Gå til innhold

Pokker!! Allergisk mot katten! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 1 uke siden hentet vi hjem en nydelig kattunge. Så utrolig fin og skjønn. Kosete, leken og trygg. Perfekt for oss.

Men jeg har begynt å klø voldsomt i øynene. Jeg er ikke tett i nesa eller sndre symptomer. Kun stikking i øynene. 

Det som er så rart er at vi har hatt katter før som jeg ikke har reagert på. Jeg tåler tydligvis ikke denne pusen.

Pusen er veldig ønsket og barna er så glade for å ha fått henne.

Kan noen gi meg tips til hvordan jeg (mor) skal klare de neste 20 årene med kløende øyne?

Vi vil sååå gjerne beholde 😢

Anonymkode: 5d05a...25b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd Zyrtec? Spør lege om allergi medesiner?

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd Zyrtec? Spør lege om allergi medesiner?

Jeg har ikke prøvd noe

kan man leve på zyrtec hver dag? 

Skrevet (endret)

Bud nr 1 er at den holdes unna ditt soverom, nyvasket tøy og klesskap og gjerne sofaen(om du er bruker av den). Hyppig renhold av hjemmet er også viktig.

Om du ikke skjermer deg kan allergien bli verre.

Endret av Macro
La til
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke prøvd noe

Du bør ta det hver dag. Mange blir veldig trøtte av den så ta om kvelden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke prøvd noe

Vet ikke...men jeg ville eventuelt snakke med legen din om det finnes noe du kan gå på hele tiden. Men det vil jo ikke fjerne allergi..bare dempe den

• Liker 1
Skrevet
Macro skrev (Akkurat nå):

Bud nr 1 er at den holdes unna ditt soverom, nyvasket tøy og klesskap og gjerne sofaen(om du er bruker av den). Hyppig renhold av hjemmet er også viktig.

Ok.

Å holde den unna soverom og klesskap skal gå fint.

Men i sofaen må hun få være. Resten av familien vil gjerne kose med henne der. 

Hjemmet er stort sett rent. 

• Liker 1
Skrevet

Kansje finne ut om det er pels eller spytt du er allergisk mot 

Skrevet

Ok.

Å holde den unna soverom og klesskap skal gå fint.

Men i sofaen må hun få være. Resten av familien vil gjerne kose med henne der. 

Hjemmet er stort sett rent. 

Kan de ikke kose med henne i en spesifikk stol eller gulv eller noe? Ingen er tjent med at allergien din blir verre.

Skrevet
Macro skrev (Akkurat nå):

Kan de ikke kose med henne i en spesifikk stol eller gulv eller noe? Ingen er tjent med at allergien din blir verre.

Katten vil jo gjerne være oppå oss hele tiden. Hun ligger på fanget mitt nå mens jeg jobber. 

Hun er ekstremt selskapssyk. 
Å kunne ha katten i fanget i sofaen er jo en stor del av kosen.

• Liker 2
Skrevet

Ta deg en tur til legen, allergimedisiner kan man gå på fast uten problem. Finnes også øyedråper og nesespray å få. Kan hende du må teste ulike typer som funker best for deg, ville anbefalt å teste Telfast fremfor Zyrtec. 

Anonymkode: 9ccd7...ff3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katten vil jo gjerne være oppå oss hele tiden. Hun ligger på fanget mitt nå mens jeg jobber. 

Du må jo sette dette litt opp mot din helse også...du kan ikke gå 15 år med rennende kløende øyne...som kansje også gjør at du kan få allergi mot noe annet ( kryss allergi) 

Skjønner at barna elsker katten..men de må eventuelt skjønne at det er mor eller katt. Eventuelt finne en katt som du kanskje ikke er allergisk mot.

Kan dere ha hund?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner jo det, men er jo håpløst å gi råd her forstår jeg. Lykke til. Krysser fingrene for at du ikke blir verre🤞

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Du må jo sette dette litt opp mot din helse også...du kan ikke gå 15 år med rennende kløende øyne...som kansje også gjør at du kan få allergi mot noe annet ( kryss allergi) 

Skjønner at barna elsker katten..men de må eventuelt skjønne at det er mor eller katt. Eventuelt finne en katt som du kanskje ikke er allergisk mot.

