kr jeg og vi brukte på å betale hver måned, kunne vi bruke bedre.

Så jeg refinansierte lånet, fikk et lån til 9,3% rente, og betalte hele lånet i løpet av 2 år. Jeg måtte ta meg sammen, og innrømme for mannen at jeg hadde masse smålån, og at vi brukte endel penger på å betale de pr måned. Han visste ikke, for han brydde seg ikke, så lenge regninger ble betalt. Og det gikk ikke utover det vi brukte til vanlig. Han tok det bra, men sa at nå var det slutt på kredittkort og forbrukslån.

Når jeg forteller dette, er det helt fjernt for meg. Det som var da, med kredittkort og forbrukslån, det er helt IKKE nå. Jeg kunne ikke ha tatt opp forbrukslån noensinne! Jeg har også lagt en sperre for kredittkjøp på f.eks Klarna. Den kan jeg sikkert oppheve nå, for jeg er mer bevisst enn jeg var for noen år siden.

De siste årene har vi heller betalt ned mye på lån (etter at mine forbrukslån ble nedbetalt), vi har ingen andre lån enn boliglån. Og det er jeg så glad for!

Jeg har klippet kredittkortene mine i to! Og skal faktisk gå inn i dette øyeblikk og legge inn frivillig kredittsperre. Lurt! Har hatt det før, var dumt av meg å oppheve den. 

Skrevet

Oi, det var lang tid på en lav sum. Håper du betaler inn litt ekstra når du kan!

Anonymkode: 62259...aaf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men nå føler jeg det er kontroll. Når jeg kan betale 2100 i mnd i stedet for å sitte og velge hva jeg skal klare å betale og ikke, hver mnd. 

kjenner jeg blir ennå mer usikker på om du virkelig har ryddet eller bare skapt deg flere problemer fremover, men fint for deg at du føler du har bedre kontroll. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er klar over at du da må betale tilbake 203 000 for det lånet på 115.000 ? Jeg foreslår at du trekker pusten dypt og ser deg om etter en bedre løsning. Du har kjøpt deg litt tid nå, men bør absolutt se om du kan få til noe bedre så snart som mulig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo, det blir mindre i mnd. 2000 og noe. Istedet for rundt 10 000 hver mnd. 

Du bør jo prøve å betale det samme som du har gjort, altså kr 10 000 pr mnd, istedet for å dra det ut med kun 2000 pe mnd. Du blir jo aldri ferdig!

Da jeg var i samme situasjon, og fikk et refinansieringslån, som samlet alle lån og kreditter, så betalte jeg så mye jeg kunne for å bli fortest mulig ferdig.

Slippe å ha utgifter på sånne lån noe mer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det kan du bli ferdig med på 1-2 år. Deretter er du fri!

• Liker 2
Skrevet

Bare 115 000 og fordelt på hele åtte år!? Oi.... det lånet vil koste deg svindyre renter! Du må virkelig anstrenge deg for å betale større avdrag i måneden enn det minstebeløpet kredittselskapet krever. De vil jo at du skal betale så mye renter som mulig, og derfor er de bare glade for å gi deg lang løpetid på lånet.

Du burde kunne klare å betale dette lånet på to år om du anstrenger deg og hvis du har en normal inntekt.

• Nyttig 2
Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Bare 115 000 og fordelt på hele åtte år!? Oi.... det lånet vil koste deg svindyre renter! Du må virkelig anstrenge deg for å betale større avdrag i måneden enn det minstebeløpet kredittselskapet krever. De vil jo at du skal betale så mye renter som mulig, og derfor er de bare glade for å gi deg lang løpetid på lånet.

Du burde kunne klare å betale dette lånet på to år om du anstrenger deg og hvis du har en normal inntekt.

Har ikke normal inntekt, ble nylig ufør etter et par år på aap. Men jeg tror faktisk at jeg kan klare å betale inn 6-7000 kr i mmd! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke normal inntekt, ble nylig ufør etter et par år på aap. Men jeg tror faktisk at jeg kan klare å betale inn 6-7000 kr i mmd! 

Det er jo uansett mindre enn det jeg har betalt hittil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tør ikke betro meg til hverken mannen min eller noen av vennene mine. Men jeg er stolt av meg selv - for i dag har jeg ryddet opp i økonomien alle fakturaer som var et salig kaos. 🩵 

Jeg vet ikke om det var lurt å refinansiere med Bank Norwegian  - for jeg hadde ingen å rådføre meg med. Tør ikke spørre banken eller nav. Bor på et lite sted. Men NOE måtte gjøres før det ble inkasso. 

Bra jobba, så flott for deg at du har tatt grep!

Men fins det ikke rådgivningstelefoner til sånt? Og selv om jeg absolutt ser problemet med kvaliteten: "jeg hadde ingen å rådføre meg med", skriver du på KVINNEGUIDEN, Norges største wannabe-rådgiversamfunn. Etterpå. (Sikkert like greit det altså). 

Skrevet

115.000 på ÅTTE ÅR?! 

Ufør eller ei, dette hadde du helt fint klart på minst 4 år. 

Anonymkode: b9c80...288

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...