AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Skrevet 6. november 2023 Her er jeg helt enig med Sanna Sarromaa. Hva er galt med å ha ett fornavn og ett etternavn? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/q1lOme/vil-du-fremstaa-som-stoedig?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos2&utm_medium=dre-6548c4e973dde8b1fc140205 Anonymkode: 7d425...6db 5 1 1
BobbySocks Skrevet 6. november 2023 #2 Skrevet 6. november 2023 Blir hun der aldri lei av sin egen stemme? 13 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #3 Skrevet 6. november 2023 Ååå, jeg er så lei Sanna Sarromaa! hun virker virkelig helt blåst. Nei det er ikke et problem at barn har flere navn, og i alle fall ikke kun ett av foreldrenes etternavn. Det er jo et gufs fra fortiden. Anonymkode: e3af3...69c 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #4 Skrevet 6. november 2023 Jeg tenker at dette er et oppkonstruert problem, eller kun et problem i visse kretser. Det er kun to barn i klassen som har dobbeltnavn, og jeg kjenner ingen som har tre fornavn. Jeg har selv et 80-talls tungvint dobbeltnavn eg ønsket derfor å gi min datter et kort og enkelt navn. At mange har med etternavnet til både mor og far ser jeg virkelig ikke at skal være et ptoblem. Anonymkode: ef13b...61e 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #5 Skrevet 6. november 2023 "Samtidig som «Karianne» visst har en jobb ingen vil ha, står jeg, dag ut og dag inn, i denne jobben og forsøker å fortelle unge mennesker at vi ikke omtaler mennesker vi ikke kjenner med bare fornavn." Hvorfor ikke, Sanna? Skjønner hun virkelig ikke at sånne "lette" saker i lokalavisa ikke har behov for å ha med etternavnet i overskriften? Kanskje hun burde søke seg til en lokalavis. Mer nyttig enn å drive og finne på ting å uffe seg over. Anonymkode: ef13b...61e 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. november 2023 #6 Skrevet 6. november 2023 (endret) Jeg er enig i mye av det hun skriver, jeg. Mange navn, spesielt mellomnavn, høres bare dumt ut. Og dette med typen navn og sosial klasse (som at Sigurd og Oda kommer fra en annen bakgrunn enn Angelica) har hun jo helt rett i, selv om mange ikke liker å innrømme det (og ja, det finnes selvsagt mange unntak, som med alt annet her i verden). Det med at man vil gi barna sine mange navn, spesielt (flere) mellomnavn, bindestreks-etternavn o.l., kommer fra ei tid der det kun var overklassen som hadde slike navn. Hvermansen het Lars Olsen og Anna Hansdatter. Med endringer av navneloven gjennom åra har nesten alle navn (unntatt etternavn/mellomnavn som under 100 bærer) blitt tilgjengelige for alle. Dermed kan mannen i gata jåle seg med å gi barna ørten navn. Jeg synes det er penest med kun etternavn (altså ikke mellomnavn), og ett fornavn, eventuelt to fornavn dersom de klinger veldig bra sammen, som Hans Kristian eller Anne Marie. Når det gjelder navnetrender, har jeg egentlig inntrykk av at den kulturelle og økonomiske eliten er på vei bort fra lange regler med navn, og har gått tilbake til det enkle. Endret 6. november 2023 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #7 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at dette er et oppkonstruert problem, eller kun et problem i visse kretser. Det er kun to barn i klassen som har dobbeltnavn, og jeg kjenner ingen som har tre fornavn. Jeg har selv et 80-talls tungvint dobbeltnavn eg ønsket derfor å gi min datter et kort og enkelt navn. At mange har med etternavnet til både mor og far ser jeg virkelig ikke at skal være et ptoblem. Anonymkode: ef13b...61e Det begynner jo å bli et problem den dagen døtrene med to etternavn skal gifte seg og vil innlemme mannens lange etternavn i sitt eget navn. Tre etternavn på rad og rekke og kanskje dobbeltnavn som fornavn også? Det blir bare så dumt. Heldigvis er det mange kvinner som IKKE tar mannens navn etter giftemål i dag, men bare beholder sitt eget. Men fremdeles er det mange som tar mannens navn i tillegg til det de har fra før, og da begynner det altså å bli latterlig langt. Stakkars ungene deres igjen! En gang så jeg en flyvertinne med et kjempelangt navneskilt. Hun het noe lignende som "Hansen Bergersen Jensen", iflg skiltet. Jeg mener....hva i alle dager er vitsen??? Tre etternavn? Og har man i tillegg kjedelige -sen navn, alminnelige navn det finnes tusener av fra før i landet, er det vel ingen vits eller stor ide å skulle bære på det videre? Det er ikke som at man tar vare på noe utrydningstruet og supersjeldent navn. Anonymkode: 99122...9f7 1 1
