Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg har to barn fra tidligere forhold. En senprematur og ekstrem prematur. 
Jeg og samboer har vært sammen i noen år nå og siden begynnelsen har jeg vært tydelig på at jeg ikke vil ha noen flere barn pga tidligere fødsler og premature barn. Men samboer har ingen barn, nå nærmer farsdag seg og de siste månedene så har jeg varmet meg opp for tanken på å få et barn med han. Delvis fordi jeg egentlig alltid har ønsket meg tre barn men også fordi jeg vet at det er en sorg for han og ikke ha egne barn. Han har akseptert det og er verdens fineste stepappa som stiller opp for de, men nå begynner jeg og åpne meg opp for tanken og gjøre dette for han på tross av egen redsel for en ny graviditet og fødsel. 

Men er det noen som vil dele sine erfaringer om en ny graviditet etter prematurt barn? 

når jeg fikk yngste ble jeg forespeilet cerclage ved eventuell ny graviditet, men det er jo ingen garanti for å gå til termin eller iallfall nærmere termindatoen 

Anonymkode: 196b4...6ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Veldig premature barn får ofte senskader. 

Jeg har prematurt barn selv. Nr 2. Blir ikke nr 3

Anonymkode: df159...66e

• Nyttig 1
Skrevet

H

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Veldig premature barn får ofte senskader. 

Hvilke senskader fikk barnet ditt, og når ble de synlige?
Jeg har lurt på det samme som TS, har en ekstremprematur gutt på snart 5 år, ingen tegn til senskader enda... har tenkt for meg selv at dersom noe er galt med ham så fortjener han min fulle oppmerksomhet, men dersom alt er bra så skulle vi gjerne hatt et barn til... men hvor lenge venter man da... 

Anonymkode: 35656...33d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

H

Hvilke senskader fikk barnet ditt, og når ble de synlige?
Jeg har lurt på det samme som TS, har en ekstremprematur gutt på snart 5 år, ingen tegn til senskader enda... har tenkt for meg selv at dersom noe er galt med ham så fortjener han min fulle oppmerksomhet, men dersom alt er bra så skulle vi gjerne hatt et barn til... men hvor lenge venter man da... 

Anonymkode: 35656...33d

Min har ikke noen påviste skader enda som 5. 

Men jeg hadde ikke tatt sjansen på nytt prematurt barn, fordi den kan få senskader. Ikke uvanlig med CP, adhd etc.. 

Det kommer jo litt an på grunnen for prematur fødsel. Hos meg var det svak livmormunn, så det ville skjedd igjen. Legene har nok en formening om sannsynlighet for ny prematur fødsel. Mange har jo bare en, og resten fullbårne. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ingen senskader hos yngste enn så lenge, barnet er 6 år. Eldste har en veldig mild cp diagnose, barnet klarer seg fint i skolen og sosialt. Vanskelig og si når denne skaden tok sted men mest sannsynlig allerede inni magen og har ikke noe med prematur fødsel og gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen senskader hos yngste enn så lenge, barnet er 6 år. Eldste har en veldig mild cp diagnose, barnet klarer seg fint i skolen og sosialt. Vanskelig og si når denne skaden tok sted men mest sannsynlig allerede inni magen og har ikke noe med prematur fødsel og gjøre. 

Kan også tillegge at eldste barnet er født i uke 35, og det tok flere år før vi fikk diagnosen ettersom skaden var såpass mild. nr to er født uke 26 og har ingen senskader enn så lenge. 

Hos meg fant ikke legene noen åpenbar grunn til prematur fødsel, men var plaget med premature rier. Spontan vannavgang med begge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...