Kan dere ha hund?

Men foreløpig stikker jeg jo bare litt i øynene.

Blir jeg veldig dårlig så skjønner jeg jo at det ikke vil gå.  Da må hun omplasseres.

Katten er minst til like stor glede for meg som for barna. Jeg har hatt masse dyr hele livet og har først i voksen alder begynt med dette allergi tullet :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta deg en tur til legen, allergimedisiner kan man gå på fast uten problem. Finnes også øyedråper og nesespray å få. Kan hende du må teste ulike typer som funker best for deg, ville anbefalt å teste Telfast fremfor Zyrtec. 

Anonymkode: 9ccd7...ff3

Takk! Jeg skal spørre legen :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men foreløpig stikker jeg jo bare litt i øynene.

Blir jeg veldig dårlig så skjønner jeg jo at det ikke vil gå.  Da må hun omplasseres.

Katten er minst til like stor glede for meg som for barna. Jeg har hatt masse dyr hele livet og har først i voksen alder begynt med dette allergi tullet :(

Skjønner det,vi har hund selv og katt. Men bare husk at en voksen katt er vanskeligere å omplassere en en kattunge. Så se det an i noen uker til 

• Liker 2
Skrevet

Det er noen nye studier som viser at man kan redusere allergenene fra katter med å fôre dem med spesialfôr eller tilskudd lagd av egg fra høner som har kontakt med katter. dette kan hjelpe veldig for de med de mildere variantene av allergi. Da i hovedsak allergi mot spyttet til katter.

Er det pelsen du reagerer på finnes det spesialshampoo for katt samt våtservietter til katt og møbler som kan hjelpe. Det finnes også klesvaskemiddel som skal bryte ned allergener i større grad enn vanlige vaskemiddel.

Hepafilter på støvsugeren, luftrenser og adskilte soverom der katten ikke er velkommen kan også hjelpe mye så det sammen med god hånd og øvrig hygiene kan hjelpe mye det altså☺️

Evt medisiner som også nevnes i tråden.

Anonymkode: 87e0b...a2c

• Liker 3
Skrevet

Det finnes vaksinering mot allergi, kanskje verdt å teste siden dere skal bo sammen. 

Anonymkode: abe6c...501

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er noen nye studier som viser at man kan redusere allergenene fra katter med å fôre dem med spesialfôr eller tilskudd lagd av egg fra høner som har kontakt med katter. dette kan hjelpe veldig for de med de mildere variantene av allergi. Da i hovedsak allergi mot spyttet til katter.

Er det pelsen du reagerer på finnes det spesialshampoo for katt samt våtservietter til katt og møbler som kan hjelpe. Det finnes også klesvaskemiddel som skal bryte ned allergener i større grad enn vanlige vaskemiddel.

Hepafilter på støvsugeren, luftrenser og adskilte soverom der katten ikke er velkommen kan også hjelpe mye så det sammen med god hånd og øvrig hygiene kan hjelpe mye det altså☺️

Evt medisiner som også nevnes i tråden.

Anonymkode: 87e0b...a2c

Takk for tips, skal sjekke det ut!

Skrevet

Mange er mer allergiske mot kattunger enn voksne katter. Etter å ikke ha hatt katt på nesten 1 år fikk jeg meg en Maine Coon kattunge for noen år siden. Jeg var så allergisk atte hjælp, fikk ikke puste, nesa rant og jeg hveste. Etter en ukes tid ca så gikk det over. Jeg går på allergitabletter, men av andre grunner. Sliter mye med pollen og støvallergi. Men katten er i senga mi hver natt og jeg tar nesten aldri astmamedisin. Så se det an litt ts, men skader ikke å ta allergitabletter nå. 

Anonymkode: 5810c...0ad

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...