Brunello Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ååå, jeg er så lei Sanna Sarromaa! hun virker virkelig helt blåst. Nei det er ikke et problem at barn har flere navn, og i alle fall ikke kun ett av foreldrenes etternavn. Det er jo et gufs fra fortiden. Anonymkode: e3af3...69c Jeg synes hun er ganske morsom og hun har ofte gode poenger om navlebeskuende nordmenn. Mange navn er et praktisk problem. Når man sitter og bestiller flybilletter til hele familien, tenker i alle fall jeg på hvorfor vi har tre navn alle fem. Og når barna selv får barn, må de slette minst ett av sine etternavn (hvorav ett egentlig ikke er etternavn). Funker ikke med fire navn i tillegg til fornavn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #9 Skrevet 6. november 2023 Jeg leste nettopp den kronikken, og måtte telle litt. Fordi vi fikk "kritikk" fra en lærer på akkurat det samme for bare noen dager siden. "Unge nå for tiden har så lange navn at det ikke blir plass til dem i skjemaene våre" kommentert rett etter at vårt barn skulle skrive inn navnet sitt. Mitt navn er på 15 bokstaver. To fornavn, ett etternavn. Jeg er i 40-årene. Min mann har fornavn, mors etternavn og fars etternavn. Tilsammen 18 bokstaver. Mine barn har navn på hhv. 16 og 17 bokstaver. Ett fornavn, bindestrek-etternavn. Læreren som kommenterte har navn på 18 bokstaver (to fornavn, ett etternavn). Han er nok rundt 50 tenker jeg. Det lengste navnet i klassen min da jeg vokste opp var på 36 bokstaver - to fornavn og to etternavn. Ingen av mine barns klassekamerater har så lange navn, det har blant annet blitt umoderne med lange, ubrukte mellomnavn av typen "Elizabeth" og "Kristian". Så at navn har blitt så mye lenger og mer kronglete tror jeg ikke på altså. Anonymkode: 6cc1d...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #10 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det begynner jo å bli et problem den dagen døtrene med to etternavn skal gifte seg og vil innlemme mannens lange etternavn i sitt eget navn. Tre etternavn på rad og rekke og kanskje dobbeltnavn som fornavn også? Det blir bare så dumt. Heldigvis er det mange kvinner som IKKE tar mannens navn etter giftemål i dag, men bare beholder sitt eget. Men fremdeles er det mange som tar mannens navn i tillegg til det de har fra før, og da begynner det altså å bli latterlig langt. Stakkars ungene deres igjen! En gang så jeg en flyvertinne med et kjempelangt navneskilt. Hun het noe lignende som "Hansen Bergersen Jensen", iflg skiltet. Jeg mener....hva i alle dager er vitsen??? Tre etternavn? Og har man i tillegg kjedelige -sen navn, alminnelige navn det finnes tusener av fra før i landet, er det vel ingen vits eller stor ide å skulle bære på det videre? Det er ikke som at man tar vare på noe utrydningstruet og supersjeldent navn. Anonymkode: 99122...9f7 Hvor er det dere bor? Jeg kjenner faktisk ikke en eneste person med tre etternavn jeg. Anonymkode: ef13b...61e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #11 Skrevet 6. november 2023 Jeg elsker mange navn. Jeg er svensk og vi har andre regler enn Norge når det kommer til navn. Alle jeg kjenner og er oppvokst med har 4-5 navn totalt. Tre "fornavn" og 1 eller 2 etternavn. De to fornavnene som ikke brukes som bruksnavn kalles for mellomnavn. Det navnet du sier til noen kalles for tiltalsnavn. For eksempel Anna Margareta Juli Hansson Svensson. Og hun kaller seg for Margareta dagligen. Etternavnet er Hansson Svensson, Anna og Juli er mellomnavn. Tradisjonen sier at jo flere navn du har jo høyere er du i samfunnsklassene. Ofte gir man fornavn etter slektninger. Anonymkode: 4badc...3d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #12 Skrevet 6. november 2023 Hvorfor skal hun legge seg opp i andre folk sine navn...? Her har ungene mitt navn som etternavn, og mannens som mellomnavn. Rett og slett fordi vi begge ønsket å gi etternavnene til ungene våre. De har ett stk fornavn hver, og det holder i massevis. Mannen har også vokst opp med et mellomnavn og etternavn, og har aldri tatt skade av det. Anonymkode: 33819...a9b 2
Brunello Skrevet 6. november 2023 #13 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor er det dere bor? Jeg kjenner faktisk ikke en eneste person med tre etternavn jeg. Anonymkode: ef13b...61e Og det er vel et sentralt poeng i denne diskusjonen. Gir man barnet sitt begge foreldrenes etternavn, blir barnet nødt til å slette et av de for sitt eget barn. Så man fører ikke navnet sitt veldig mye videre ved å gi det til sine barn. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #14 Skrevet 6. november 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Og det er vel et sentralt poeng i denne diskusjonen. Gir man barnet sitt begge foreldrenes etternavn, blir barnet nødt til å slette et av de for sitt eget barn. Så man fører ikke navnet sitt veldig mye videre ved å gi det til sine barn. De fleste har søsken, og det er ikke sikkert at f.eks to søsken begge sletter samme navnet. F.eks så kan en slette et navn, mens den andre beholder begge og tar ikke mannens. Men jeg ser poenget. Anonymkode: ef13b...61e 1
