Gå til innhold

Staten kan tvinge deg til å la asylsøkere bo i boligen din.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kat-e skrev (35 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/udi/flyktninger/asyl/vil-at-staten-skal-kunne-rekvirere-private-boliger-til-ukrainske-flyktninger/s/5-95-1430070

Sverige var i 2015 på nippen til å starte med en slik ordning, men så begynte nedgangen i antall asylsøkere.

Dette gjelder sannsynligvis ting som lagerhaller og lignende, ikke private boliger. I forslaget nevnes ikke private boliger i det hele tatt.

• Liker 28
  • Nyttig 2
Skrevet
jabx skrev (5 minutter siden):

Dette gjelder sannsynligvis ting som lagerhaller og lignende, ikke private boliger. I forslaget nevnes ikke private boliger i det hele tatt.

du leste overskriften eller? og artikkelen?

Sitat

Justis- og beredskapsdepartementet har sendt et forslag ut på høring om en midlertidig endring i utlendingsloven. Blir forslaget vedtatt, kan staten rekvirere boliger for å huse flyktninger.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke hatt noen problemer med det hvis jeg hadde plass, ble kompensert og hadde hatt muligheten å hive de ut hvis det ikke fungerte. 

• Liker 1
Skrevet

Det er primært Ukrainere. 

Skrevet
Carrot skrev (9 minutter siden):

du leste overskriften eller? og artikkelen?

Jeg snakker ikke om artikkelen. Jeg snakker om selve lovforslaget. Der så jeg ikke private boliger nevnt i det hele tatt, kun næringsbygg som lagerlokaler.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
jabx skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker ikke om artikkelen. Jeg snakker om selve lovforslaget. Der så jeg ikke private boliger nevnt i det hele tatt, kun næringsbygg som lagerlokaler.

hva er det med "rekvireringsrett" i denne sammenhengen du mener bør endres til rekvireringsrett over private hjem siden de to er en? 
Høring – forslag til midlertidig endring i utlendingsloven (beredskapshjemmel for å kunne pålegge kommuner å etablere og drifte et midlertidig innkvarteringstilbud til asylsøkere mv.) - regjeringen.no

Sitat

Det foreslås videre at statsforvalteren i en slik situasjon kan rekvirere bruksrett eller annen særlig rådighet over fast eiendom etter bestemmelsene i sivilbeskyttelsesloven kapittel VII. Bestemmelsen foreslås opphevet senest 1. juli 2025.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvem var det som fremmet dette forslaget? Hvilken gal og klin kokos person fra hvilket parti?

Endret av Million
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Nav betaler 17 000 kr mnd til huseiere som leier ut til flyktninger har jeg hørt. 

• Liker 1
Gjest Menelaos
Skrevet

Det kommer selvsagt ikke tik å gjelde eliten sine eiendommer.

Skrevet

Smart. Tipper alle dere som elsker innvandring støtter dette? Flytt under en bro? Tipper du fortsatt må betale lånet?

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Xstrella skrev (5 minutter siden):

Nav betaler 17 000 kr mnd til huseiere som leier ut til flyktninger har jeg hørt. 

Husleie+stønad fra NAV er enorme kostander for Norge...

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Concert skrev (1 minutt siden):

Husleie+stønad fra NAV er enorme kostander for Norge...

Vet. Er vi som betaler. Økte skatter, avgifter, renter, moms ect. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo 169 på tinget som har plass til minst 2 hver! Null problem, sett opp boligbrakker i hagen til noen av disse. Så får man huset flere hundre på denne måten. Støre har jo god plass hjemme hos seg, til og med hage utenfor med plass til hybelbrakker.

Våre politikere er jo det som først og fremst må vise sine beste sider! 

Vi kan se en fin video her hvor ivrige folk er å hjelpe, tatt i Sverige. Tonen ble fort en annen når det plutselig skulle skje nå..

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
NakenPanda skrev (21 minutter siden):

Det er primært Ukrainere. 

Likevel ikke greit. Har null interesse av å huse ukrainere.

Endret av clyde
  • Liker 9
Skrevet
Carrot skrev (14 minutter siden):

hva er det med "rekvireringsrett" i denne sammenhengen du mener bør endres til rekvireringsrett over private hjem siden de to er en? 
Høring – forslag til midlertidig endring i utlendingsloven (beredskapshjemmel for å kunne pålegge kommuner å etablere og drifte et midlertidig innkvarteringstilbud til asylsøkere mv.) - regjeringen.no

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Som sagt, det som nevnes er næringsbygg. Private boliger nevnes ikke i selve forslaget når det gis eksempler på ulike typer av bygninger.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
clyde skrev (Akkurat nå):

Likevel ikke greit. Har null interesse av å huse ukrainere.

Vel det er neppe aktuelt bortsett fra politikere som ønsker å tape neste valg stort, så igjen ikke aktuelt.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, jabx said:

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Som sagt, det som nevnes er næringsbygg. Private boliger nevnes ikke i selve forslaget når det gis eksempler på ulike typer av bygninger.

"Eksempler" er vel det det er. Lagerhaller regnes vel ikke egnet som bolig?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...