Gå til innhold

Har du hatt ubeskyttet sex med noen som har herpes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om forhold er rette ordet, men vi liker hverandre iallefall veldig godt og har begynt å ha sex foreløpig med kondom. Skal vi fortsette forholdet, og det blir et skikkelig seriøst langvarig forhold kommer vi vel sikkert til å slutte å bruke kondom hver gang. Jeg føler jeg får litt blandet informasjon når jeg leser meg opp på det. Fleste steder sier at det ikke er så galt, fikk blandt annet høre at 40-50% av befolkningen har munnherpes, at fleste får det så tidlig som når de går i barnehage. Men at du kan unngså å bli smittet så lenge personen ikke har utsletts periode. Mens et par andre steder har sagt du kan få viruset uansett når, og munn herpes smitter så mye fordi du kan ha det uten å vite det, så kline med noen ny er alltid en risk. At det også er slik fleste får herpes i underlivet ikke via penetrert sex men oral sex fordi ene parten vet ikke at de har det. Ofte fordi de bare får symptomer når de har forskjølelse eller influensa, så de vet ikke at munnsårene egentlig er herpes.

Hva er erfaringene deres med partner dere har eller har hatt? Tar dere ekstra hensyn eller bare godta at du vil få det?

Anonymkode: 3db26...66c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, er vel ikke alle som er like flinke til å informere partneren om at de er smittet, så fremt de ikke har utbrudd?
Så vil tro det er en del som har hatt det og ikke vet om det.... verken før eller etter.

Anonymkode: 1753c...73c

Skrevet

Munnherpes og herpes på tissen kan ikke sammenlignes, selv om begge kan smitte til «feil» sted. Hvilken type herpes er det snakk om? Type 1 eller type 2?

Du vil IKKE ha herpes i underlivet, tro meg. 

Anonymkode: 30072...908

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Både samboer og jeg har herpes. Det skal sies at det finnes to typer: HSV-1 og HSV-2. Som det står på FHI (https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/forkjolelsessarmunnsar/

Sitat

Herpes simplex virus infeksjoner forårsakes av to forskjellige virus, HSV-1 og HSV-2. Ved forkjølelsessår foreligger HSV-1 i 90 prosent av tilfellene. Ved herpesvirus på kjønnsorganene har 90 prosent HSV-2. 

Det står videre at:

Sitat

I den voksne befolkningen har 70-90 prosent antistoffer mot HSV-1, noe som forteller at de fleste av oss har hatt herpesinfeksjon uten å vite om det.

Både min samboer og jeg har HSV-1, og begge fått det tidlig i barndommen. Vi er begge ganske mildt rammet. Da får man det ikke i underlivet, eller, ingen av oss har fått det, selv om begge typer kan, som nevnt over, smitte feil sted. Uansett, det er ikke et problem, det er jo noe alle har, så det skal godt gjøres å finne noen som ikke har det. Selv om man ikke har utbrudd kan man allikevel være bærer. 

Jeg er ærlig om det, men det er ikke noe jeg lager en stor sak ut av. Det er liksom ikke så mye å gjøre med det, sånn er livet. Jeg får utbrudd et par ganger år, min samboer får det med noen års mellomrom. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mann har munnherpes. Vi kysser ikke og har ikke oralsex når han har utbrudd, men ellers har vi all mulig sex. Vi har vært sammen i 20 år, og jeg har aldri hatt noe utbrudd, og aner jo ikke egentlig om jeg er smittet eller ikke.

Anonymkode: 7d9cd...8cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Æsj, nei. Fysj. Folk som har og sprer kjønnssykdommer fordi de ikke informerer partnere er ekle og burde besøke onkel blå.

Anonymkode: d566d...427

Skrevet

Tenker man må unngå visse ting når det er et pågående utbrudd. Ellers beskytter dessverre ikke kondom så godt mot herpes, kommer jo litt an på hvor utbruddet er men man får lett rift i vagina under samleie og da er man mer eksponert for smitte. 
Om han ikke har utbrudd, dere er eksklusive, testet og beskyttet mot graviditet er det vel bare å kjøre på uten mer beskyttelse. :) 

Skrevet

Hør episoden om herpes av Helle. (Chit chat med helle)

Anonymkode: 8b7f9...a56

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vet ikke om forhold er rette ordet, men vi liker hverandre iallefall veldig godt og har begynt å ha sex foreløpig med kondom. Skal vi fortsette forholdet, og det blir et skikkelig seriøst langvarig forhold kommer vi vel sikkert til å slutte å bruke kondom hver gang. Jeg føler jeg får litt blandet informasjon når jeg leser meg opp på det. Fleste steder sier at det ikke er så galt, fikk blandt annet høre at 40-50% av befolkningen har munnherpes, at fleste får det så tidlig som når de går i barnehage. Men at du kan unngså å bli smittet så lenge personen ikke har utsletts periode. Mens et par andre steder har sagt du kan få viruset uansett når, og munn herpes smitter så mye fordi du kan ha det uten å vite det, så kline med noen ny er alltid en risk. At det også er slik fleste får herpes i underlivet ikke via penetrert sex men oral sex fordi ene parten vet ikke at de har det. Ofte fordi de bare får symptomer når de har forskjølelse eller influensa, så de vet ikke at munnsårene egentlig er herpes.

Hva er erfaringene deres med partner dere har eller har hatt? Tar dere ekstra hensyn eller bare godta at du vil få det?

70-80% av befolkningen har en av typene herpes. Mange har ikke utbrudd lenger. Noen vet ikke at de har det. 

Anonymkode: 3658e...320

Skrevet

Var i et D/S forhold. 
Ble tvunget til å gå ned på han selv om jeg hadde herpes munnsår. 
Han ble smittet. 
Har ikke smittet andre i mitt 46 år lange liv pga dette. 
unngår  å kysse eller gå ned når jeg har munnsår. 

Anonymkode: 93353...ba6

• Nyttig 1
Skrevet

Nei. Jeg har aldri hatt ubeskyttet sex med noen før vi er i fast forhold og begge to har testet seg. Ingen unntak.

Men dersom jeg skulle forelske meg i noen som tester positivt, så hadde det kanskje vært anderledes. Heldigvis aldri vært i den situasjonen.

Anonymkode: 73753...bb2

Skrevet

Min mann har herpes type 1 på munn OG type 2 nedentil. Vi har vært sammen i snart 6 år og jeg har iallefall ikke fått noe nedentil ennå. Vi har aldri brukt kondom (foruten siste del av svangerskap da det kan være farlig med førstegangsutbrudd nær fødsel) 

vi har hatt masse sex, og fått to barn. Sjekket meg med blodprøver etter antistoffer nå før fødsel nr 2 og jeg har kun antistoffer mot herpes 1, men har aldri hatt noe tydelig merkbart eller vondt utbrudd som jeg kan huske. 

jeg har hatt litt noia for smitte i svangerskap eller for å ha det uten å vite, i frykt for å smitte baby under fødsel, men ellers tenker jeg ikke noe på dette. Han merker utbrudd godt før blemmene kommer og vi har såklart ikke sex akkurat under utbrudd, men ellers tenker vi lite over dette ☺️

Anonymkode: 4b09f...486

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 23.24):

Æsj, nei. Fysj. Folk som har og sprer kjønnssykdommer fordi de ikke informerer partnere er ekle og burde besøke onkel blå.

Anonymkode: d566d...427

Skal du arrestere folk for å spre herpes kommer vi til å må bruk mye penger på å sende politi til å vokte så tidlig som barnehagene og skolene for å forhindre at de minste sikler på hverandre når du holder på å leker, og så senere stoppe litt eldre unger rett før de skal få sitt første kyss, teste dem for å så la dem fortsette der de slapp hvis begge er negative, og hvis de er positive gi dem beskjed om at de kan ikke så mye som kysse noen før de selv er 18 år og gjør det med en felles 18 åring eller eldre som får vite at de har viruset og da kan gjøre et medisinskt valg som voksen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk herpes i ung alder, såg svart på å få meg ny kjæreste.. Men han kunne ikke brydd seg mindre. Nå har vi vært sammen i 10 år, hatt masse ubeskyttet sex- han har ikke blitt smittet. Har sjeldent utrudd da, og de gangene jeg har hatt så har vi vært forsiktige. 

Anonymkode: b358d...682

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt underlivsherpes i 5 år i forhold uten å skjønne det selv, og partner er ikke smittet (har ihvertfall aldri hatt utbrudd). Testet meg da jeg ble gravid, etter det har vi vært forsiktige ved utbrudd. 

Anonymkode: 65d58...057

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg ble smittet av typen, han visste ikke at han hadde det, fant masse info og det viser seg jo at en stor andel ikke vet de har det. Han har aldri hatt utbrudd som vi har merket før jeg plutselig ble dårlig med feber, blemmer osv. Ca 6 mnd siden og har ikke hatt utbrudd etterpå heldigvis. Og nei jeg mistenker han ikke for å ha holdt tilbake informasjon, for jeg så heller ikke at han hadde utbrudd da jeg ble smittet. 

Anonymkode: 8e7a8...1bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ble smittet av typen, han visste ikke at han hadde det, fant masse info og det viser seg jo at en stor andel ikke vet de har det. Han har aldri hatt utbrudd som vi har merket før jeg plutselig ble dårlig med feber, blemmer osv. Ca 6 mnd siden og har ikke hatt utbrudd etterpå heldigvis. Og nei jeg mistenker han ikke for å ha holdt tilbake informasjon, for jeg så heller ikke at han hadde utbrudd da jeg ble smittet. 

Anonymkode: 8e7a8...1bc

Har gjort litt mer etterforskning, virker som det er veldig vanlig å ikke vite det, hun har bare vært med tre stykker før meg og i første forholdet gav de det til hverandre. De var begge asymtomiske tils de begge fikk utbrudd nesten samtidig mens de var syke. Hvor han fikk utbruddet i munnen og hun i underlivet. Utbruddet var aldri like ille igjen for henne, og utbrudd som faktisk er synbart og ubehagelig opplever hun kanskje en gang hver 12-18 måned. Lengste hun gikk uten var 2 år og 4 måneder, og vi startet opp etter hun hadde vært symptomfri i 7 uker. Når det ble tydelig at vi likte hverandre og hadde en kose kline kveld, hvor vi var ikke på tur til å ha sex. Men på et tidspunkt stoppet kyssingen.

Hun følte bare det ville være uetisk å fortsette mer uten å la meg vite det, ikke bare for at hun kan smitte meg. Hun er den første jeg har hatt følelser for som har følelser tilbake. Det føltes ekstra feil å skulle skjule det uten å la meg avgjøre om jeg ville ta den risken og gi meg tillits problemer om hun ikke hadde sagt noe og så smittet meg.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk hsv-1 i underlivet da jeg var 22. Er 44 nå. Var i et forhold, og vi hadde ubeskyttet sex med avtale om at han måtte si fra hvis han merket noe. Men han var ikke nøye nok. Så da ble jeg smittet. Man kan selvsagt ikke merke noe av et utbrudd, men det er ikke min erfaring. Jeg har alltid merket det og kan også merke begynnende utbrudd, men som ikke slår ut. Det er en gjenkjennbar tinglende følelse. 

Har vært gift i 12 år nå, fått to barn og har ubeskyttet sex med min mann. Han har ikke blitt smittet, men det er fordi jeg passer på. 

Tror jeg har hatt ca 10 utbrudd eller begynnende utbrudd på 20 år. De som har slått ut har vært små og «greie» og har hovedsakelig kommet på stressede tidspunkter. 

Så mitt budskap er: hun jenta høres ut som hun kommer til å være ærlig med deg og passe på. Så hvis du liker henne og hun liker deg, så ville jeg satset.❤️ 

Anonymkode: 4f946...cd4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har herpes utbrudd akkurat nå, har forstått på mamma at jeg hadde det i bhg første gang. Skal ha kjæreste helg nå og da må jeg jo si det🤔jeg trudde jeg fikk det med første samboer men hadde altså fått det når jeg var barn ☺️

Anonymkode: 379bd...6ad

Gjest Geminisoul_83
Skrevet

Det går bra, så lenge hun sier i fra om det er utbrudd på gang. Tror det er mulig å kjenne, jeg brukte kondom i begynnelsen også ga jeg F og kjørte ubeskyttet etter hvert som hun begynte med prevensjon, så mye diggere! Også har de fleste herpes i munnen. Hsv 1 kan være i munn og nedentil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...