Brunello Skrevet 6. november 2023 #15 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste har søsken, og det er ikke sikkert at f.eks to søsken begge sletter samme navnet. F.eks så kan en slette et navn, mens den andre beholder begge og tar ikke mannens. Men jeg ser poenget. Anonymkode: ef13b...61e Nesten alle viderefører det som er det faktiske etternavnet.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #16 Skrevet 6. november 2023 Brunello skrev (7 minutter siden): Og det er vel et sentralt poeng i denne diskusjonen. Gir man barnet sitt begge foreldrenes etternavn, blir barnet nødt til å slette et av de for sitt eget barn. Så man fører ikke navnet sitt veldig mye videre ved å gi det til sine barn. Og så? Mannen min har sin mors pikenavn som mellomnavn, og sin fars etternavn som etternavn. Han valgte å gi morens pikenavn videre til våre barn. Hva så om hans etternavn da ikke ble med? Han ønsket å gi barna ETT av sine navn, og det gjorde han. Jeg ser ikke helt hva noen har noe med å det å gjøre? Om barna våre skulle føle seg plaget av å ha tre navn, så er det fritt frem for dem å kvitte seg med dem. Anonymkode: 33819...a9b 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #17 Skrevet 6. november 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det begynner jo å bli et problem den dagen døtrene med to etternavn skal gifte seg og vil innlemme mannens lange etternavn i sitt eget navn. Tre etternavn på rad og rekke og kanskje dobbeltnavn som fornavn også? Det blir bare så dumt. Anonymkode: 99122...9f7 Heldigvis er verden gått videre, og man trenger ikke å ta mannens etternavn. Jeg har selv et mellomnavn og et etternavn med meg fra mine foreldre, og de har jeg beholdt. Mannen ble tilbudt å ta mitt etternavn, men ønsket ikke det. Det forstår jeg godt. Identiteten er jo veldig tett knyttet mot navnet man har med seg fra familien. Anonymkode: de507...faf 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #18 Skrevet 6. november 2023 Navn og identitet henger sammen. Jeg vokste opp som «Kari jensen Hansen», alle på midd hjemsted kjenner meg som det. Mannen vokste opp som «Ola Andersen Pedersen». Om navnet Kari Pedersen hadde dukket opp hadde ingen visst hvem det var snakk om. Dette gjelder alle jeg har kjennskap til fra før jeg møtte mannen min som jeg ikke har jevnlig kontakt med. For meg er navnet mitt min identitet og ikke noe jeg vil bytte bort, samme for mannen min. Når jeg vil gi et av mine navn videre til mine barn handler det om å høre sammen. Det samme for mannen. Om barna mine velger bort mitt navn når de blir voksne og gifter seg får være opp til dem, og om de velger å gi det videre, men så lenge de er barn så vil jeg ha et navn felles. Derfor heter nå barna «Knut» og «Ida» «Andersen Hansen» Anonymkode: 94c2b...b95 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #19 Skrevet 6. november 2023 Og så er det disse fjonge navnene da! Jeg vet om en som ble døpt til, hold godt fast nå, "Johann Chrysostom Wolfgang" (etternavn sløyfet). Fint skarre værra! Sukk... Anonymkode: 9f40b...bac
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #20 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg elsker mange navn. Jeg er svensk og vi har andre regler enn Norge når det kommer til navn. Alle jeg kjenner og er oppvokst med har 4-5 navn totalt. Tre "fornavn" og 1 eller 2 etternavn. De to fornavnene som ikke brukes som bruksnavn kalles for mellomnavn. Det navnet du sier til noen kalles for tiltalsnavn. For eksempel Anna Margareta Juli Hansson Svensson. Og hun kaller seg for Margareta dagligen. Etternavnet er Hansson Svensson, Anna og Juli er mellomnavn. Tradisjonen sier at jo flere navn du har jo høyere er du i samfunnsklassene. Ofte gir man fornavn etter slektninger. Anonymkode: 4badc...3d9 Her også - jeg har tre fornavn og det har barna mine også. Jeg bruker fornavn nr 3 i rekken og barna mine bruker fornavn nr 2 - de andre "bare er der". For meg er det langt mer naturlig med flere fornavn hvor man bruker ett, enn disse dobbeltnavnene. Det er vel bare ulike tradisjoner? Anonymkode: f26f2...51e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå