Gå til innhold

90% alenemamma og dødssliten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sliten. Er det vanlig at hverdagen skal være så utrolig hektisk?  Jeg må bare få det ut, og kanskje få litt tips og triks til en lettere hverdag. 

Er alene (90% - altså de er 4 netter I mnd med faren sin) med 2 barn. Jeg jobber 100 %. Pga dårlig skole og læringsmiljø så valgte mine barn å bytte skolen. Det krever at jeg kjører dem frem og tilbake hver dag. De er ferdig mellom 14 og 15 hver dag, så jeg må avspasere fra jobben de siste timene hver eneste dag for å få kabalen til å gå opp. 

Så er det hjem. Lage/varme opp middag, hjelpe med lekser på begge to, kjøre til trening (de går på ulike sporter, så jeg må kjøre opp mot 20 minutter hver vei x 2 noen dager). Dvs: kjøre barn en til sin trening som begynner 17:30, for så å kjøre barn to til sin trening som er 12 kilometer borte som også begynner 17:30, vente der til hun er ferdig kl. 18:45 for så å hente barn nr 2 som er ferdig kl. 20 og tilslutt hjem. Pga avstandene kan jeg ikke gjøre egne ting som trening el lignende. Men blir sittende i hallen for ta igjen tapt arbeidstid fra jobben. Så er det kveldsmat, sengetid, oppvask, overflaterydde, klesbretting ja alt husarbeid. Jeg prøver å legge meg i 22 tiden, men kommer sjeldent i seng før 23 for å få tid til å gjøre det som trengs i huset.  Torsdagen er eneste dag vi har fri alle sammen på kveldstid. Og da blir det nesten tvungen kos. I de dagene de er hos sin far må jeg ta igjen resten av tiden fra jobben som jeg har gått glipp av (i to uker i slengen). Så blir sittende mye på pc på lørdagen, samt storhandling til uken. Søndagene går til å preppe mat slik at jeg sparer litt tid ila uken og til å ta en ordentlig nøye husvask.  De helgene barna er hos meg, så er vi mye ute, hytta, kamper/turneringer ol. 

Problemet er ikke alt som må gjøres, men at "hele" livet (akuratt nå) dreier seg om planlegging, logistikk, tenke på neste oppgave før man er ferdig med forrige. Det er lite til ingen tid til bare å kose seg i nuet. Når vi velger å dra på hytta går det for eksempel på bekostning av prepping av mat, ta igjen jobb, husvask osv. Og da sliter jeg ekstremt resten av uken for å få kabalen til å gå opp. Ungene skulle gjerne ha gått på idretter som er nærmere hvor vi bor, men det er ikke mulig. Så det blir idrett eller ingenting, og jeg anser fysisk aktivitet som viktig. 

Og det sliter meg ut.. 

Anonymkode: cd078...948

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usj, det høres veldig stressende ut! Du har all min sympati. Virker som det hovedsakelig er reiseveien til/fra skole og til/fra aktiviteter som stjeler mye av tiden din? Særlig med tanke på at du stadig går i minus på jobb og må ta igjen dette.

Er det noen andre muligheter å løse denne logistikken på? Bussforbindelser for barna?  Samkjøring med andre foreldre til/fra skole/treninger? 

Anonymkode: 33c8a...2e8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Usj, det høres veldig stressende ut! Du har all min sympati. Virker som det hovedsakelig er reiseveien til/fra skole og til/fra aktiviteter som stjeler mye av tiden din? Særlig med tanke på at du stadig går i minus på jobb og må ta igjen dette.

Er det noen andre muligheter å løse denne logistikken på? Bussforbindelser for barna?  Samkjøring med andre foreldre til/fra skole/treninger? 

Anonymkode: 33c8a...2e8

Enig i dette. 

Har du familie som kan hjelpe med noe kjøring? Evt. at du har mulighet til å betale noen i nærheten for faste kjøreoppdrag? 

Anonymkode: 951de...59d

• Liker 3
Skrevet

Ungene bør slutte på aktivitetene, og heller finne noe i gåavstand så du får litt fri på ettermiddagene. Ingen er tjent med at du sliter deg ut. 

Anonymkode: c30a5...4ad

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan ikke barna ta bussen hjem selv? Mye arbeid reddet og tid spart av å unngå avspasering/gå tidlig. Vet ikke hvor gamle barna dine er, men mine begynte å ta buss/t-bane selv da de var 10. Først på faste strekninger da, men nå som yngste er 11 buss han gjerne både hit og dit😅

Anonymkode: bfeb2...c8f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at du er tjent med at barna på ett tidspunkt må bli litt mer selvstendig å ta buss eller ha aktiviteter som er i gåavstand.
Om du som alenemor går på veggen (noe som kommer til å skje om du fortsetter i dette tempoet), så vil alt gå under.

Tenk litt på det. 

Anonymkode: 6ed60...5c8

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan barna være mer med sin far, kan han ta mer av ansvaret? 

Anonymkode: a79c4...0de

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville seriøst vurdert å flytte nærmere både ny skole og aktiviteter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere flytte?

Er samkjøring en mulighet?

Kan du betale noen for å avlaste i hverdagen?

Kan far ta mer av bøygen?

Kan de ta pause fra aktiviteter en periode?

Kvalifiserer de til skoletransport?

Kan du gå ned i stillingsprosent for en periode?

Hvis nei til alt sammen: hold ut. Årene går faktisk fort, og plutselig frigjøres tid.

Anonymkode: 4de47...07c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er grunnen til at de ikke får skoleskyss?

Anonymkode: 435a8...825

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er grunnen til at de ikke får skoleskyss?

Her står det tydelig om man bytter skole utenfor skolekretsen må man stå for transport selv, men det går an og legge inn en søknad ang trivsel. Når aner ikke jeg hvor store barna her er, men siden dem krever og bli kjørt hit og dit, er det på tide og sette ned foten og si skal dere være med på aktivitet, gå på den skolen må dere faktisk også klare og komme dit litt selv også. Og ta fri fra jobben for og kjøre og hente høres lite fornuftig ut i lengden. Ingen er tjent på en mor som sliter seg ut, og barn som tror dem kan kreve og kreve. 
Jeg ville sett på muligheten og flytte nærmere, og barne bli litt mere selvstendig og mitt mindre egoister. Fordi syr man puter under armene, og står der som en privat tjener er det det dem blir. Mine barn har fra en viss alder måtte komme seg til skolen og aktiviteter selv, betyr ikke at jeg ikke kjører dem nå og da, men dem får lære seg og bli selvstendige også. Som jeg måtte

Anonymkode: 16c45...b16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan dere flytte?

Er samkjøring en mulighet?

Kan du betale noen for å avlaste i hverdagen?

Kan far ta mer av bøygen?

Kan de ta pause fra aktiviteter en periode?

Kvalifiserer de til skoletransport?

Kan du gå ned i stillingsprosent for en periode?

Hvis nei til alt sammen: hold ut. Årene går faktisk fort, og plutselig frigjøres tid.

Anonymkode: 4de47...07c

Vi bor litt borte fra kjernen.

- huset jeg eier koster 3,7 mill. En mindre leilighet vil koste det samme. Alt i nærmiljøet til skolen koster fra 8 mill og oppover. Det klarer jeg ikke som alenemor. Kan selvfølgelig selge for å leie. Men akuratt det sitter langt inne. 

- vi er de eneste fra skolen som bor såpass langt unna. ingen andre barn i skolekrets bor i nærheten. Samkjøring er derfor ikke mulig. Til skolen slipper jeg dem av halveis, hvor hovedveien starter, så bruker de siste 15 minutter på sparkesykkel som vi tar med i bilen. Lengre enn det blir for langt for dem. 

-Hvis de tar buss så går denne bare kl. 06:30. Og de vil være fremme på skolen kl. 07. Skolen starter 08:15. De må vente halvannen time på bussen hvis de skal ta den hjem. 

-de kan for all del ta pause fra aktivitetene, det har vi gjort før (under corona, og det va en befrielse!) . Men de trenger den fysiske aktiviteten. Hvis ikke blir de inaktive. Det sitter så utrolig langt inne å gi slutt på dette, når det er mitt ansvar som mor og omsorgsperson å holde dem fysisk aktive. 

-Far ønsker desverre ikke å ha dem mer. Hans valg. 

-jeg har tenkt på å gå ned i stillingsprosent en periode. Ut i fra regnskapet vil vi leve veldig veldig økonomisk trangt. Det er dog en mulighet. 

-de kvalifiserer ikke til gratis skoleskyss, for detver et frivillig skolebytte. (Noe jeg ikke angrer på, for barna har fått et fantastisk miljø og blomstrer igjen)

I værstefall kan jeg svare ja på mange. Vi kan finne en kjellerleilighet som kanskje ikke koster mer en 10-15 k i mnd der skolekrets er. De kan slutte/pause på aktiviteter, men samvittigheten vil spise meg opp. De kan ta buss, men da må vi stå opp veldig tidlig og de får mye venting ute i vinterkulden før skolen åpner og når de skal hjem. 

Ts

• Hjerte 5
Skrevet

Det skal altså mye til for at kommunen ikke står ansvarlig for skoleskyss, selv om byttet av skole var selvvalgt. Begynn med å sende en søknad om skoleskyss og klage til Statsforvalteren ved et eventuelt avslag. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De må vente halvannen time på bussen hvis de skal ta den hjem. 

De kan vel gjøre lekser mens de venter på bussen, i allefall et par dager i uken?

Anonymkode: e804b...d46

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De kan vel gjøre lekser mens de venter på bussen, i allefall et par dager i uken?

Anonymkode: e804b...d46

I busskuret i kulden vinterstid? 

Skrevet

Jeg ville glatt byttet hus mot leilighet for et enklere dagligliv. Du har hytte i tillegg? Selg den også, så du har råd til noe nært skolen. Eller ta de 3,7 mill og flytt et helt annet sted. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):I busskuret i kulden vinterstid? 

Snakker man med skolen er det sikkert mulig å finne en løsning. Er jo folk på SFO der.

Er selv 100% alene med barna og det er de gode, praktiske løsningene man må finne. 

Anonymkode: 77a58...559

• Liker 4
Skrevet

Jobbe redusert? Bytte med andre foreldre på kjøring til aktivitet? Føler med deg det der går ikke i lengden.

Anonymkode: 6785c...6c4

Skrevet

Er det ingen mulighet til å ta buss til aktiviteter eller samkjøre med noen?

Du må ikke selge huset for å leie men er det ikke mulig å finne en mindre leilighet nærmere skolen slik at du slipper all logistikken?

jeg skjønner at du ikke ønsker å sende dem med buss klokken 6.30 altså, men kanskje det går en dag i uken om de slipper inn i skolebygget da. Så får du litt fri. 

Ellers er jeg enig i at de ikke skal slutte på idretten sin, du må vel nesten bare stå i det og forsøke og få gjort noe selv mens du venter på dem, trene selv eller jobbe.

Problemet er jo at du ikke bor der bana dine har nettverket sitt og dette gjør at alt blir vanskelig. Hvor gamle er de, er det lange til de starter vgs?

• Liker 1
Skrevet

Dette har du havnet i helt selv.

Anonymkode: 27b66...c60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...