Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har jobbet såpass mye at dere har fått redusert trygd? Jeg vil gjerne høre noe om erfaringer og tall. Noen fortalte meg at det ikke vil lønne seg for meg å tjene mer enn fribeløpet men det kan jeg ikke skjønne?

Skal mest sannsynlig få en 3 måneders vikar jobb til neste år og timelønn er på 250kr. Det er en 80% stilling. Har ikke regnet på noe enda men vil nok naturligvis få trekk i trygden. Håper det vil lønne seg?? 

Anonymkode: d3d3c...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg alltid å tjene mer økonomisk, men selvfølgelig sitter man ikke igjen med like mye per krone som man gjør med fribeløpet. Så flott at du bruker restarbeidsevnen din ❤️

Anonymkode: 11bb9...138

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det lønner seg alltid å tjene mer økonomisk, men selvfølgelig sitter man ikke igjen med like mye per krone som man gjør med fribeløpet. Så flott at du bruker restarbeidsevnen din ❤️

Skjønner. Skal sette meg litt mer inn i tallene snart. Har en del gode perioder og nå skal jeg prøve meg ut i jobb ❤️ Gleder meg og gruer meg litt samtidig men fint å kunne bidra litt i arbeidslivet ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skjønner. Skal sette meg litt mer inn i tallene snart. Har en del gode perioder og nå skal jeg prøve meg ut i jobb ❤️ Gleder meg og gruer meg litt samtidig men fint å kunne bidra litt i arbeidslivet ❤️ 

Det blir sikkert veldig bra 🥰 jeg gleder meg til jeg kommer dit, det er en egen glede bare å kunne svare noe når noen spør hva man jobber med. Det lønner seg å legge inn inntekten løpende i inntektsplanleggeren inne på ditt nav, da blir du trukket fortløpende i stede for å måtte spare opp til ettoppgjøret på slutten av året. 

• Liker 1
Skrevet

Der lønner seg å jobbe over fribeløpet, men ikke som ansatt. Skattefrie småjobber og ENK anbefales om en går over 0.4G. Da kan en unngå å bli trukket i trygden.

Anonymkode: 3de63...036

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der lønner seg å jobbe over fribeløpet, men ikke som ansatt. Skattefrie småjobber og ENK anbefales om en går over 0.4G. Da kan en unngå å bli trukket i trygden.

Det lønner seg uansett, men man sitter vel ikke igjen med mer enn ca. 30% av det man tjener over fribeløpet.

Anonymkode: 0e3c1...b8e

Skrevet

Der lønner seg å jobbe over fribeløpet, men ikke som ansatt. 

Hvorfor ikke?

Man blir jo trukket mindre i trygd enn det man tjener, så man sitter jo igjen med litt mer uansett?

Anonymkode: 38f52...1e6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Man blir jo trukket mindre i trygd enn det man tjener, så man sitter jo igjen med litt mer uansett?

Anonymkode: 38f52...1e6

Fordi ved å ta skattefrie småjobber eller via ENK, kan man unngå hele trekket i trygden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det lønner seg uansett, men man sitter vel ikke igjen med mer enn ca. 30% av det man tjener over fribeløpet.

Nettopp, dette kan fint unngås helt lovlig og greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp, dette kan fint unngås helt lovlig og greit.

Men det lønner seg uansett å jobbe, også som ansatt.

• Nyttig 1
Skrevet

Men det lønner seg uansett å jobbe, også som ansatt.

Jepp, men ikke i nærheten av hva man kan få ved å gjøre det litt utenom standardsporet. Selv har jeg 120-130000 inn hvert år i tillegg til trygden. Men altså ingen trekk i trygden.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi ved å ta skattefrie småjobber eller via ENK, kan man unngå hele trekket i trygden.

Hvorfor via ENK? Og du kan vel bare tjene 60 000 skattefritt per år uansett?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jepp, men ikke i nærheten av hva man kan få ved å gjøre det litt utenom standardsporet. Selv har jeg 120-130000 inn hvert år i tillegg til trygden. Men altså ingen trekk i trygden.

Teach me your ways! Fortell hvordan og hva du gjør 🤑

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det var altså ikke det som var spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor via ENK? Og du kan vel bare tjene 60 000 skattefritt per år uansett?

Det er ingen fast grense for hva man kan tjene skattefritt. ENK gir deg mulighet til fradrag i inntekten, dette kommer da til fordel for både mindre skatt og ikke trekk i trygden.

Skrevet

Teach me your ways! Fortell hvordan og hva du gjør 🤑

Jobber noen timer i uken som ansatt. Produserer og selger ved gjennom ENK. Og noen skattefrie småjobber på toppen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det var altså ikke det som var spørsmålet.

Joda. Det var spørsmålet i HI.

Skrevet

Joda. Det var spørsmålet i HI.

Spørsmålet i HI er om det vil lønne seg med en 3 måneders vikarjobb med en timelønn på 250,- og en stillingsprosent på 80%.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen her som har jobbet såpass mye at dere har fått redusert trygd? Jeg vil gjerne høre noe om erfaringer og tall. Noen fortalte meg at det ikke vil lønne seg for meg å tjene mer enn fribeløpet men det kan jeg ikke skjønne?

Skal mest sannsynlig få en 3 måneders vikar jobb til neste år og timelønn er på 250kr. Det er en 80% stilling. Har ikke regnet på noe enda men vil nok naturligvis få trekk i trygden. Håper det vil lønne seg?? 

Det vil lønne seg, men du må selv finne ut hvilken avkortningsprosen du har i uførevedtaket fra nav, den varierer.

Dvs den prosenten du får avkortet trygden med pr kr over fribeløpet.

Du må også huske å fylle ut "inntektsplanleggeren" på NAV sine sider og forandre skattekortet, slik at trekkprosenten blir korrekt.

Jeg arbeidet endel i fjor som ufør, det gikk ikke i lengden men det var jo en bra erfaring, og godt å bidra.

Anonymkode: 56c1a...9e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spørsmålet i HI er om det vil lønne seg med en 3 måneders vikarjobb med en timelønn på 250,- og en stillingsprosent på 80%.

Bra du har tatt over som trådstyrer, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...