Gå til innhold

Influensavaksine til 3åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde dere gitt influensavaksine til deres barn? Har et barn på 3 år som er født 4 uker for tidlig og har barneastma. Har fått tilbudet, men veit ikke hva vi skal gjøre. 

Anonymkode: 85547...331

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis legen har anbefalt det så er det vel ikke noe problem. Hvorfor vil du eventuelt ikke gi? Pga alder til barnet? Om hen var for ung for vaksinen ville vel ikke legen tilbudt den.

Noen blir jo litt syk av feks influensavaksine (jeg selv får 0 symptomer men venninna mi ble nesten like dårlig som man blir av å få influensa sist hun tok den..) men dere vet vel om barnet pleier å reagere på vaksiner?

Anonymkode: 858ae...351

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke gjort det, du kan ikke vaksinere barnet mot alle sykdommer og det er viktig å bygge opp et immunforsvar når de er så små. 

Anonymkode: 055c4...ca1

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Ville ikke tenkt på det to ganger en gang. Med influensa risikerer man sekundærinfeksjoner i lungene, og det vil man jo unngå. Spesielt hvis barnet har luftveissykdommer/utfordringer fra før.

Anonymkode: 240d6...b1e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hadde ikke gjort det, du kan ikke vaksinere barnet mot alle sykdommer og det er viktig å bygge opp et immunforsvar når de er så små. 

Dette gjør vaksinene. Til gangs. Det er hele poenget med vaksiner. Eneste forskjellen er at man får mildere sykdomsforløp eller slipper det helt.

• Liker 14
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tror vel ikke at man bygger immunforsvar av å få influensa? 

Anonymkode: c26ef...6b0

• Liker 5
Skrevet

Mi er 13 uker for tidlig født. Og hadde barne asma. Hun var sjelden syk. Er nå 18 år. Fikk aldri tilbud om vaksine. Eneste var når største var lita. For tidlig født hun å. Så sa ene barnelegen ikke gi barnet svineinfluensa vaksinen. Glad jeg hørte på a. 

Anonymkode: c2fdc...e92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mener du vaksinene som utrydder livstruende sykdommer og redder liv? Type polio, kopper og meslinger, som kan være både livsfarlige, men også i tilfeller man overlever medføre varige mén? Vaksinenes forbannelse er at de er så forbaska effektive at folk glemmer hvor j***ig det var da sykdommene herjet. Men enkelte husker, som min bestemor, som er ufattelig glad for at denne lidelsen kan unngås nå.

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Uansett får man beskyttelse, og får gjerne heller en mildere sykdom som er lettere for kroppen å hanskes med. Uansett, tar man vaksinen hvert år, bygger man seg opp et "bibliotek" med ulike varianter man har blitt utsatt for, som immunforsvaret husker. Derfor får man sjeldnere og sjeldnere influsensa jo eldre man blir - fordi man har en variert, grunnleggende beskyttelse. Kroppen gjennkjenner hele heller deler av viruset og mobiliserer tidligere og mer spesifikt enn uten. 

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Etter en infeksjon er immunforsvaret svekket i ukesvis. Merkelig at det ikke går an å forstå enkle ting. 

Anonymkode: eee0d...e87

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod  

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde dere gitt influensavaksine til deres barn? Har et barn på 3 år som er født 4 uker for tidlig og har barneastma. Har fått tilbudet, men veit ikke hva vi skal gjøre. 

Anonymkode: 85547...331

Sønnen min fikk influensavaksine når han var liten, pga kraftig barneastma. 

Han er nå selv en frisk og voksen ung mann.  

Anonymkode: bb88a...fd1

Skrevet (endret)

Nå var det snakk om vaksiner i sin helhet. Jeg nevnte polio, meslinger og kopper over her. Når det er sagt, skjer det at også unge som har underliggende sykdommer stryker med av sykdommer som lungebetennelser (som gjerne følger influensa). Hvorfor ikke bare vaksinere hvis legen anbefaler det? Så slipper man lidelsen uansett?

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jada. Og bivirkningen man risikerer av influensavaksinen er: ømhet i muskelen hvor det er stukket, svært milde symptomer på influensa (type mild hodepine osv). De aller fleste merker ikke annet enn stikket.

Ordet "bivirkninger" har for mange blitt synonymt med noe stort og farlig som må unngås for enhver pris. Stort sett, er bivirkninger neglisjerbare i vaksiner som dette.

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet

Vi har pleid å vaksinere vår med barneastma. Den ene influensaen han har hatt førte til to innleggelser på sykehus. Det er greit å slippe det.

Anonymkode: 969a7...91c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jada. Og bivirkningen man risikerer av influensavaksinen er: ømhet i muskelen hvor det er stukket, svært milde symptomer på influensa (type mild hodepine osv). De aller fleste merker ikke annet enn stikket.

Ordet "bivirkninger" har for mange blitt synonymt med noe stort og farlig som må unngås for enhver pris. Stort sett, er bivirkninger neglisjerbare i vaksiner som dette.

Samt muskelsmerter og feber. Høres ut som en vanlig influensa for meg. 

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Samt muskelsmerter og feber. Høres ut som en vanlig influensa for meg. 

Ja, heller to uker nedsauset i høy feber, vondt i hele kroppen og dundrende hodepine, etterfulgt av bronkitt/lungebetennelse som sekundærinfeksjon, enn en dag eller to med lett hodepine og litt øm i musklene (som heller ikke er vanlig å oppleve). 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Det dør folk av influensa, ganske mange hvert år også. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGbx3J/skoleelev-i-skien-doede-etter-komplikasjoner-ved-influensa

13 åring som døde av influensa, men kom nok i skyggen av koronaen som var i anmarsj. 

Anonymkode: bb88a...fd1

Endret av Perelandra
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Grunnen til at man anbefaler influensavaksine er jo nettopp fordi noen blir så syke at de kan dø av det(eller rettere sagt av komplikasjoner som følger). Enten den som vaksineres eller for å skjerme f.eks eldre på sykehjem, syke på sykehus, barn med nedsatt immunforsvar osv. 

hvis jeg ikke husker feil så var det færre døde her i landet under covid-restriksjoner fordi disse også hjalp for å hindre snitte av influensa, altså færre døde pga influensa.

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet

Tar selvsagt alle tilgjengelige vaksiner. Er det noe å lure på 🤷‍♀️

Anonymkode: 30b69...8c3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Om dere er anbefalt den så hadde jeg tatt den. Enkelt og greit. Jeg er selv lungesyk, og tatt influensavaksinen siden tenårene når lungene mine virkelig tok fart. Litt større enn 3 år da, så forstår en tenker litt ekstra over det da 💛 

Når jeg først blir syk så får jeg alt etterpå. Det kommer som perler på ei snor. Lungebetennelser, og diverse annet. Jeg får ingen reaksjoner på influensavaksinen. Ikke en gang vondt i armen. Noen får jo litt da, men normalt mye mildere enn å faktisk få influensa og en slipper alt som kan følge med etterpå også. 

Anonymkode: 09976...4ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...