Gå til innhold

Ønsker info om kristne bo områder i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en kristen, luthersk familie som har bodd i utlandet i over 10 år. Vi vil nå flytte hjem til Norge igjen, men vi vil gjerne bo i et trygt, imøtekommende, varmt og kristen område der man hjelper og stiller opp for hverandre. Bra kristne, private barneskoler er også å fortrekke, men vi er også åpne for internasjonale skoler da mannen ikke er norsk. Noen som sitter på informasjon om dette?

Anonymkode: e9479...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man finner vel mye av sånt på sørlandet.

Anonymkode: 91667...eb7

Ok, men vet du spesifikk hvilke områder på Sørlandet? Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er i det alt vesentlige et lite religiøst land. Relativt få lever livet der religionen styrer livet. Prøv de største byene eller Sørlandet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, men vet du spesifikk hvilke områder på Sørlandet? Ts

Vet ikke, det finnes vel litt over alt. Er vel bare å google seg frem til en menighet med tilhørende skole, sikkert masse å velge mellom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke, det finnes vel litt over alt. Er vel bare å google seg frem til en menighet med tilhørende skole, sikkert masse å velge mellom.

Vi vet ikke hvilken menighet, skole eller område vi skal søke på da. Derfor vi spør om noen har anbefalinger eller vet noe. :) Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man finner vel mye av sånt på sørlandet.

Egersund mener jeg å ha hørt om i den settingen... og sør-vest-landet generelt, mindre byer/bygder

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger/Sandnes  det er både kristne skoler og internasjonale skoler. 

Anonymkode: a4258...ce0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange kristne miljøer utenfor de store byene her på Vestlandet. Lite i Sandnes/Stavanger men mye mer litt lenger sør i småbyene. 
Jeg er ikke kristen selv, men har flere venner som har gått på kristne skoler rundt omkring i Rogaland og skrytet veldig av miljøet. 

lykke til 😊

Anonymkode: 1523c...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flekkerøya i Kristansand er kjent (beryktet) for en høy andel personlig kristne. Det er såpass "trangt" der at folk som er mer sekulære flytter bort derifra for å få litt mer frihet til å være seg selv. De har nok ikke internasjonal skole eller kristen skole på øya, men det finnes i kommumen.

Solkollen barnehage er vel kristen, tror jeg.

Anonymkode: 9c2d7...165

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er at kristen praksis varierer litt etter hvilken kristen menighet som folk hører til. Altså: Noen er «strengere» i praksisen enn andre når det kommer til homofili, alkohol etc. Jeg tipper at dette kan variere ganske mye rundt om i landet, uten at jeg skal si eller mene noe om hva som er i ulike deler av landet.

Horten har DELK-skole, Sandefjord har også en kristen skole. Slike plasser er sikkert et godt sted å begynne.

Nøtterøy har er veldig fint kristent barne- og ungdomsarbeid i menigheten, synes jeg. Korskolen der er veldig bra!

Hva med å leie bolig i starten, slik at dere kan kjenne om dere trives først?

Anonymkode: 09831...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristiansand eller bygdene rundt. Finns flere Oasenskoler på sørlandet og, barna til flere av mine venner går der. De er veldig fornøyde!

Anonymkode: 5cbc5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord har flere kristne skoler og også en internasjonal skole. 

Sjekk ut Mokollen skole, Moe skole og Skagerak International school. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klepp ser ut til å være en lovende plass å bosette seg for troende. En veldig fin plass for familier med gode verdier.

https://www.vl.no/reportasje/2020/11/25/dette-er-norges-mest-kristne-kommune/

Ellers så er det mindre bygder fra Klepp og ned mot Kristiansand. Lillesand er nevnt og er også en liten og koselig plass med solid tilstedeværelse av troende, i tillegg til å være en flott plass for barn å vokse opp. Selve Kristiansand vil jeg ikke anbefalt, er mye utrivelig der som en troende bør holde seg unna. Som er typisk for de fleste større byer. 

Lykke til!

Anonymkode: 3485c...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torvikbukt på Nordmøre. Lita bygd, med kristen barnehage (NLM), privat kristen barneskole og kristen folkehøgskole.

Anonymkode: 18c3f...500

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnsnes i Senja kommune har kristen ungdomsskole og videregående hvertfall, i regi av NLM. Usikker angående barneskole og vil tro de har privat barnehage. Nå kan en jo diskutere hvor imøtekommende en såpass konservativ organisasjon som NLM er, men. 

Anonymkode: 8a9e3...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø er det flere kristne menigheter, ingen kristne privatskoler, noen barnehager, men internasjonal skole. Generelt en åpen og vennlig by uavhengig av om man tilhører en menighet eller ikke. Frimisjonen kan være verdt å sjekke ut. 

Anonymkode: 8a9e3...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...